شناسهٔ خبر: 23541793 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصرخودرو | لینک خبر

هیبریدها پاک یا معمولی؟

عصر خودرو- همزمان با افزایش حقوق ورودی خودروهای هیبریدی تاثیر این خودروها در کاهش آلودگی هوا به محل مناقشه میان فعالان اقتصادی بدل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، موافقان افزایش حقوق ورودی خودروهای هیبریدی با اشاره به اینکه خودروهای های هیبرید سهم چندانی در کاهش آلودگی هوا ندارند و بیش از آنکه خودروهایی پاک محسوب شوند جزو خودروهای کم مصرف به شمار می آیند، بنابراین افزایش حقوق ورودی این خودروها را منطقی می دانند، اما در مقابل مخالفان افزایش حقوق ورودی هیبریدی ها معتقدند که این خودروها از بنزین سوزها پاک تر هستند و افزایش صورت گرفته تنها به افزایش قیمت این خودروها منجر خواهد شد. با این حال بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند در عمل خودروهایی می توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند که در گروه خودروهای پلاگین (با پایه برق و قابلیت شارژ از ایستگاه‌های برق) یا برقی قرارد دارند؛ خودروهای که تعرفه واردات آنها صفر است.

اختلاف نظر برسر پاک بودن خودروهای هیبریدی پای دولتمردان را نیز به میان آورد، بطوریکه چندی پیش محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اعلام کرد که خودروهای هیبریدی با توجه به سهمی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا داشته باشند اثر چندانی در کاهش آلودگی هوا در شهرها نداشته و پایین ماندن تعرفه موجب ایجاد رانت می‌شود. حال با توجه به اظهار نظرهای مختلف در خصوص تاثیر خودروهای هیبریدی بر کاهش آلودگی هوا این سوال مطرح می شود که آیا این خودروها را می توان در رده خودروهای پاک قرار داد یا نه.

در این خصوص فربد زاوه یکی از کارشناسان صنعت خودرو با اشاره به اینکه خودروهای هیبریدی در رده خودروهای پاک محسوب نمی شوند، اما در رده خودروهای کم مصرف قرار دارند، می گوید:   خودروهای هیبریدی دارای فن‌آوری‌های پیچیده ای هستند و تنها نمونه‌های پلاگین (با پایه برق و قابلیت شارژ از ایستگاه‌های برق) این خودروها در زمان استفاده از مد برق در رده خودروهای پاک قرار می گیرند. به گفته این کارشناس صنعت خودرو، در خصوص سایر انواع هیبریدها موتور احتراق داخلی نقش مهمی در تولید نیروی محرکه ایجاد می کند که منجر به کاهش در مصرف سوخت می‌شود و تاثیر چندانی در کاهش آلایندگی ندارد. زاوه در پاسخ به اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه خودروهای هیبریدی پاک تر از خودروهای بنزین سوز هستند عنوان کرد: صرفا هیبریدی بودن به معنای پاک بودن نیست، به طور مثال خودروی هیبریدی یورو 5 از خودرو بنزین سوز یورو 6 پاک تر محسوب نمی شود، بلکه تنها کم مصرف تر است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو در حال حاضر تمرکز از خودروهای هیبریدی به سمت خودروهای برقی تغییر کرده است، بطوریکه بسیاری از کشورها معافیت های مالیاتی که برای این خودروها در نظر گرفته بودند را حذف کرده اند و در حال حاضر معافیت های مالیاتی در این کشورها تنها براساس بازدهی خودرو در نظر گرفته می شود، به همین دلیل می توان گفت در دنیا خودروهایی مشمول معافیت های مالیاتی می شوند که یا پلاگین (با پایه برق و قابلیت شارژ از ایستگاه‌های برق) و یا برقی کامل باشند. در نظر گرفتن مالیات تردد یکی از مواردی است که این کارشناس صنعت خودرو معتقد است می تواند جایگزین تحفیف های تعرفه ای در نظر گرفته شود، چرا که این گونه معافیت ها علاوه بر اینکه درآمد پایدار برای دولت ایجاد می کند موجب می شود تا مردم به سمت خودروهای کم مصرف و کم آلاینده گرایش پیدا کنند.

 

نظر شما