شناسهٔ خبر: 23539315 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

امضای مشروط ترامپ بر فرمان تعلیق تحریم های هسته ای

ظریف: سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /رئیس جمهوری آمریکا در حالی بار دیگر تعلیق تحریم های هسته ای ایران را امضا کرد که تاکید نمود برای آخرین بار این توافق را بدون اصلاح اجرا می کند. دونالد ترامپ با اشاره به تلاشش برای تغییر برجام گفت:«در صورت عدم دستیابی به توافقی جدید، آمریکا دیگر تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید نخواهد کرد  و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود».

ترامپ هم‌چنین در اظهاراتی هشدار آمیز به کشورهای اروپایی اعلام کرد: «اگر کشورهای دیگر در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند». امضای فرمان تلیق تحریم های هسته ای در حالی بود که کاخ سفید همزمان آمریکا با صدور بیانیه ای 14 شخصیت حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران و به بهانه‌های ادعایی «نقض حقوق بشر، سانسور و حمایت از افراد دخیل در اشاعه تسلیحاتی» تحریم کرد. در این بیانیه نام آیت‌الله «صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضائیه و «غلامرضا ضیائی» رئیس زندان رجائی‌شهر به عنوان افراد تحریم شده دیده می‌شود.مواضع مدعی جویانه کاخ سفید درباره برجام در حالی بود که یکی از سخنگویان اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت که مقامات این اتحادیه با آلمان، فرانسه و انگلیس درباره تصمیم واشنگتن برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران رایزنی خواهند کرد.

وزیر خارجه ایران بیانیه ترامپ درباره تعلیق تحریم‌های ایران  را تلاش مذبوحانه‌ای برای تضعیف برجام توصیف کرد. «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود در واکنش به بیانیه رئیس‌جمهور آمریکا درباره برجام و شروطی که برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گذاشته نوشت: «سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست». وی تاکید کرد: «بجای تکرار لفاظی‌های نخ‌نما شده، آمریکا باید خودش را کاملا منطبق با برجام کند، مانند ایران».

وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای با محکومیت ادعاهای رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد:« ایران هیچ اقدامی فراتر از تعهداتش نکرده است و هیچ تغییری در توافق هسته‌ای را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود». در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه در خصوص تمدید اسقاطیه های الزامی تحریم های برجام و برخی تحریم های جدید توسط دولت آمریکا آمده است:«رئیس جمهور آمریکا بر اساس رویه یک ساله خود همچنان به اقدامات خصمانه علیه مردم ایران ادامه داده و تهدیداتی را تکرار می‌کند که بارها در اجرای آنها ناتوان مانده است و با ادامه روش یک سال گذشته خود همزمان با انجام اقدامات اجباری مندرج در برجام، و برای نشان دادن خصومت با مرم بزرگ ایران، از سر استیصال تعدادی از اتباع ایرانی و غیرایرانی را به بهانه های غیرقانونی، کهنه و مضحک در فهرست تحریم قرا‌‌‌‌‌ر داده است تا حداقل جبران بخشی از ناکامی های خود را کرده باشد». بیانیه وزارت خارجه درباره تحریم های جدید آمریکا افزوده است:« تصمیم رژیم آمریکا برای افزودن تعدادی از اتباع ایرانی و غیر ایرانی به فهرست خودساخته و غیرقانونی تحریمی آمریکا، فقط و فقط اثبات کننده استمرار خصومت هیات حاکمه آمریکا علیه ملت بزرگ ایران است».

وزارت خارجه قرار گرفتن نام آیت الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران را  در فهرست تحریم های جدید آمریکا  را عبور آمریکا از خطوط قرمز رفتاری در جامعه بین المللی دانسته و اعلام کرده :«این اقدام حتما با واکنش جدی جمهوری اسلامی پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه  بعهده دولت ایالات متحده خواهد بود».

 

نظر شما