شناسهٔ خبر: 23547094 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

ابرخودروی مفهومی تویوتا GR، رونمایی شد

محمدرضا اشتری / motor1

صاحب‌خبر -

برند گازو (Gazoo)، برای علاقه‌مندان مسابقات سرعت و خصوصا رالی جهانی (WRC) و رقابت‌های استقامت (WEC)، شناخته شده است. این دپارتمان مشهور تویوتا با نام کامل Toyota Gazoo Racing یا اختصارا GR فعالیت می‌کند و علاوه بر مدیریت تیم‌های این برند ژاپنی در مسابقات گوناگون، تقویت و بهینه‌سازی محصولات مختلف، از یاریس هاچبک در رالی گرفته تا ابرخودروهای TS050 هیبرید در لمانز ۲۴ ساعته را انجام می‌دهد. گازو برای اولین‌ بار دست به رونمایی محصولی مستقل با نام GR سوپراسپرت زده است که از نظر فنی، شباهت زیادی به TS050 در مسابقات استقامت جهانی دارد.

Toyota GR Super Sport Gazoo

پیشرانه‌ی GR سوپراسپرت، از ترکیب سیستم هیبرید و مخصوص مسابقات تویوتا (Toyota Hybrid System-Racing: THS-R) استفاده می‌کند که شامل موتور ۶ سیلندر توئین‌توربوی ۲.۴ لیتر با مجموع خروجی ۹۸۶ اسب بخار است. رینگ‌های ۱۸ اینچ با لاستیک‌های بریجستون به پهنای ۳۳۰ میلی‌متر برای این خودرو انتخاب شده‌اند. به‌جای شیشه‌ی عقب، اگزوزهای دوگانه قرار گرفته‌اند که نشان می‌دهد GR سوپراسپرت، برای استفاده‌ی جاده‌ای طراحی نشده است. این محصول فاقد آینه‌ی استاندارد خواهد بود و با دوربین‌های کوچک، شرایط پشت و نمای جانبی خودرو را به راننده اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

Toyota GR Super Sport Gazoo

سپرهای جلو و عقب GR سوپراسپرت، بسیار بزرگ هستند؛ ضمن اینکه هماهنگ با خطوط بدنه، سطح بسیار خوبی از آیرودینامیک را نشان می‌دهند. با نگاهی دقیق‌تر و خصوصا از زاویه دید جانبی، متوجه تلاش و ظرافت مهندسان تویوتا در جزئی‌ترین ادوات بدنه می‌شویم تا مقاومت GR سوپراسپرت در مقابل هوا، به حداقل برسد. این موضوع با جای‌گذاری برف‌پاک‌کن در مرکز شیشه و بالچه‌ی عقب در امتداد سقف، به‌خوبی دیده می‌شود. همراه با ارتفاع بسیار کم سقف و حالت مواج بدنه در قسمت چرخ‌ها، GR سوپراسپرت به یکی از آیرودینامیک‌ترین خودروهایی که تاکنون دیده‌ایم، تبدیل شده است.

Toyota GR Super Sport Gazoo

درپاسخ به این سؤال که آیا GR سوپراسپرت به تولید نهایی می‌رسد؟ مدیران تویوتا به خبرنگاران پاسخ دادند: «زمانی فراخواهد رسید که شما پشت فرمان این خودرو قرار بگیرید.» همه ما می‌دانیم که خودروهای مفهومی تویوتا، پیش‌درآمدی از یک محصول واقعی هستند. درباره‌ی GR سوپراسپرت هم می‌توان نتیجه گرفت که نویدبخش مدلی جدید در تیم گازو و مسابقات استقامت جهانی WEC باشد. از سویی دیگر، هواداران تویوتا نیز به امید ساخت یک ابرخودروی ژاپنی با فناوری‌های مخصوص پیست، نظیر مرسدس بنز AMG پروژه یک هستند.

 در انتهای مطلب، تصاویری از GR سوپراسپرت و مدل مسابقه‌ای TS050 حاضر در رقابت‌های WEC قابل مشاهده است.

برچسب‌ها:

نظر شما