شناسهٔ خبر: 23544574 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش جرایم واحد‌های صنعتی

مدیرمرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با بازنگری قوانین، جرایم واحد‌های صنعتی افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، مسعود زندی در نشست خبری تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک گفت: هفته هوای پاک در سال ۷۴ در شرایطی که جمعی از اندیشمندان و دلسوزان محیط زیست در پارکی جمع شده بودند و نگرانی خود را در این خصوص مطرح می‌کردند مطرح شد.
وی ادامه داد: ۲۹ دی روز ملی هوای پاک نامیده شد و از سال ۸۰ در این روز برنامه‌های ویژه‌ای از سوی سازمان حفاظت محیط زیست و ارگان‌های ذیربط انجام گرفته است.
مدیرمرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در گذشته قانون نحوه اجرای آلودگی هوا را داشتیم، اما در دهه هفتاد با توجه به فراگیر شدن آلودگی هوا این قانون اجرایی شد و نخستین بار در سال ۹۰ قانون هوای پاک به مجلس رفت و بالاخره در سال ۹۶ این قانون مصوب و به دستگاه‌های مربوطه فرستاده شد.
این مصوبات شامل ۹ آیین نامه مربوط به محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست است و دو آیین نامه مربوط به وزارت کشور می‌شود و یک آیین نامه تحت نظارت انرژی اتمی قرار دارد.
زندی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست و مرکز ملی هوا هفت آیین نامه را تنظیم کرده و برای دولت فرستاده است که در کنار این موارد سازمان‌ها و ارگان‌های دیگری نیز باید آیین نامه خود را هرچه زودتر تهیه کنند و به دولت بفرستند.
وی با اشاره به ماده ۳ قانون هوای پاک گفت:شرایط اضطرار آلودگی باید مشخص و تکالیف هر دستگاه در زمان اضطرار آلودگی معلوم شود تا با اجرایی کردن برنامه‌های مقابله با هوا تصمیم گیری مناسبی صورت گیرد.
وی با اشاره به تغییرات قانون جرایم واحد‌های صنعتی افزود: جرایم مطابق دهه هفتاد اعمال می‌شد که با اصلاحیه قانون جدید، مالیات بر ارزش افزوده واحد‌های صنعتی افزایش می‌یابد تا برای رفع آلودگی واحد‌های صنعتی خود اقدامات لازم را انجام دهند.
زندی بااشاره به افزایش ضمانت خودرو‌های تولیدی در کشور ادامه داد: در گذشته گارانتی خودرو‌های تولیدی ۲۰ هزار کیلومتر بود، ولی در حال حاضر این میزان به ۴۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است و سازندگان خودرو باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.
مدیر مرکز ملی هوا و تغییرات اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص پرتو اشعه و امواج موجود در فضای باز با انرژی اتمی همراه شده است تا حدود مجاز را مشخص کند و شبکه‌های پایش اندازه گیری امواج اشعه‌ها راه اندازی شود.
زندی با اشاره به بحث آلودگی صوتی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های ذیربط محیط زیست موظف شده است شبکه‌ها و واحد‌های صنعتی را که آلودگی صوتی دارد شناسایی کند تا تولید مجاز این واحد‌ها ارزیابی و بازبینی شود.
زندی با اشاره به مبحث گردو غبار در کشور خاطرنشان کرد: در قانون هوای پاک به بحث گردو غبار و وظیفه سایر دستگاه‌ها اشاره شده که براساس دستورالعمل آن جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مربوط به آن مکلف هستند سیصد هزار هکتار از اراضی را که مشمول بیابان زایی هستند، درختکاری کنند.

نظر شما