شناسهٔ خبر: 23544172 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

بیانیه نیکی هیلی در حمایت از شروط ترامپ برای برجام

نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از اعلام شروط رییس‌جمهور کشورش برای ادامه اجرای برجام با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت: ما در سازمان ملل به دنبال تقویت اقدامات علیه فعالیت‌های موشکی و بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش نامه نیوز، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از آنکه دونالد ترامپ هم‌زمان با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران، بیانیه‌ای را نیز در خصوص توافق هسته‌ای و ایران منتشر کرد، در بیانیه خود گفت: رییس‌جمهور یک اقدام قاطع اتخاذ کرد تا مشخص کند که آمریکا به پایبندی به متن توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد، اما رفتار خطرناک و بی‌ثبات کننده ایران را تحمل نخواهد کرد. ما از دیگر کشورها نیز انتظار داریم که به ما بپیوندند.

هیلی با انتشار این بیانیه‌ به تکرار ادعاهای بی‌اساس و خصمانه واشنگتن علیه کشورمان پرداخت و گفت: ما در سازمان ملل به دنبال یک همکاری بین‌المللی جدید برای تقویت اقدامات علیه فعالیت موشکی ایران، تقویت محدویت‌های تسلیحاتی که ایران آنها را نقض می‌کند، مقابله با حمایت ایران از تروریسم و ادامه تمرکز بر نقض حقوق بشر در ایران هستیم.

وی ادامه داد: تمامی این گام‌ها می‌تواند خارج از توافق هسته‌ای برداشته شود اما اگر نتوانیم به یک اتفاق نظر بین‌المللی روی این مسائل برسیم بیش از پیش مشخص خواهد شد که توافق هسته‌ای یک مانع برای صلح است. ما نباید به ایران اجازه دهیم از توافق هسته‌ای به عنوان پوششی برای نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل استفاده کند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا جمعه شب برای سومین بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چارچوب برجام تمدید کند.

ترامپ جمعه شب (22 دی‌ماه) تهران در بیانیه‌ای درباره برجام اعلام کرد: امروز من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است در صورت عدم دستیابی به این توافق‌، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

ترامپ هم‌چنین به کشورهای اروپایی اعلام کرد: اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه این بیانیه در اظهراراتی خصمانه ایران را بزرگ‌ترین حامی تروریسم خوانده و گفته است: این رژیم تا کنون از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی و آموزش صد هزار نظامی برای تخریب خاورمیانه حمایت کرده است و به رژیم آدم‌کش بشار اسد کمک می‌کند تا مردم خود را قتل‌ عام کند. اکتبر ماه گذشته من استراتژی خود را برای مردم آمریکا و جامعه بین‌المللی در راستای مقابله با اقدامات مخرب ایران اعلام کردم. ما در حال مقابله با جنگ‌های نیابتی ایران در یمن و سوریه هستیم و از انتقال پول به تروریست‌ها توسط ایران جلوگیری می‌کنیم.

هم‌زمان با این موضوع، دولت آمریکا همان طور که پیش از این اعلام کرده بود، تحریم‌هایی را  نیز علیه برخی از افراد، شرکت‌ها و نهادهای ایرانی و  همچنین تعدادی از شرکت‌ها و افراد خارجی که با ایران همکاری می‌کنند به بهانه نقض حقوق بشر و همچنین سانسور اطلاعات اعمال کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات ترامپ و تحریم‌های اعمال شده علیه 14 فرد و شرکت ایرانی و مرتبط با ایران، اعلام کرد که "برجام یک سند معتبر بین المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد. هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت، و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار گردد. "

برچسب‌ها:

نظر شما