شناسهٔ خبر: 23543055 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

طی هفته جاری؛

طرح یک ماهه تعطیلی مدارس در هیات دولت بررسی می شود

خبرگزاری شبستان: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد طرح پیشنهادی سازمان مبنی بر تعطیلی مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه گفت: این طرح پیشنهادی برای مناطق سردسیر است و در هفته جاری در هیات دولت بررسی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک گفت: بسیاری از کشورهایی که طی سال‌های گذشته مشکل آلودگی هوا داشتند از دهه ۸۰ به این نتیجه رسیدند که باید بر اساس یک قانون جامع در این زمینه عمل کنند.

وی با بیان اینکه قانون جامع باید همه دستگاه‌ها را به اجرای تکالیفی برای کاهش آلودگی هوا موظف کند، خاطرنشان کرد: قانون هوای پاک امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب و مرداد ماه به دستگاه ها ابلاغ شده است که طبق آن، وظایف تمام دستگاه‌های اجرایی برای کاهش آلودگی هوا مشخص شده است.

تجریشی با بیان اینکه  سازمان حفاظت محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست، اظهارداشت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی و نظارتی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف در قبال قانون هوای پاک عمل می‌کند.

وی با اشاره به تهیه و تدوین آیین نامه هایی برای اجرایی شده قانون هوای پاک، خاطرنشان کرد: نحوه نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر روند اجرای قانون بر مبنای آیین نامه های تدوین شده، مشخص خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مصوبات هیات وزیران درخصوص کاهش آلودگی هوا، گفت: این مصوبات به صورت تکاملی تعهدات دستگاه‌های مختلف را نسبت به کاهش آلودگی هوا مشخص کرده است.

تجریشی با بیان اینکه سوخت، عامل اصلی تولید ذرات معلق در کلانشهرها است، افزود: در شهر تهران با توجه به مطالعات صورت گرفته، دلیل عمده آلودگی به ذرات معلق بر می‌گردد بنابراین مهمترین آلاینده تهران در شرایط حاضر ذرات معلق است که از احتراق ناقص و کیفیت نامناسب سوخت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در هر سال دو درصد افزایش مصرف سوخت داشته‌ایم، گفت: در فصل سرما در برخی کلانشهرها مثل تهران بروز پدیده وارونگی دما در کنار افزایش مصرف سوخت و پایداری هوا باعث افزایش آلودگی می‌شود.

تجریشی با بیان اینکه مهمترین مسئله آلودگی هوا ذرات معلق ناشی از مصرف سوخت است، افزود: ذرات معلق می‌تواند ناشی از نیروگاه‌ها، فعالیت‌های صنعتی، سوخت زباله و خودروها باشد اما سوخت و احتراق ناقص عمده‌ترین بخش را در تولید ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارد.

وی با بیان اینکه مطالعات سال ۱۳۹۵ میزان سهم خودروهای سواری اعم از شخصی، ون و تاکسی در تولید آلودگی را سه درصد ارزیابی کرده است، ‌افزود: این خودروها ۸۰ درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند و موتورسیکلت‌ها در تولید آلودگی ۱۲ درصد سهم دارند اما بیشترین سهم با میزان ۸۵ درصد متعلق به اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است.

تجریشی بر ضرورت خروج ۱۰ هزار اتوبوس فرسوده از سامانه حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بحث تامین اعتبار به شکل فایننس با سه کشور چین، ایتالیا و کره نهایی شده است و طی یک ماه آینده بحث نوسازی اتوبوس‌ها به طور دقیق مشخص خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد طرح پیشنهادی سازمان مبنی بر تعطیلی مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه گفت: این طرح پیشنهادی برای مناطق سردسیر است و در هفته جاری در هیات دولت بررسی می شود.

وی با بیان اینکه طرح تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان ویژه مناطق سردسیر است و شامل همه مناطق کشور نمی شود، افزود: هفته جاری موضوع در هیات دولت مورد بررسی قرار می گیرد.

تجریشی درخصوص اجرای طرح ترافیکی جدید در تهران نیز گفت: مدل طرح ترافیکی جدید خوب است اما قیمت‌گذاری عوارض موضوع حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طبق نظر برخی کارشناسان این نحوه قیمت‌گذاری باعث ایجاد بازدارندگی نمی شود، افزود: اصل مدل را قبول دارم اما باید اشکالات آن رفع شود.

تجریشی با بیان اینکه کاهش آلودگی ناشی از اجرای طرح ترافیکی جدید باید توسط شهرداری و طبق مدل‌ها پیش بینی شود، افزود:۲۰ کشور دنیا طرحی مشابه طرح ترافیکی جدید اجرا کرده‌اند که در ۱۶ کشور موفقیت‌ آمیز بوده است.

 

 

 

 

 

 

نظر شما