شناسهٔ خبر: 23545004 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تخلیه لاشه مرغ‌های تلف شده همسایه ها در اراک!

نمایندگی مرکزی

رئیس شبکه دامپزشکی اراک از تخلیه لاشه مرغ‌های مرغداری‌های استان های همجوار یا دیگر نقاط استان در اراک خبر داد و این امر را عامل احتمالی انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمدرضا جوانمرد در نشست پدافند زیستی شهرستان اراک با محوریت مبارزه با شیوع بیماری آنفلوآنزا اظهار کرد: شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سال گذشته خسارات بالایی به صنعت طیور اراک وارد کرد و امسال نیز استان‌های قم، البرز، قزوین، اذربایجان شرقی و غربی، همدان، اصفهان، یزد و استان‌های شمالی درگیر این بیماری هستند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته وضعیت اسفباری را در استان قم شاهد بودیم، افزود: 95 درصد مرغداری‌های مرغ تخم‌گذار درگیر این بیماری هستند و خوشبختانه استان مرکزی و اراک تاکنون آلوده به بیماری نشده است و در این راستا مشکلی نیز وجود ندارد.

جوانمرد عامل اصلی انتقال بیماری در سال گذشته را پرندگان مهاجر عنوان کرد و گفت: امسال ممکن است پرندگان مخزن و حامل بیماری باشند، اما تاکنون تلفات و درگیری با بیماری مشاهده نشده است، البته امسال انتقال آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک انتقال مکانیکی بوده است و عدم رعایت موارد امنیت زیستی توسط مرغداران یکی از عوامل شیوع بیماری قلمداد می‌شود.

وی با اشاره به قرنطینه کامل خوراک دام، ماشین‌آلات، تخم‌مرغ و کود که در استان مرکزی انجام گرفته است، بیان کرد: با وجود درگیر نبودن استان و اراک با بیماری، اما نباید دچار غفلت شویم چراکه هر لحظه ممکن است پرندگان مهاجر آلوده به ویروس وارد استان مرکزی شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک تصریح کرد: در سایت پسماند شهرداری اراک به دلیل اینکه فرآوری و هوادهی و تبدیل به کمپوست زباله به صورت کامل انجام نمی‌شود، شاهد حضور بسیاری از پرندگان مهاجر همچون کاکایی هستیم که ممکن است عامل مکانیکی یا حقیقی انتقال بیماری محسوب شوند، براین اساس لازم است که شهرداری بخش فرآوری کود را به سرانجام برساند تا سال‌های آینده شرایط ایمنی را در این حوزه شاهد باشیم.

وی با اشاره به انتقال غیرقانونی تخم‌مرغ‌ها که بدون توجه به شرایط حمل بهداشتی از استان قم توسط دلالان و واسطه گران به استان مرکزی و اراک انجام می شود، بیان کرد: استان قم درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است و ورود تخم مرغ غیرقانونی ممکن است خطرات بسیاری را به همراه داشته باشد البته شکایات لازم انجام شده است، اما به دلیل کند بودن روند دادرسی، این مورد هنوز کنترل نشده است، همچنین در صورت شناسایی این افراد، مجازات های محدودی برای آنها در نظر گرفته می شود که این امر بازدارنده نیست.

جوانمرد با اشاره به نظارت مرتب بر کشتارگاه‌های طیور شهرستان اراک و پایش مستمر مرغدارای‌ها و نتایج منفی نمونه‌برداری‌ها، مشکل کنونی اراک را انتقال و تخلیه تلفات و لاشه مرغ‌ها از دیگر نقاط استان یا استان‌های همجوار به اراک دانست و گفت: این امر مشکل‌زا و خطرآفرین شده است و احتمال انتقال بیماری را افزایش داده است.

وی تصریح کرد: برخی از مرغداران تلفات خود را مخفی می کنند و لاشه‌های مرغ‌ها خود را در اراک تخلیه می‌کنند که باید به سرعت جهت بررسی و شناسایی عوامل این چالش خطرناک وارد عمل شد.

رئیس شبکه دامپزشکی اراک پایش تلفنی تمامی مرغداری‌های تخم‌گذار، رصد و نمونه‌برداری از مرغداری‌های اطراف تالاب میقان، تشویق مرغداری‌های گوشتی به بیمه کردن مرغداری، رصد روزانه موقعیت مرغداری‌ها به صورت آنلاین، بازدید از مرغداری‌ها قبل از جوجه‌ریزی و رفع نواقص ساختاری، بازدید هفتگی از تالاب، مراقبت فعال از روستاهای مجاور تالاب، بازدید از مغازه‌های پرنده فروشی سطح شهر را از جمله اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک عنوان کرد.

جوانمرد اضافه کرد: برای انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری نیازمند نیروی کارگری هستیم و با توجه به اینکه امسال اغلب پرداختی‌ها به صورت اسناد خزانه بوده است نمی‌توان برای به خدمت‌ گرفتن نیروی کارگری از اسناد استفاده کرد و لازم است که هزینه و اعتبارات لازم در این راستا برآورد و تامین شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما