شناسهٔ خبر: 23540662 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجمع جمعيت در تهران موقعيت اين استان را خاص کرده است

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: باتوجه به تجمع حجم زيادي از جمعيت کشور در استان تهران، اين استان از جايگاه و موقعيت خاصي برخوردار است.

صاحب‌خبر -

وزير صنعت: تجمع جمعيت در تهران موقعيت اين استان را خاص کرده استبه گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما؛ محمد شريعتمداري در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان تهران افزود: به هر ميزان تدابير صحيح تري در اين استان اتخاذ شود تاثير آن در کلان کشور بيشتر است و امروز 11 طرح کلان ملي در قالب اقتصاد مقاومتي در استان تهران به اجرا گذاشته شده است.
وي گفت: مسايل زيست محيطي از موضوعات مهمي است که در اين استان با وسواس بيشتري بايد ديده شود.
شريعتمداري افزود: استان تهران در حوزه هاي علم و فناوري، سرمايه گذاري توليد محصولات عمومي، فعاليت هاي دانشي و پژوهشي و نيز نوآوريها از امکان بالقوه بالايي برخوردار است که بايد بالفعل شود.
وي گفت: بايد منشور روشني براي اجراي اقتصاد مقاومتي در استان تهران داشته باشيم مثلا به جاي محدوديت فعاليت در محدوده 120 کيلومتري بايد اعلام کنيم با واحدهاي غير استاندارد برخورد مي شود و نبايد با واحدهاي داراي آلايندگي مسامحه کرد.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: 17 هزار واحد صنعتي در سطح استان تهران فعاليت مي کند که 5 هزار واحد در شهرک هاي صنعتي مستقر است که 892 واحد در شرايط غيرطبيعي قرار دارد و بيش از 200 واحد تعطيل است.
شريعتمداري گفت: مشکل 70 درصد بنگاه هاي صنعتي موجود در شهرک هاي صنعتي استان تهران مشکل نقدينگي است که در صورت حل مشکل مالي و بانکي اين تعداد واحد، مي توان آنها را به چرخه توليد برگرداند.
وي افزود: بايد بانکها را در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي استان تهران دعوت کرده و از آنها براي رفع مشکلات بانکي کمک خواست و اين مهمترين موضوع جلسه امروز ما است که بايد در دستورکار قرار گيرد.
شريعتمداري گفت: مهمترين عاملي که ما را به اشتغال مي رساند سرمايه گذاري است اگر قرار است به رشد متوسط 8 درصدي در اقتصاد ملي برسيم و نيز رشد 9 درصد در بخش صنعت داشته باشيم بايد به سمت جذب سرمايه گذاري حرکت کنيم.
وي افزود: استاندار بايد يک شورا براي جذب سرمايه گذاري ايجاد کند و از سرمايه گذاران ايراني خارج از کشور به ويژه در حوزه دانش بنيان و حل مشکلات زيست محيطي استان تهران براي سرمايه گذاري در اين حوزه ها دعوت کند.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه خدمات ما از سهم بالايي در اشتغال و توليد ناخالص داخلي در ميان ساير استانها برخورداريم و با توجه به تمرکز مديريت در استان تهران ، مي توانيم از اين ظرفيت در جهت رونق توليد و اشتغال استفاده کنيم.
شريعتمداري افزود: استان تهران همچنين مي تواند به جذب سرمايه گذاري در ساير استان هاي کشور کمک کند و با ايجاد شرکت هاي مشترک با ديگر استانها از منافع آن بهره مند شود.
وي گفت: استان هاي همجوار تهران در ساير همکاري و هم افزايي ها مي توانند اقتصاد ملي را شکوفا کنند.
شريعتمداري افزود: تاکنون 893 ميليارد تومان اعتبار براي حل مشکلات واحدهاي داراي مشکل پرداخت شده است.
وي گفت: 205 پروژه از سال قبل و امسال 190 پروژه در قالب اقتصاد مقاومتي در استان تهران تعريف شده است که با پيگيري هاي خوبي درحال انجام است.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: سهم توليدات صنعتي استان تهران از متوسط صنعت در کشور 34 درصد و سهم ارزش افزوده آن از صنايع در کشور 20 درصد است که لازم است در حوزه بهره وري کارگروهي تشکيل شود.
شريعتمداري گفت: بهره ور نبودن توليد يکي ديگر از مشکلات صنعت در استان تهران است که بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.
وي افزود: حدود 40 ميليارد دلار سرمايه گذاري در قالب هاي مختلف با ديگر کشورها تنظيم شده است که آخرين مورد آن با پتروشيمي ها و طرف ايتاليايي بوده است و اين نشان مي دهد تلاش هاي دشمنان با شکست مواجه شده است.
شريعتمداري گفت: مجوزها براي تا حدود 2 ميليارد دلار جذب سرمايه گذاري در بخش صنعت در سال جاري صادر شده است که بخشي از آن به ثمر نشسته است.
وي افزود: ما در زمينه جذب سرمايه گذاري خارجي گام هاي خوبي برداشتيم و اعطاي تسهيلات بانکي 23 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است و از 20 هزار ميليارد تومان قابل پرداخت، 10 ميليارد تومان تاکنون پرداخت شده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد صنعتي کشور از منهاي 10،8 درصد مثبت شده و از 4،4 درصد اکنون عبور کرده است که نشان دهنده زنده بودن بخش صنعت است.
شريعتمداري افزود: از 85 هزار واحد صنعتي حدود 1200 واحد متوقف شده است و شاهد تحرک در اين حوزه هستيم و رشد 10 درصدي جوازهاي صادرشده از نشانه هاي اميدواري به سرمايه گذاري است.
وي گفت: 4100 پروانه بهره برداري سال گذشته در حوزه صنعت صادر شد که به تبع آن توليد و اشتغال جديد اتفاق افتاد.
شريعتمداري افزود: ريزش و رويش در بخش صنعت و توليد طبيعي است که بايد ريزش ها را با فناوري هاي جديد به چرخه برگردانيم.
وي گفت: کار اکتشافي در بخش معدن با جديت درحال انجام است و نقاط اميد بخش شناسايي و بخشي از آن واگذار شده و در آينده شاهد رشد بيشتري خواهيم بود.
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: توليد کنسانتره از 28 ميليون تن در دولت يازدهم به 56 ميليون تن رسيديم، گندم از 22 ميليون تن به 48 ميليون تن رسيد به ظرفيت فولاد از 22،5 ميليون تن به 32،5 ميليون تن رسيده است.
شريعتمداري گفت: ظرفيت توليد مس دو برابر شده است و اکنون 6،5 ميليون تن صادرات فولاد داريم و آينده کشور آينده روشني است و براي موفقيت بيشتر لازم است پاشنه ها را ور بکشيم و از پشت ميز بلند شويم و به ميدان بياييم.
وي افزود: خدمات بايد براي مردم باورپذير شود متاسفانه در گذشته ما با باورهاي مردم بازي کرديم و براي اميد دادن به مردم لازم است فعاليت را از طريق فضاي مجازي به سمع و نظر مردم برسانيم، برخي در گوشه و کنار بذر ياس و نااميدي مي پراکنند و بايد بدانيم ظرفيت هاي بالايي در کشور براي موفقيت وجود دارد.

نظر شما