شناسهٔ خبر: 23543179 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

نگاهی به فعالیت‌ها و شخصیت معنوی مرحوم حجت‌الاسلام مهدی مظاهری

روزنامه اطلاعات

مرحوم مظاهری احیاگر روح دعا و نیایش در بین نوجوانان، جوانان و عامه مردم اصفهان بود. در قبل از انقلاب كه دعای كمیل هنوز در بسیاری از شهرها اصلاً مطرح نبود، ایشان جلسات بسیار گرم و پرشوری داشت

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ حجت ‌الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری یکی از اساتید حوزه علمیه اصفهان و چهره ماندگار تبلیغ این استان، پنجشنبه شب هفته گذشته در بیمارستان میلاد اصفهان به رحمت ایزدی پیوست.

یادداشت زیر به قلم «مرتضی نجفی قدسی» مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم، در مورد معرفی شخصیت علمی، عملی و معنوی آن مرحوم است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

«كانوا قلیلاً من اللیل ما یهجعون* و بالاسحار هم یستغفرون(ذاریات، 18)

آنان (پرهیزكاران) اندكی از شب را می‌خوابیدند(و بیشتر آن را به عبادت و بندگی می‌گذراندند) و سحرگاهان از خدا طلب آمرزش می‌كردند.

یكی از شخصیت‌های اثرگذار و محوری در پنجاه سال اخیر خطه اصفهان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری بود كه در شب جمعه گذشته به لقاء‌الله پیوست.

خوشبختانه رهبری معظم انقلاب بلافاصله پیام گرانقدری را به مناسبت درگذشت این واعظ شهیر و روحانی خدمتگزار صادر فرمودند كه اشارات ارزشمندی در معرفی شخصیت این عالم وارسته دارد.

ایشان پس از تسلیت به همه دوستداران و ارادتمندان و تربیت شدگان منابر مؤثر آن مرحوم، از زمزمه‌ی معنوی دعا و نیایش ایشان در شب‌های جمعه و سحرهای ماه مبارك رمضان طی سال‌های طولانی ذكر كرده و آن را از یادگارهای معنوی شهر عزیز اصفهان برشمردند.

حجت‌الاسلام حاج شیخ مهدی مظاهری یكی از چهره‌های بسیار محبوب و دوست داشتنی و پرنفوذ در بین مردم اصفهان بود و این محبوبیت و جایگاه اجتماعی به خصایص این روحانی مردمی مربوط می‌شود.

اولاً ایشان پایه‌گذار مؤسسات خیریه بسیاری در اصفهان بود كه هر كدام هزاران نفر را تحت پوشش دارد كه از جمله آنها عبارتند از: انجمن خیریه ابابصیر(جهت خدمت به نابینایان) و انجمن مددكاری امام زمان(عج) جهت خدمتگزاری به ایتام و محرومین و مستمندان و یا دیگر مؤسسات علمی و فرهنگی مانند تشكیل دانشگاه علوم و معارف قرآن در اصفهان و به همین سبب هم سال‌ها پیش در دوره وزارت آقای احمد مسجد جامعی در وزارت ارشاد از زمره خادمان قرآن معرفی شده بود.

بحث خدمتگزاری ایشان منحصر به ایتام و محرومین و بی‌بضاعت‌ها نبود، در زمان جبهه و جنگ، بیشترین تداركات مردمی جبهه در اصفهان به همت وی و با توجه به مجالس و منابری كه با جمعیت‌های كثیر برگزار می‌شد، شكل می‌گرفت و آنان هر نیازی داشتند كافی بود به اطلاع ایشان برسانند و ایشان در یك جلسه‌ مردمی تمام آن آذوقه و تداركات را فراهم می‌كرد.

اما محبوبیت ایشان و اثر كلامش در بین مردم اصفهان برای چه بود؟! این سوال مهمی است و محور سخن و معرفی شخصیت‌ مرحوم حجت‌الاسلام مظاهری در همین مطلب است كه در پیام رهبری معظم انقلاب هم به آن اشاره شده است.

مرحوم مظاهری احیاگر روح دعا و نیایش در بین نوجوانان، جوانان و عامه مردم اصفهان بود. در قبل از انقلاب كه دعای كمیل هنوز در بسیاری از شهرها اصلاً مطرح نبود، ایشان جلسات بسیار گرم و پرشوری داشت و سنت ایشان هم در دعا‌ خوانی این بود كه زمان سحر را انتخاب می‌كردند، یعنی غالب برنامه‌های دعاخوانی ایشان در نیمه دوم شب بود و تا اذان صبح به‌طول می‌انجامید.

در شب‌های ماه مبارك رمضان، هر شب تمام دعای ابوحمزه ثمالی را قرائت می‌كرد و مردم اصفهان با نغمه‌های عاشقانه دعا‌خوانی ایشان عشق و صفا می‌كردند.

خداوند یكی از الطافی كه به آقای مظاهری داده بود، صدای خوش بود و مردم از صدای دعا‌خوانی‌ ایشان چه دعای كمیل، دعای ندبه و یا دعای ابوحمزه و یا زیارات و دعاهای مأثوره لذت می‌بردند.

بنده حقیر از كودكی علاقمند شركت در مجالس دعا‌خوانی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین مظاهری بودم و تا وقتی كه در اصفهان بودم حضور در مجالس ایشان را مغتنم می‌دانستم و در این سال‌هایی كه در اصفهان نبودم هم سعی می‌كردم در ماه مبارك رمضان یك شب به عشق دعای ابوحمزه ایشان به اصفهان بروم.

شاید تعجب كنید یك جمعیت چند‌هزار نفری در دل شب در مسجد سید و یا مسجد جامع اصفهان برای استماع دعای ابوحمزه كه توسط حجت‌الاسلام مظاهری قرائت می‌شد، هرشب اجتماع می‌كردند و جناب

حجت‌الاسلام قرائتی نیز معمولاً سالی یك شب می‌آمدند و بارها از ایشان شنیدم كه به مردم اصفهان می‌گفتند، قدر جلسه‌تان را بدانید، چنین جلسه‌ای با این روح و صفا در هیچ شهری نیست!

یكی از لوازم شخصیت‌ انسان اگر بخواهد متقی و پرهیزكار باشد و با خدایش عشقبازی كند، آشناشدن با روح دعا و نیایش است و فطرت انسان این معنا را می‌طلبد ولی متأسفانه ما عوض آنكه به این نیاز روحی با مراجعه به مفاتیح و یا دعاهای امام سجاد و دیگر ائمه(ع) برویم، به سراغ عرفانهای كاذب شرقی و غربی می‌رویم كه جز سراب چیز دیگری نیست و جز ضلالت و گمراهی نصیب دیگری ندارد.

مرحوم حاج آقا مهدی مظاهری این نیاز بشری را خوب شناخته بود و قاطبه مردم اصفهان از مجالس دعا و نیایش ایشان بهره‌مند بودند و لذا در اصفهان هم‌اكنون دعاخوانی در بین هیأت‌ها و حسینیه‌ها و مساجد بسیار رواج دارد و اینها به نفس گرم مرحوم حاج شیخ مهدی مظاهری است و البته در یك دورانی هم كه استاد پرورش در اصفهان بودند با ایشان در این مهم همراه بودند و آقای سیدعلی اكبر پرورش نیز گاهی در مجالس دعا و نیایش با حجت‌الاسلام مظاهری همنوا بود. در قرآن كریم می‌فرماید: «قل ما یعبوابكم ربی لولادعاؤكم» (فرقان ـ 77) یعنی اگر دعای شما نبود، پروردگار به شما توجهی نمی‌كرد! پس بنابر این انسان باید برای جلب توجه پروردگار و كسب استعانت از او كه قادر مطلق است و برانجام هر كاری تواناست، با دعا خواندن از او طلب مغفرت كند و رابطه‌اش را با خدا اصلاح نماید و سعی كند همه شب را نخوابد و سحرگاهان بیدار باشد و از فیوضات سحری كه به اولیاء خدا داده می‌شود، بهره‌مند گردد كه قرآن كریم بارها بر این رمز گشایش در زندگی اشاره دارد و حافظ لسان‌الغیب نیز گفته است:

این گنج سعادت كه خدا داد به حافظ                        از یمن دعای شب و فیض سحری بود

گفتنی است حجت الاسلام و المسلمین مظاهری در سال 1310 در اصفهان متولد و از سال 1320 در حوزه علمیه مشغول به تحصیل شد.

وی در سال 1389 به عنوان چهره ماندگار تبلیغ استان اصفهان انتخاب و طی مراسمی از او تجلیل شد.

آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان روز چهارشنبه هفته جاری به نمایندگی از سوی رهبر معظم انقلاب از حجت الاسلام و المسلمین مهدی مظاهری عیادت کرد.

برگزاری دعای ابوحمزه ثمالی در طول بیش از 60 سال، تأسیس دانشگاه قرآن و معارف اسلامی، تأسیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان، رئیس و مؤسس دارالقرآن الکریم استان اصفهان، تلاش برای تأسیس انجمن خیریه مددکاری امام زمان (عج) و موسسه خیریه ابابصیر اصفهان، فعالیت های گوناگون در زمینه نشر و ترویج معارف دینی، تحمل زندان و مبارزه با رژیم شاهنشاهی از جمله فعالیت های این چهره ماندگار تبلیغ استان اصفهان است.

.......................................
پایان پیام/ 167

نظر شما