شناسهٔ خبر: 23547127 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

گردش خون بهتر با مصرف اين مواد غذايي

صاحب‌خبر -

گردش خون يکي از ارکان مهم سلامت انسان محسوب مي شود. فعاليت قلب به انتقال خون که اکسيژن و مواد مغذي را به تمامي بافت ها و اندام هاي بدن ارسال مي کند، منتج مي شود. جريان خون در انتقال مواد زائد از بافت هاي بدن و دفع آنها توسط کليه ها و ريه ها نيز نقش دارد.

به گزارش عصر ايران به نقل از "نيو هلث ادوايزر"، جريان خون در سيستم گردش خون که از سرخرگ ها، سياهرگ ها و مويرگ ها تشکيل شده است، انجام مي شود. اما براي انجام بهينه، موثر و بدون مانع اين کار، بدن نيازمند مواد مغذي مناسب که برخي ويتامين ها را شامل مي شود.

ويتامين هايي براي گردش خون بهتر

ويتامين B3

ويتامين B3 يا نياسين يکي از اعضاي خانواده ويتامين B است که از گردش خون سالم حمايت مي کند. مطالعات نشان داده اند که کمبود نياسين بسيار نادر است، زيرا بيشتر افراد اين ويتامين را به ميزان کافي از رژيم غذايي خود دريافت مي کنند. مواد غذايي سرشار از نياسين شامل چغندر، ماهي، بادام زميني، و دانه هاي آفتابگردان مي شوند. افزون بر اين، بسياري از نان ها و غلات صبحانه با نياسين غني مي شوند. نياسين به کاهش سطوح کلسترول بد نيز کمک مي کند، بر همين اساس، از سخت شدن رگ هاي خوني يا آترواسکلروز (تصلب شرايين) پيشگيري مي کند. در شرايطي که برخي افراد ممکن است براي پيشگيري از آترواسکلروز مکمل هاي نياسين مصرف کنند، ميزان بيش از اندازه اين ماده مي تواند اثرات نامطلوب به همراه داشته باشد. بر همين اساس، مشورت با پزشک درباره دوز درست اهميت دارد.

ويتامين E

ويتامين E گردش خون را به واسطه باز کردن رگ هاي خوني که امکان جريان بدون مانع خون را فراهم مي کند، بهبود مي بخشد. ويتامين E در توليد گلبول هاي قرمز و پيشگيري از لخته شدن خون نيز نقش دارد. از مواد غذايي سرشار از ويتامين E مي توان به سبزيجات برگدار سبز، مغزهاي خوراکي، دانه هاي خوراکي، و روغن هاي گياهي اشاره کرد. افزون بر اين، بيشتر غلات صبحانه، آبميوه ها و مارگارين نيز به طور معمول با ويتامين E غني مي شوند. اگر قصد مصرف مکمل ويتامين E را براي پشتيباني از گردش خون را داريد بايد پيش از اين کار با پزشک خود درباره دوز درست مصرفي صحبت کنيد.

ويتامين C

ويتامين C که به نام اسيد اسکوربيک نيز شناخته مي شود به پيشگيري از ايجاد پلاک و آترواسکلروز که مي تواند در گردش خون اختلال ايجاد کند، کمک مي کند. اين ويتامين در حفظ انعطاف پذيري رگ ها نيز نقش دارد. ميوه هايي مانند توت فرنگي، پرتقال، هندوانه، کيوي، گريپ فروت، طالبي، انبه و گوجه فرنگي و سبزيجاتي مانند بروکلي، سبزيجات برگدار، جوانه بروکسل و کدو مسماي زمستاني برخي از بهترين منابع غذايي براي ويتامين C هستند.

ويتامين K

ويتامين K براي لخته شدن خون حياتي است. کمبود اين ويتامين مي تواند به خونريزي بيش از حد منجر شود، که ممکن است از بيني يا لثه آغاز شود. مطالعات نشان مي دهند که افزايش مصرف ويتامين K مي تواند خطر خونريزي ناشي از بيماري کبدي، سندرم هاي مرتبط با بد جذبي يا استفاده طولاني مدت از آنتي بيوتيک ها را کاهش دهد. از مواد غذايي با محتواي بالاي ويتامين K مي توان به کيل، اسفناج، چاي سبز، کاهوي برگ تيره، کلم، برگ شلغم و مارچوبه اشاره کرد.

ويتامين B6

ويتامين B6 گردش خون را به واسطه توانايي مبارزه با راديکال هايي که موجب سخت شدن رگ هاي خوني مي شوند، بهبود مي بخشد. از بهترين منابع براي اين ويتامين مي توان به ماهي تن، گوشت سينه بوقلمون، گوشت سينه مرغ، سير و برگ خردل اشاره کرد.

روش هاي ديگر براي بهبود گردش خون

رژيم غذايي سالم

جدا از ويتامين هايي که در بهبود گردش خون نقش دارند، يک رژيم غذايي سالم و متعادل که ميوه ها و سبزيجات فراوان را شامل مي شود نيز در اين زمينه موثر است. رژيم غذايي شما بايد حاوي آنتي اکسيدان ها، فيبر، اسيدهاي چرب امگا-3 و مواد معدني نيز باشد. افزون بر پشتيباني از گردش خون، اين مواد مغذي براي سلامت کلي انسان ضروري هستند. افزودن مواد غذايي که با التهاب و توليد سموم مقابله مي کنند، ايده خوبي است. از جمله اين مواد غذايي مي توان به موارد زير اشاره کرد:

پياز و سير

پياز و سير از رگ هاي خوني در برابر ايجاد پلاک محافظت مي کنند. همچنين، آنها آنتي بيوتيک هاي طبيعي و تصفيه کننده خون هستند، که به تقويت ايمني و مبارزه با عفونت ها کمک مي کند.

شکلات تلخ

افزون بر عطر و طعم خوب اين محصول، شکلات تلخ بسيار مغذي نيز است. فلاونوئيدهاي موجود در اين محصول گردش خون را بهبود مي بخشند و به کاهش سطح کلسترول و تنظيم فشار خون کمک مي کنند. همچنين، شکلات تلخ توليد سروتونين و فنيل اتيل آمين را کاهش مي دهد، که در کاهش تنش نقش دارد.

مرکبات

مرکبات سرشار از ويتامين C هستند که گردش خون را بهبود مي بخشد. همچنين، ميوه هاي خانواده مرکبات ويژگي هاي آنتي اکسيداني دارند و به حذف سموم کمک
مي کنند.

چيلي

فلفل چيلي به واسطه تحريک واکنش هاي مثبت، گردش خون را در بدن بهبود مي بخشد.

روغن زيتون

زيتون ويژگي هاي آنتي اکسيداني را ارائه مي کند و سرشار از ويتامين هاي E، K، A و D است که به بهبود گردش خون کمک مي کنند. همچنين، اين محصول اشتها را افزايش مي دهد و تراکم استخواني را تقويت مي کند. روغن زيتون، حاوي آنتي اکسيدان هاي فنوليک است که از شما در برابر بيماري قلبي محافظت مي کنند.

مغزها و دانه هاي خوراکي

مصرف منظم مغزها و دانه هاي خوراکي به بهبود سلامت پوست و مو کمک مي کند. اين مواد غذايي حاوي ويتامين B3، نياسين و اسيدهاي چرب امگا-3 هستند، که از شما در برابر اختلالات گردش خون محافظت کرده و سلامت قلب را بهبود مي بخشند.

ورزش

ورزش در ميان بهترين و موثرترين روش ها براي بهبود گردش خون قرار دارد. البته براي بهره‌مندي از فوايد آن نيازي نيست درگيرفعاليت هاي جسماني سخت و شديد شويد.
پژوهش ها نشان داده اند که ورزش سبک مانند پياده روي، شنا يا دوچرخه سواري به مدت 30 دقيقه در روز نيز براي حفظ گردش خون مناسب کفايت مي کند. اگر شغل شما به گونه اي است که روزانه بايد چندين ساعت را در حالت نشسته سپري کنيد، حتما زماني را براي ورزش اختصاص دهيد.

گياهان دارويي

برخي گياهان دارويي در زمينه کمک به بهود گردش خون شناخته شده هستند و افزودن آنها به سبک زندگي سالم شما ارزشمند است. از جمله اين گياهان دارويي مي توان به چاي سبز، کهن‌دار، بيل‌بري، جعفري، پوست درخت بيد، فلفل کاين، شاه بلوط، زالزالک، و ريشه زنجبيل اشاره کرد.

توجه

به خاطر داشته باشيد که پيش از هر اقدامي در راستاي بهبود گردش خون با پزشک خود در اين زمينه مشورت کنيد، زيرا مصرف بيش از اندازه يا اشتباه مکمل ها يا گياهان دارويي مي تواند خطرناک باشد.

نظر شما