شناسهٔ خبر: 23547070 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تفاهم | لینک خبر

براساس تفاهم نامه ۳ وزارتخانه اعلام شد

تامین مالـی استارت‌آپ‌ها تا سقف ۵ میلیارد تومان از طریق بورس

صاحب‌خبر -
تفاهم - گروه بانک، بیمه و بورس: براساس تفاهم‌نامه میان وزارتخانه‌های اقتصاد، ارتباطات و وزارت کار و تعاون، دستورالعمل تامین سرمایه برای کسب‌و‌کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها تهیه شد. تفاهم‌نامه تامین مالی جمعی برای کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ‌ها صبح روز گذشته در محل وزارت امور اقتصاد دارایی با حضور کرباسیان- وزیر اقتصاد،‌ آذری جهرمی وزیر ارتباطات، رئیس سازمان بورس و معاونان وزیر کار و تعاون منعقد شد و استارت آپ‌ها می‌توانند از طریق بورس تامین مالی کنند.
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی  در نشست اقتصادی، گفت: تفاهمنامه فعلی در حوزه تامین منابع مالی جمعی باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاری مردم در فضای کسب و کارهای نوین شروع شود و امیدواریم در سایر زمینه‌ها این کار را شاهد باشیم. این ایده با نظارت وزارت ارتباطات و سازمان بورس و نظارت‌های وزارت کار پیگیری می‌شود.وی تاکید کرد: شورای عالی بورس به صورت قطعی دستورالعمل تامین مالی جمعی را تصویب می‌کند و این مساله می‌تواند نوید خوبی برای کسانی باشد که قصد دارند تا در زمانی که سود سپرده‌های بانکی کاهش یافته در فضای کسب و کارهای نوین و تکنولوژی مشارکت داشته باشیم.وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در یک سال اخیر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله
حمل و نقل تکنولوژی باعث شده تا فعالیت‌های بسیار خوبی ایجاد شود و همین مساله تاثیر زیادی در حوزه اشتغال داشته است . انتظار نیز بر این است تا این تفاهم نامه باعث فعالیت مناسب در حوزه اشتغالزایی و گسترش کسب و کارهای نوین شود.کرباسیان در باره وضعیت کسب و کارهای نوین اظهار داشت: ایده‌هایی وجود دارد که به دلیل کمبود سرمایه به تحقق نرسیده و حالا با سرمایه جوانان می‌تواند از این بستر استفاده کند تا ایده‌های خود را مطرح و به مرحله اجرا برسانند که اشتغال به دنبال دارد.
در این مراسم محمدجواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات نیز با اشاره به اینکه کشورهای مختلف برای کسب و کارهای نوپا استراتژی و برنامه‌ریزی بلند مدت دارند، تصریح کرد: در کشور با محوریت شورای عالی مجازی استراتژی فضای دیجیتال کشور در حال تهیه است و چند جلسه قبل به آن پرداخته شده که البته نیاز به قانون‌گذاری در مجلس است.وزیر ارتباطات با اشاره به سرمایه‌گذاری و هدف‌گذاری کشورهای مختلف در این عرصه، تصریح کرد: یکی از معضلات پیش روی کشور بحث بیکاری است که بخش فناوری اطلاعات را نیز شامل می‌شود. با این حال ظرفیت بالایی داریم و کسب و کارهای نوپا در مرحله نبوغ هستند، وظیفه ما نیز رفع موانع آنها است.وی یکی از مشکلات کنونی این نوع کسب و کارها را تامین منابع مالی دانست و افزود: با همکاری وزارت کار، وزارت اقتصاد،‌تامین مالی برای این نوع شرکت‌ها باید شکل بگیرد و در طرح تکاپو این نوع مشاغل را توسعه دهیم.آذری جهرمی تاکید کرد: در همین راستا آیین‌نامه صندوق سرمایه‌های خطرپذیر در بورس مصوب و ابلاغ شده است، این صندوق‌ها کسب و کارهای نوپا را رونق خواهند داد.به گفته وزیر ارتباطات برای تامین مالی کسب و کارهای نوپا دستورالعمل و قانون مدونی وجود ندارد و آنها نمی‌توانند از مدل‌های موجود نیز بهره‌مند شوند، به همین دلیل نیز آیین‌نامه‌ای تهیه و امروز تفاهم‌نامه منعقد شد، تا بتوان براساس مدل‌های تامین مالی جمعی آنها را حمایت کرد.
در ادامه شاپور محمدی- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به شیوه تامین مالی جمعی در بازار سرمایه تصریح کرد: ساماندهی و مجوزی برای آنها درنظر گرفته خواهد شد و نهادهای مالی که وجود دارند می‌توانند نمایندگی بگیرند و در قالب دستورالعمل از این فعالیت‌ها حمایت کنند؛ البته نمایندگی‌هایی که بدون مجوز باشند فعالیتشان متوقف خواهد شد. رئیس سازمان بورس به شیوه‌های تامین مالی شرکت‌های نوپا پرداخت و افزود: این نوع تامین مالی می‌تواند از طریق وام و شراکت باشد که آنچه در این تفاهم‌نامه مدنظر است، شراکت خواهد بود. بدین صورت که افراد به عاملیت مجوزدار مراجعه کرده که البته لیست عاملان در فرابورس منتشر خواهد شد و تامین مالی جمعی را انجام می‌دهد. همچنین دستورالعمل تهیه شده هفته آینده به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید تا وظایف هر دستگاه مشخص باشد.وی ادامه داد: سقف تامین مالی جمعی 5 میلیارد تومان است و اشخاصی که در تامین مالی جمعی فعال هستند، نگران نباشند، می‌توانند با دریافت مجوز از طریق نهادهای مالی مجوز دریافت کنند.در ادامه این نشست سیدحمید کلانتری- معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقش تعاونی‌ها در تامین مالی جمعی پرداخت و یادآور شد: مدل‌های مختلفی از تعاونی‌ها تامین مالی جمعی را در بخش‌های مختلف برعهده دارند.

نظر شما