شناسهٔ خبر: 23547416 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

دخالت های بشری در وقوع حوادث مختلف نقش اساسی دارند

به گزارش ایرنا ، در این همایش استاندار زنجان گفت: جمعیت بشری در حال افزایش است و گسترش روز افزون آن در سطح دنیا موجب شده ، انسان بر سرنوشت طبیعت دخالت داشته

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا ، در این همایش استاندار زنجان گفت: جمعیت بشری در حال افزایش است و گسترش روز افزون آن در سطح دنیا موجب شده ، انسان بر سرنوشت طبیعت دخالت داشته باشد.
اسدالله درویش امیری افزود: دخالت انسانها بر سرنوشت طبیعت موثرو غیر موثر بوده بطوری که با مسدود کردن رودخانه ها و ساخت و سازی مختلف در حریم آنها مشکلاتی از قبیل وقوع سیل را بوجود می آوردو نباید گفت که این یک حادثه غیر مترقبه است، بلکه این حوادث دست بشر دخالت دارد.
وی اظهار کرد: گاهی این دخالت ها حوادث و سوانحی را به دنبال دارد که قابل جبران نیست و ایران از جمله یکی از کشورهای حادثه خیر در سطح جهانی است که این کشور در سال های مختلف حوادث متعدد طبیعی و غیر طبیعی را تجربه کرده است.
استاندار زنجان ادامه داد: بخشی از این حوادث ، حواث طبیعی مانند زلزله قابل پیش بینی نیست که امروزه ایران یکسره در حال لرزش است که بخشی از آن غیر طبیعی بوده و به دخالت انسانها باز می گردد.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل کمبود آب و خشکسالی پی درپی و طولانی مدت موجب شده تمامی منابع زیر زمینی مصرف شود و به نوبه خود حفره های سطح آبی و سطح غیر آبی ایجاد شد ه وبطور قطع از نظر علمی در ایجاد زلزله نقش دارد.
وی بیان کرد: کشورمان پر حادثه بشمار می رود و هلال احمر جمهوری اسلامی نیزهمواره در حال اماده باش است و روزی نیست که این جمعیت در این کشور امداد رسانی نکند.
درویش امیری افزود: این جمعیت در هرحادثه تلخ و ناگوار اولین گروهی هستند که در سر صحنه حاضر می شوند و امدادگران این جمعیت خالصانه خدمت رسانی می کنند.
وی اظهار کرد: آسیب دیدگان در حوادث مختلف و با دیدن امدادگران هلال احمر قدری آرامش می یابند و فعالیت در این جمعیت افتخار مایه افتخار است فعالان این عرصه حتی در جاده های کشور در سخت ترین شرایط به سر صجنه می رسند.
استاندار زنجان ادامه داد: جمعیت هلال احمر آرامش بخش انسانهای محتاجی هستند که در سوانح و حوادث محتیاج کمک هستند و مردم این افراد را به عنوان یار همیشگی می شناسند.
وی خاطر نشان کرد: هلال احمراولین گروههای است که در سرپل ذهاب وشهرهای زلزله زده کرمانشاه حاضر شدند امید را به آسیب دیدگان هدیه کردند.

** عموم مردم به آموزش های امدادو نجات علاقه ای ندارند
مدیر عامل جمعیت هلال احمر این استان نیز درادامه این همایش گفت: این جمعیت طرح خادم آموزش (چهره به چهره) را در منازل از سال گذشته در این استان اغاز کرده که همچنان ادامه دارد که مربیان با حضور درمناطق آموزش ها را ارائه می کند.
شهرام میرزایی افزود : طرح دادرس با عنوان تربیت دانش آموزان در روزهای سخت نیز با حضور مربیان در مدارس برگزار می شود که از این طریق نیز آموزش های لازم به گروههای هدف ارائه می شود و علاوه بر آن برای کارکنان 32 دستگاه اجرایی استان نیز آموزش همگانی و کمک های اولیه اجرا شده است.
میرزایی افزود: مربیان این جمعیت در صورت اعلام مدیران استانی برای آموزش مستقر خواهند شد که کاملا رایگان است.
این مسئول ادامه داد: عموم مردم آنگونه که باید و شاید برای آموزش امدادی و کمک های اولیه توجه چندانی نشان نمی دهند و باید تلاش کرد این حساسیت را افزایش داد تا با مراجعه به پایگاهها و شعبات جمعیت هلال احمر در سطح استان از آموزش های لازم بهره مند شوند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان خاطر نشان کرد: نیروهای هلال احمر زنجان در مدت 16 روز کاری در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به 2 هزار و 111 خانواده آسیب‌دیده در قالب توزیع اقلام مورد نیاز شامل پتو، ووسایل گرمایشی و توزیع دفترچه‌های توزیع اقلام امدادرسانی کرد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان نیز که در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه رخ داد باعث کشته شدن 620 تن و مصدومیت 12 هزار و 386 نفر شد.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است
به گزارش ایرنا، هم اکنون 15 پایگاه امداد و نجات ثابت و موقت جمعیت هلال احمر در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند.
7320/8068
خبرنگار: اعظم شامی ** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام

نظر شما