شناسهٔ خبر: 23542754 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

یک آسیب‌شناس اجتماعی مطرح کرد

اثر مستقیم عوامل محیطی بر روح و روان، نشاط و افسردگی/ باید در قبال اخبار تلخ و تأثرآور اخبار شیرین یا نشاط‌آور بیان شود

یک آسیب‌شناس اجتماعی بیان کرد: باید اخبار نشاط‌آور را جایگزین اخبار تلخ کرد تا جوانان تحت تأثیر مستقیم آن قرار نگیرند؛ دولت باید زیرساخت‌های رایگان در امور رفاهی و نشاط‌آور اجتماعی را جایگزین اخبار و حوادث تلخ محیطی کند.

صاحب‌خبر -

مجید ابهری آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، گفت: عوامل محیطی اثر مستقیم بر روح، روان، نشاط و افسردگی افراد و به خصوص جوانان و نوجوانان دارد؛ شرایطی که هر روز در زندگی اجتماعی اتفاق می‌افتند موجب آن می‌شود که افراد تحت تأثیر آنها نتوانند اقدامات مناسبی را در زمینه فکری، تحصیلی و اقتصادی خود انجام دهند. 

وی در ادامه به یک اتوبوس نقلیه عمومی اشاره کرد و گفت: چند روز پیش سوار اتوبوس شدم که متأسفانه بیشتر از اتوبوس شهری به زندان سیار شبیه بود، تمام پنجره‌های آن از تبلیغات پر و به قدری تیره و تاریک بود که از داخل به بیرون هیچ چیز مشخص نمی‌شد. 

ابهری ادامه داد: این عمل اثر مستقیمی بر افسردگی شهروندان و به خصوص افراد دارای سنین پایین می‌گذارد؛ اخبار تلخ و مسائلی که موجب تأثر و افسردگی افراد می‌شود نباید به طور مرتب در بین افراد و علی‌الخصوص جوانان و نوجوانان دست به دست شود. 

وی به اغتشاش‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: عده‌ای به شدت افسرده و ناامید شده و تصور کرده بودند چند نفر فتنه‌گر می‌توانند نبض مملکت را به دست بگیرند، ولی هوشیاری مردم و نیروهای امنیتی به دنیا نشان داد مملکت اسلامی در اوج قدرت قرار دارد. 

ابهری افزود: بیان اخبار تلخ باید به گونه‌ای باشد تا جوانان تحت تأثیر مستقیم آن قرار نگیرند یا به موازات آن، اخبار نشاط‌آور برای جوانان ایجاد شود؛ باید فعالیت‌های رفاهی، تفریحی و ورزشی در چارچوب معیارهای ارزشی برای جوانان و نوجوانان وجود داشته باشد. 

وی تصریح کرد: متأسفانه در شهر تهران و در شهرهای بزرگ دیگر، فعالیت‌های تفریحی و ورزشی در انحصار افراد خاصی قرار دارد، به طور مثال؛ وقتی پینت‌بال یا کارتینگ ساعتی 200 الی 300 هزار تومان هزینه دارد، فرزند خانواده کم‌درآمد چه فعالیتی را می‌تواند انجام دهد؟!

این آسیب‌شناس اجتماعی افزود: بهتر است دولت به فکر جوانان و نوجوانان باشد، دولت باید زیرساخت‌های رایگان یا ارزان‌قیمت در امور رفاهی و نشاط‌آور اجتماعی را جایگزین اخبار و حوادث تلخ محیطی کند، همچنین در مدارس، اردوهای تفریحی، ورزشی و زیارتی برگزار شود تا نوجوانان مشکلات اجتماعی را فراموش کنند.

ابهری در پایان عنوان کرد: گاهی در فضای مجازی آنقدر شایعه و دروغ گسترده می‌شود که حقایق در میان آنها ناچیز یا گم می‌شود، ما مخالف بیان حقایق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیستیم، بلکه در قبال اخبار تلخ و تأثرآور باید اخبار شیرین، نشاط‌آور یا حداقل خنثی بیان شود؛ نه اینکه یکسویه اخباری منتشر شود که افسردگی یا دل‌مردگی جوانان و نوجوانان را در پی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما