شناسهٔ خبر: 23543983 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

موفقیت حرکت‌های فرهنگی با احترام به خرده فرهنگ‌ها ممکن است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بدون احترام به فرهنگ‌های متفاوت و به خصوص خرده فرهنگ‌ها چه در درون مرز‌ها و چه در خارج از مرز‌های خودمان، نمی‌توانیم در حرکت‌های فرهنگی توفیق داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

موفقیت حرکت‌های فرهنگی با احترام به خرده فرهنگ‌ها ممکن استبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، منصور غلامی در نخستین اجلاس بین المللی گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی، افزود: ما هیچ راهی بجز نزدیک کردن فرهنگ‌های انسان در روی زمین و ملل مختلف نداریم تا آرامش و آسایش و شکوه و عظمت در روی کره زمین به دست بشر و انسان فراهم شود.

وی گفت: آنچه توان و ظرفیت انسان‌های نوع‌دوست، صلح‌دوست، بشردوست و خدادوست در جهان است، باید به کار گرفته شود تا این هدف ارزشمند محقق و در همه اقصی نقاط دنیا مستقر شود.

غلامی افزود: ما شخصیت‌های بزرگ داریم و داشته‌ایم، میراث فرهنگی بشری بسیار عظیم و غنی است، امانتی که به دست نسل امروز رسیده است و باید آن را هم حفظ کنیم و هم بر آن بیفزاییم، این امانت باید با یک نگاه ویژه آراسته و از نگاه‌های ضعیف و ناقص پیراسته و به نسل بعد منتقل شود.

وی گفت: گفت‌وگوی فرهنگی در آسیا به دلیل صبغه تاریخی و فرهنگی ملل آسیایی شاید به دلیل مرکز ثقل فرهنگی دنیا در آسیا، می‌تواند یک حرکت اثرگذار در برنامه‌ها باشد و انتظار این است که این مجموعه ملل و فرهنگ‌های عظیم و غنی در این خطه در کره زمین، منشأ تحولات و حرکت‌های عالم‌گیر باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری کشورمان با اشاره به اینکه ادیان و تفکرات نجات‌بخش بشری در آسیا و مناطق آسیایی شکل گرفته است، افزود: در شرایط فعلی هم با توجه به وزن جمعیتی و اقتصادی آسیا در کره زمین، این توان را داریم تا از گفت‌وگو‌های فرهنگی پشتیبانی بیشتری کنیم و با توجه به اصالت‌های موجود در فرهنگ‌های آسیایی و به خصوص نوع‌دوستی و بشردوستی، آن را با قدرت پیش ببریم.

غلامی با تشبیه بستر فرهنگ آسیایی به باغ گل گفت: هنر ما این است که گل‌های این باغ را با عطر‌ها و رنگ‌های مختلف به نحو احسن کنار هم قرار دهیم تا هر بیننده‌ای ذوق ورود به آن را داشته و هر عضو این باغ، حس خوب مشارکت در تشکیل این باغ را داشته باشد.

وی با تأکید بر تعامل برای ایحاد گفت‌وگو‌های فرهنگی افزود: این حرکت‌ها نیازمند برخورد‌های علمی است که در آن با حضور استادن، مشارکت دانشجویان و پشتیبانی دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌توان به توفیقات حرکت‌های ما بیفزاید و در این حالت می‌توان به تداوم پرقدرت و با تخصص و همراه با علم آن در آینده امیدوار بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حضور دانشجویان در این گفت‌وگو‌ها را ضمانت پیگیری این اجلاس‌ها در آینده برشمرد و با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطی، مشارکت دادن اندیشمندان بیشتر از کشور‌های متعدد با استفاده از امکانات ارتباطی در برگزاری این گفت‌وگو‌ها را پیشنهاد داد.

نخستین اجلاس گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی، صبح امروز (شنبه ۲۳ دی‌ماه) با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بیش از ۷۰ اندیشمند و شخصیت علمی و فرهنگی از ۲۰ کشور آسیایی در محل این سازمان آغار به کار کرد.

کمیسیون‌های «شرق آسیا»، «شبه‌قاره» و «آسیای مرکزی و قفقاز» این اجلاس، به مدت سه روز (۲۳ تا ۲۵ دی‌ماه) به ترتیب در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه فرودسی مشهد و مازندران (بابلسر)، برگزار می‌شود.

این همایش به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران (بابلسر)، مؤسسه فرهنگی اکو، مجمع بین‌المجالس آسیایی و مرکز گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی، برگزار می‌شود.

نظر شما