شناسهٔ خبر: 23545441 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مورد مثبتی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اراک گزارش نشد

R41371/P1377/S6,73/CT7

در جلسه جلسه هماهنگی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان اراک با بیان اینکه هیچ‌گونه مورد مثبت از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اراک رویت نشد تاکید شد: پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اراک با حساسیت بیشتر دنبال شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، جلسه هماهنگی پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ظهر امروز در فرمانداری اراک و با حضور جمعی از مسئولان مربوطه برگزار شد.

در این جلسه که پیرامون سازماندهی پرنده‌فروشی‌های سطح شهر و همچنین جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر بود اعضای حاضر در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و تصمیماتی هم در این زمینه‌ها اتخاذ شد.

رئیس اتاق اصناف استان مرکزی در این جلسه با اشاره به بحث سگ‌های ولگرد گفت: اقدامی که در راستای سگ‌های ولگرد انجام می‌شود و آنها را عقیم کرده و سپس رها می‌کنند به هیچ وجه اقدام صحیحی نیست و با زنده‌گیری، مشکل سگ‌های ولگرد برطرف نمی‌شود.

جمشید زند بیان کرد: ما باید همانند سایر شهر‌ها و استان‌ها سگ‌های ولگرد را  از طریق مرگ آرام و ناآرام از بین ببریم تا بتوانیم شاهد کاهش این سگ‌ها باشیم.

وی عنوان کرد: اینکه به سبب مسائل زیست‌محیطی نمی‌توان با سم و استفاده از این قبیل موارد سگ‌ها را از بین برد باید گفت،  آیا محیط زیست اهمیت بیشتری دارد یا خانواده‌هایی که در شهرها و به‌ویژه حاشیه شهر رفت و آمد دارند و هر لحظه ممکن است برای کودکان این خانواده‌ها خطری در کمین باشد.

زند خاطرنشان کرد: در بخش پرنده‌فروشی‌ها مشکلی که وجود دارد این است که این صنف همانند صنوف عادی ما نیستند و به راحتی نمی‌توانیم آنها را پلمب کنیم و دردسرهایی را به‌دنبال دارد و بحث انتقال این موارد هم باید با سرمایه‌گذار به بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها وارد شود و تصمیم بر خروج پرنده‌فروشی‌ها گرفته شود.

ساخت باغ پرندگان اراک به منظور ساماندهی پرنده‌فروشی‌های غیرمجاز در دست اجرا است

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری اراک هم در این جلسه گفت: در رابطه با پرنده فروشی‌های غیرمجاز یک درخواستی در کمیته امور زیربنایی مطرح شد و بخش خصوصی درخواست احداث باغ پرندگان را در منطقه مرکزی در خارج از شهر دادند که اقدامات لازم در دست اجرا است تا بتوانیم تمام پرنده فروشی‌ها را به خارج از شهر منتقل کنیم.

حسن بی‌غم بیان کرد: در بحث سگ‌های ولگرد عدم نظارت صحیح وجود دارد و همچنین ما تابع سیاست‌های نظام در این راستا هستیم و اگر هر فردی هم برنامه مدون و منظمی دارد ارائه دهد تا تصمیمات لازم در این رابطه گرفته شود، ما نمی‌توانیم با اختیار خود سگ‌ها را از بین ببریم و باید دادستان دستور لازم را ارسال کند.

وی ادامه داد: در سطح شهرستان اراک تاکنون هیچ‌گونه مورد مثبت از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نداشتیم و تمام این موضوعات به منظور پیشگیری و مراقبت در برابر این بیماری است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری اراک عنوان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان تالاب مشاهده شده بود، امسال یک مقدار با حساسیت بیشتری وارد شدیم و از نظر ما ورود مردم به تالاب ایرادی ندارد اما اگر افراد مراقبت کنند از آسیب‌ها جلوگیری و پیشگیری می‌شود.

بی‌غم  با اشاره به آتش سوزی تالاب میقان گفت: در بررسی عوامل ایجاد این آتش‌سوزی مشخص شد که نیروی انسانی در این اتفاق دخیل بوده و نتایج نهایی به شکل کارشناسی شده و دقیق به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

آنفلوانزای سال گذشته خسارت زیادی را به صنعت طیور اراک وارد کرد

رئیس دامپزشکی اراک هم در این جلسه گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سال گذشته خسارت زیادی را به صنعت اقتصادی و صنعت طیور اراک وارد کرد و امسال هم در بسیاری از استان‌های کشور درگیر این بیماری مسری و خطرناک هستیم و استان‌هایی مانند البرز، قم، آذربایجان و به ویژه استان‌های شمالی کشور درگیر این بیماری هستند البته این درحالی است که در استان مرکزی و شهرستان اراک امسال پاک بودیم و مشکل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در صنعت مرغداری نداشتیم.

محمدرضا جوانمرد بیان کرد: به طور کلی بیشترین خسارتی که در کشور ایجاد شد 95 درصد آن مربوط به مرغ‌داری‌های تخم‌گذار و بومی و 5 درصد مربوط به مرغ‌های گوشتی بود.

وی ادامه داد: سال گذشته از عوامل مهم انتقال بیماری، پرندگان مهاجر بودند که تلفات زیادی در این راستا در تالاب میقان داشتیم و از همان جا بود که تمام مرغداری‌ها یکی پس از دیگری درگیر شدند این درحالی است که امسال گزارشی از تلفات پرندگان نداشتیم و انتقال بیماری آنفلوانزا امسال از طریق انتقال مکانیکی شکل می‌گیرد.

رئیس دامپزشکی اراک عنوان کرد: در بازدیدی که از شبکه پسماند شهرداری انجام شد مشاهده کردیم که به سبب اینکه پسماندها و زباله‌ها به شکل بهداشتی دفع نشده و یا عملیات فرآوری هوادهی و تبدیل کمپوست انجام نمی‌شود متاسفانه شاهد تجمع زیادی از پرندگان در پسماند شهری هستیم که اینها خود می‌توانند عامل انتقال مکانیکی آنفلوانزا باشند.

جوانمرد خاطرنشان کرد: یک‌ سری از افراد به‌عنوان دلال و به شکل قاچاق اقدام به حمل تخم مرغ از استان قم به استان مرکزی می‌کنند که باید یک تصمیم جدی در این راستا گرفته شود.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر اراک این است که تلفاتی از نقاط مختلف به شهر اراک وارد می‌شود که مشکلات زیادی را به دنبال داشته و هزینه و خطرات زیادی را ایجاد می‌کند که تاکنون عاملان این تلفات شناسایی نشده‌اند.

رئیس دامپزشکی اراک تصریح کرد: سال گذشته بحث اعتبارات بهتر بود و امسال به سبب کمبود بودجه و کمبود نیروی کارگری مشکلاتی را داریم که در نتیجه فرمانداری باید یک تصمیم اساسی در این راستا بگیرد تا در صورت بروز مشکل بتوانیم با استفاده از نیروی کارگری اقدامات لازم را انجام دهیم.

مرغداری‌های مجاور تالاب میقان اراک هر روز پایش می‌شوند

کارشناس بیماری‌های طیور اراک هم در این جلسه گفت: خوشبختانه مرغداری‌هایی که در مسیر مهاجرت تالاب بودند هر روز مورد پایش قرار می‌گیرند و در جلسه‌ای که با مرغداران تخم‌گذار و گوشتی برگزار شد موضوع تشویق آنها به بیمه مطرح شد.

علیرضا مهاجرانی بیان کرد: درحال حاضر بازدید از تالاب به صورت هفتگی انجام می‌شود و همچنین مراقبت فعال از روستاهای مجاور تالاب هم شکل می‌گیرد و بازدید از 15 فروشگاه‌ پرندگان زینتی در شهر هم انجام شده، حتی برخی پروانه صنفی نداشتند که اقدامات لازم هم در این راستا در نظر گرفته شده و تعهدات لازم دریافت شده است.

گسترش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مسئله جهانی است

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اراک هم در این جلسه گفت: در سطح جهان آنفلوانزای حاد پرندگان گسترش پیدا کرده و در بیش از 48 کشور از جهان این بیماری درحال سیر است و در کشورهای اروپایی تنها کشور نروژ به این بیماری مبتلا نشده است.

علی منصوری خاطرنشان کرد: این بیماری در 114 نوع پرنده ایجاد شیوع می‌کند و در ایران 463 کانون در 15 استان گزارش شده که بیش از 10 میلیون قطعه تلفات داشته است.

وی اضافه کرد: تیرماه امسال در استان مرکزی روستای کهریزک و مامونیه آلوده به این بیماری شدند در آبان‌ماه هم در یکی از گلخانه‌های شهرستان محلات آلودگی ایجاد شد که به واسطه چند اردک که از شمال کشور وارد شده بودند این آلودگی گزارش شد در همین رابطه هشت نفر تحت مراقبت ویژه قرار گرفتند، هشت نفر واکسینه شدند و 26 قطعه مرغ و اردک هم معدوم سازی شد.

نماینده دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در سطح دانشگاه علوم پزشکی یک کنفرانس علمی با محوریت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مهرماه برگزار شد که در آنجا به شکل مفصل در این باره بحث و تبادل نظر شد و افرادی که بستری می‌شوند از سه راستا مورد مراقبت و بستری قرار می‌گیرند، یکی از نظر آنفلوانزای انسانی فصلی و دیگری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و هم اینکه اگر سفری به حاشیه خلیج فارس داشته باشند مورد بررسی قرار می‌گیرند.

10 میلیون تلفات و خسارت ناشی از آنفلوانزا در قنات دربند

بخشدار مرکزی هم در این نشست گفت: در دوسه ماه گذشته چندین مرتبه تخلیه لاشه‌های مرغ‌های تلف شده در قنات دربند انجام شد و قریب به 10 میلیون تلفات و خسارت وارد شده بود.

عبدالرضا حاج‌علی بیگی بیان کرد: در هفته گذشته هم دو مرتبه در روستای ضامنجان تخلیه شکل گرفته که در هر دو مرتبه مردم روستا هزینه‌ها را پرداخت کردند که این مردم هیچ نقشی در این امور ندارند اما گرفتاری را باید آنها تحمل کنند.

وی ادامه داد: به نظر نمی‌رسد که این لاشه‌ها از استان‌های دیگر وارد می‌شود چون استان‌ها و شهرهای دیگر آگاهی کافی به راه‌ها و موقعیت شهر اراک ندارند و افرادی که این اقدام را انجام می‌دهند به تمام جزئیات شهر اراک و راه‌های میان‌بر آگاهی کامل دارند که باید اقدامات لازم در پیشگیری از این مسائل انجام شود و اگر جلوگیری از این وضعیت به عمل نیاید بهداشت عمومی مورد آسیب قرار می‌گیرد.

بخشدار مرکزی عنوان کرد: بحث سگ‌های ولگردی که در  حاشیه تالاب و روستاهای حاشیه شهر وجود دارند می‌تواند به‌عنوان یک ظرفیت بزرگ برای انتقال مکانیکی بیماری باشد.

حاج‌علی بیگی خاطرنشان کرد: یک شخص آماتور در روستای چشمه پهن در یک روز 100 قلاده سگ ولگرد را جمع‌آوری کرد و ما هم در روستای مرزیجران در یک روز 70 قلاده سگ را جمع کردیم و باید گفت که این سگ‌ها بسیار ترسو و ضعیف هستند و گرفتن سگ‌ها به شکل زنده کار دشواری نیست.

انتهای پیام/

نظر شما