شناسهٔ خبر: 23543935 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

در گفت و گو با جماران؛

فریدون مجلسی: اعلامیه ترامپ یک اعلامیه خصمانه است

قطعنامه ای که رئیس جمهور در استانبول امضا کرده بهترین روش مقابله ما با آنها است. باید با مسائل احساسی با عقلانیت رو به رو شد؛ اگر هم با کشوری مخالفت دارد، آن را به صورت دسته جمعی و در قالب حمایت از کسانی که طرف مستقیم او هستند قرار دهد. ایران نباید خودش را قربانی کسانی کند که از پشت به ما خنجر می زنند.

صاحب‌خبر -

یک دیپلمات سابق کشورمان با تأکید بر اینکه اعلامیه ترامپ یک اعلامیه خصمانه است، گفت: برجام برد ایران بوده و ترامپ از این برد ناراحت است؛ چون رژیم صهیونیستی از این برد ناراحت است.

فریدون مجلسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در مورد بیانیه شب گذشته ترامپ اظهار کرد: آنها مایل نیستند که ایران بتواند از سرمایه های خودش استفاده کند؛ مایل هستند سرمایه های ایران را در جنگ های فرسایشی، نیابتی و غیر نیابتی از بین ببرند و جلوی توسعه اقتصادی و صنعتی ایران را بگیرند. دلیلش این است که آنها متحد و همدست رژیم صهیونیستی هستند این تقابل سیاست ها این وضعیت را ایجاد می کند که نسبت به ایران رفتار خصمانه ای داشته باشند. این اعلامیه یک اعلامیه خصمانه است و کشورهای دیگر دنیا کاری به این ندارند که کدام کشور خودش را بر حق می داند و می گویند اگر ما می خواهیم در جایی سرمایه گذاری کنیم باید مطمئن باشیم که آن کشور خواهان جنگ نیست.

وی تأکید کرد: یک طرف این شطرنج برنامه های ایران و طرف دیگر اهداف و برنامه های آمریکا و متحد منطقه ای او برای خنثی کردن اقدامات ایران است. تنها موضوع این نیست که آنها باید چه کاری انجام دهند و یا چه کاری را نباید انجام دهند. موضوع این است که ما هم به نوبه خود چه کار می توانیم بکنیم، چه کار باید کنیم و چه کار نباید کنیم تا تعادلی ایجاد شود و جلوی جنگ که پرهزینه ترین و زشت ترین واقعه سیاسی منطقه است، گرفته شود تا سوریه دیگری به وجود نیاید و میلیون ها نفر خانه و زندگی خود را از دست ندهند.

مجلسی با اشاره به اینکه ترامپ در بیانیه شب گذشته خود «مکمل برجام» را مطرح کرده، گفت: موضوع اختلاف ترامپ با اروپا ربط زیادی به مسأله ایران ندارد. اگر آنها درباره برجام با آمریکا مقابله می کنند به خاطر کشمکش خودشان با ترامپ است و می دانند با سرآمدن دوره ترامپ، که به احتمال قوی به دور دوم نخواهد کشید، مسائل آنها با آمریکا به روال عادی بر می گردد. یعنی اگر ایران بخواهد حساب کند که این قدرت را دارد که به ضرب سیاست های خودش آمریکا را منزوی کند و اروپا را مقابل آمریکا قرار دهد، به نظر من توهم است؛ بلکه آنها با خودشان اختلاف دارند.

وی گفت: برجام یک برد ایران بوده و ترامپ از این برد ناراحت است؛ چون رژیم صهیونیستی از این برد ناراحت است. ولی تا وقتی هدف و استراتژی ما امری است که ربطی به ما ندارد، مشکل ما ادامه پیدا خواهد کرد. ترامپ و معاونش می گویند هدف ما تغییر حکومت ایران است. آنها پشت ناآرامی های اخیر نبودند و فقط خوشحالشان کرد و می خواستند از آن بهره برداری کنند. خیلی روی آن مبالغه کردند که انگار فردا هواپیما را زین می کنند و به ایران می آیند. وقتی از آنها می پرسید که کدام قانون بین المللی به شما اجازه می دهد که حکومت ایران را عوض کنید، می گوید همان قانونی که شما می خواهید یک کشور دیگر را از بین ببرید و من هم به حمایت از آن می خواهم شما را از بین ببرم.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه بردن پرونده ناآرامی های اخیر به شورای امنیت اصلا مهم نیست، تصریح کرد: این قضیه اتفاقی است که یک روز می افتد و فردای آن روز از بین می رود. حرف ترامپ که می خواهم سفارت آمریکا را به قدس ببرم منجر به کنفرانس سران اسلامی در استانبول شد. راه حل ایران در اعلامیه نهایی این کنفرانس نهفته است. اگر ایران آن اعلامیه را استراتژی خود قرار دهد و مخالفتش با این گروه را تبدیل به استراتژی کشورهای عربی و  اسلامی کند از هدف سیبل اختصاصی خارج می شود.

وی با تأکید بر اینکه تهدیدات ترامپ عملی نیست، گفت: اصلا آمریکا نیازی ندارد که از برجام خارج شود. آمریکا به دلایل دیگر از جمله حمایت از رژیم صهیونیستی ایران را تحریم می کند. مگر ما بعد از برجام آمریکا را تحریم نکردیم؟ مگر اتومبیل های وارداتی از این کشور را به دلیل منع تجارت با آمریکا مرجوع نکردیم؟ بنابر این ما نباید بهانه به دست آنها دهیم. هر اقدامی نیاز به مشورت حقوقی و کارشناسی دارد.

مجلسی در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیر اتحاد ایران با اروپا برای رفع توطئه های آمریکا، گفت: اروپا متحد ایران نیست و متحد ایران نخواهد شد. دولت آلمان رسما اعلام کرده تا زمانی که ایران موجودیت اسرائیل را قبول نکند رابطه ما با ایران امکان پذیر نخواهد بود. یعنی توسعه روابط اقتصادی با ایران را منوط به رفع چالش با رژیم صهیونیستی کرده است. رئیس جمهور فرانسه نیز در قضیه موشک ها ان قلت آورد تا به ایران بفهماند مخالفت ما با آمریکا ربطی به شما ندارد. اتفاقا به جای اینکه ما بتوانیم از اروپا استفاده ابزاری کنیم، آنها از ما استفاده ابزاری می کنند. ارتباطات آنها با آمریکا ده ها برابر بیشتر از ایران است.

وی یادآور شد: امروز باید گران ترین قیمت ها را بدهیم که بتوانیم با منت بسیار از چین واردات داشته باشیم. خونسردی آنها در برابر آتش سوزی کشتی نفت ایران که با آن همه امکانات در چند قدمی آن قرار دارند، نشان می دهد که ما به اندازه حجم خودمان در دنیا امکانات داریم. بنابر این باید بتوانیم منافع خودمان را در حدود خودمان محافظت کنیم؛ نه اینکه کاری کنیم که به ما آسیب بخورد و منافع ما از بین برود. چون قدرت ما در توسعه اقتصادی است.

این کارشناس امور بین الملل تأکید کرد: قطعنامه ای که رئیس جمهور در استانبول امضا کرده بهترین روش مقابله ما با آنها است. باید با مسائل احساسی با عقلانیت رو به رو شد؛ اگر هم با کشوری مخالفت دارد، آن را به صورت دسته جمعی و در قالب حمایت از کسانی که طرف مستقیم او هستند قرار دهد. ایران نباید خودش را قربانی کسانی کند که از پشت به ما خنجر می زنند.

وی افزود: من اقدام دسته جمعی در مسائل منطقه ای را تشویق می کنم؛ به خصوص در قالب اعلامیه مشترک استانبول که چند روز پیش در پاسخ به عمل آمریکا انجام گرفت. این قطعنامه می تواند مبنایی برای یک نوع روابط عادی و حتی مبارزه علیه زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی قرار بگیرد. دوم اینکه در منطقه با ایجاد رابطه مساوی و دوستانه با ترکیه، سوریه، لبنان و عراق یک منطقه اقتصادی ویژه، با احترام متقابل و در قالب حقوق بین الملل و قبول ضوابط بین الملل، بدون هیجان و ماجراجویی تشکیل دهیم.

انتهای پیام

نظر شما