شناسهٔ خبر: 23547004 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

آخرین رایزنی‌های وزارت خارجه درباره «سانچی»

خبرگزاری ایسنا

سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه وزارت امور خارجه کشورمان، آخرین فعالیت‌ها و پیگیری‌های دستگاه دیپلماسی کشور در ارتباط با وضعیت سرنشینان نفتکش سانچی را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -
بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن ابراز تاسف از حادثه‌ای که برای نفتکش ایرانی و همچنین سرنشینان آن در آب‌های چین رخ داده است، اظهار کرد: از همان روز نخست این اتفاق در وزارت امور خارجه ستادی مرتبط با آن تشکیل شد؛ دوشنبه گذشته در نشست خبری نیز اعلام کردم که دستورات لازم در این ارتباط به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و نمایندگی کشورمان در شانگهای داده شده است.
 
وی با بیان این‌که «نمایندگی کشورمان در چین در طول این مدت به صورت مکرر با مقامات چین برای پیگیری این موضوع در تماس بوده است»، تصریح کرد: ‌از ابتدای این حادثه تلخ در خود چین نیز برای این موضوع ستاد بحرانی تشکیل شد و طی روزهای اخیر یک خط تماس دائمی بین تهران و پکن برقرار بوده است.
 
وی با بیان این‌که «ما به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که از هر طریق ممکن که می‌توانند تلاش بیشتری را بعمل آورند»، در عین حال گفت: دولت چین به ما اطمینان داده است که با تمام توان در این زمینه در حال تلاش است.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران با سازمان آیمو (سازمان جهانی دریانوردی) نیز رایزنی‌هایی داشته است.

وی همچنین اضافه کرد: همانگونه که در خبرها آمد؛ آقای دکتر ظریف امروز با وزیر خارجه چین در این ارتباط به صورت مفصل صحبت کردند. در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه چین گزارشی از اقدامات انجام شده برای خاموش کردن حریق ایجاد شده و تعیین سرنوشت وضعیت سرنشینان این نفتکش ارائه و اطمینان داد که دولت چین با تمام توان به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا هر چه زودتر وضعیت این نفتکش و سرنشینان آن مشخص شود.
 
وی افزود: علاوه بر تماس‌های مستمر با مقامات چینی طی روزهای گذشته و حضور برخی از مقامات و مسؤولین ذیربط ایرانی در چین، نیروهای ویژه عملیات امداد و نجات کشورمان به سمت محل حادثه اعزام شده‌اند تا بتوانند در یک اقدام جمعی در جهت مقابله با آتش و اطفای حریق اقدام نمایند که امیدواریم در صورت عدم وقوع هرگونه حادثه غیرمترقبه، نیروهای مشترک ویژه امداد و نجات بتوانند تا فردا وارد نفتکش ایرانی شوند.
 
قاسمی افزود: وزارت امور خارجه طی روزهای اخیر علاوه بر چین با دولت ژاپن و کره جنوبی نیز در تماس مستمر بوده است و ژاپن علاوه بر همکاری‌های که تاکنون صورت گرفته، قرار است با اعزام تجهیزات لازم و مورد نیاز و تیم‌های امداد و نجات در این عملیات مشترک مشارکت لازم را داشته باشد.
 
وی همچنین افزود: علاوه بر وزارت امور خارجه در سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه نیز ستادهایی در این ارتباط تشکیل شده است و آن‌ها نیز در حال انجام وظایف محوله خود می‌باشند.

وی با اشاره به نگرانی خانواده‌های سرنشینان نفتکش سانچی و با ابراز همدردی با آن‌ها تاکید کرد: شرایط سخت روحی خانواده‌های این عزیزان برای ما کاملا محسوس و قابل درک می‌باشد و از همان ابتدای وقوع این ماجرا وزیر امور خارجه شدیدا نسبت به سرنوشت پرسنل این نفت‌کش نگران بوده و دستورات لازم به بخش های مختلف وزارت امور خارجه برای پی‌گیری وضعیت این هموطنان را صادر نموده و بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه را مکلف نموده علاوه بر اقدامات دیپلماتیک و سیاسی لازم، با تمام توان و در حد امکان همکاری‌های لازم را با سایر دستگاه‌های ذیربط بعمل آورند.

نظر شما