شناسهٔ خبر: 23538870 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ارائه تسهيلات به دانشگاه ها و آموزش و پرورش در قالب بودجه 97

کميسيون تلفيق لايحه بودجه 97 کل کشور در مجلس شوراي اسلامي، امروز نيز بخش هاي ديگري از هزينه هاي لايحه بودجه سال آينده را بررسي­ و تصويب کرد.

صاحب‌خبر -

ارائه تسهيلات به دانشگاه ها و آموزش و پرورش در قالب بودجه 97علي اصغر يوسف نژاد سخنگوي کميسيون تلفيق بودجه سال آينده در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري صدا­وسيما، گفت: در جلسه امروز کميسيون مصوب شد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي و پژوهشي ­سال آينده در سقف عملکرد­­ درآمدهاي اختصاصي سال جاري، به اخذ تسهيلات از بانک ها اقدام کنند.
وي افزود: همچنين مقرر شد درآمدهاي آموزش­ و پرورش­ و ادرات کل آموزش و پرورش در سال آينده به صورت اختصاصي محسوب شود.
سخنگوي کميسيون تلفيق با اشاره به ساير مصوبات اين کميسيون در قالب لايحه بودجه سال آينده کل کشور گفت: اين کميسيون همچنين­ در بخش ديگري­ از بند هزينه اي لايحه بودجه 97 مصوب کرد در سال آينده وجوه اداره شده پرداختي به صندوق رفاه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري; وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي­ و دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان کمک براي افزايش منابع مالي صندوق هاي رفاه دانشجويي تلقي شود.
وي گفت: همچنين وجوه حاصل از پرداخت وام هاي ذکر شده تا سقف 1130 ميليارد تومان براي پرداخت رفاه دانشجويان به مصرف خواهد رسيد.
يوسف نژاد­ افزود: در مصوبه ديگري وزارت آموزش و پرورش اجازه يافت براي ساماندهي و بهينه سازي اماکن ورزشي و تربيتي خود اقدام کند.
وي گفت: همچنين براساس مصوبه کميسيون تلفيق کاهش اعتبارات برنامه هاي پژوهشي توسط دستگاه هاي اجرايي در سال آينده ممنوع شد.
يوسف نژاد ادامه داد: شرکت هاي بيمه اي هم مکلف شدند 275 ميليارد تومان از اصل حق بيمه شخص ثالث دريافتي را در اختيار سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نيروي انتظامي و سازمان اورژانس براي امور کاهش تصادفات قرار دهند.
سخنگوي کميسيون تلفيق همچنين گفت: دولت اجازه يافت­­ 450 ميليارد تومان نيز براي تهيه و اجراي طرح جامع کنترل و آسيب هاي اجتماعي و اولويت احيا، طلاق، حاشيه نشيني، کودکان کار، مفاسد اخلاقي­ و حمايت از زنان سرپرست خانوار تخصيص دهد که 210 ميليارد تومان از ميزان براي پرداخت بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار شهري در اختيار کميته امداد امام خميني(ره) قرار خواهد گرفت.
به گفته سخنگوي کميسيون تلفيق همچنين­ درقالب لايحه بودجه 97، وزارت اقتصاد مکلف شد از طريق سازمان خصوصي سازي آن قسمت از سهام موسسه صندوق بازنشستگي فولاد را که کنترلي بوده­ و يا زيان ده و کم بازده است مطابق مقررات به فروش برساند و منابع را در اختيار اين صندوق براي تسويه حساب تعهدات­ دولت به اين صندوق قرار دهد.

ا­تمام کار کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ تا پایان هفته
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شورای اسلامی از احتمال اتمام کار این کمیسیون تا پایان هفته و بررسی مصوبات لایحه بودجه سال آینده در صحن علنی خبر داد.
یوسف نژاد با حضور در نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و با اشاره به آخرین موضوعات مصوب در این کمیسیون اظهار داشت: تمام تلاش کمیسیون تلفیق این است که تا پایان هفته پیشنهادهای مصوب کمیسیون ها و افراد را به جمع بندی برساند و گزارش خود را تا آخر هفته تقدیم صحن علنی مجلس کند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: صحن علنی مجلس شورای اسلامی آماده است که از هفته آینده به مصوبات کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه سال 97 ورود کند.

اختصاص اعتبار برای احداث خوابگاه های متأهلان
وی گفت: طبق تبصره 9 لایحه بودجه سال 97 به دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پارک های علمی و فناوری اجازه داده شد تا سقف عملکرد درآمدهای اختصاصی سال 96، به اخذ تسهیلات از بانک های اقدام کنند. این تسهیلات برای تکمیل پروژه های تملک دارایی سرمایه ای و احداث خوابگاه های متأهلان استفاده می شود.
این نماینده مجلس با بیان اینکه درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و ادارات آن اختصاصی محسوب می شود، اظهار داشت: درآمد اختصاصی یعنی حساب مشخص و خزانه کشور در نظر گرفته می شود، به عبارتی 100 درصد اعتبارات تخصیص یافته محسوب می شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: وجوه اداره شده پرداختی به صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کمک برای افزایش منابع مالی صندوق رفاه دانشجویی تلقی می شود.
یوسف نژاد گفت: وجوه حاصل از پرداخت وام های مذکور و همچنین سایر منابع ناشی از فعالیت صندوق دانشجویی تا سقف 1130 میلیارد تومان برای پرداخت صندوق رفاه دانشجویان به مصرف می رسد.
وی اظهار داشت: همچنین به آموزش و پرورش اجازه داده شد برای ساماندهی و بهینه سازی بخشی از املاک و فضاهای آموزشی، ورزشی و تربیتی، به احداث، بازسازی و بهره برداری آنها اقدام کند.
این نماینده مجلس تاکید کرد: تغییر کاربری این املاک از پرداخت عوارض شامل تغییر کاربری، نقل و انتقال املاک و عوارض شهرداری معاف است.

800میلیارد تومان به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص یافت
عضو هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گفت: کاهش اعتبارات برنامه های پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی ممنوع شد و همچنین اختصاص حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته به جز فصول یک و 6 به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: شورای برنامه ریزی و توسعه استان مجاز است اعتبار مورد نیاز این تبصره را از سرجمع اعتبارات هزینه ای استان به استثنای ادارات کل آموزش و پرورش استان کسر و با هماهنگی دستگاه اجرایی استان و براساس اولویت ها و سیاست های پژوهشی مصوب و نیاز استان با هماهنگی وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت و درمان برای امور پژوهشی و توسعه فناوری به دستگاه های اجرایی مشخص کند در واقع 800 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته می شود.
یوسف نژاد در ادامه نشست خبری خود تصریح کرد: شرکت های بیمه ای مکلف هستند 275 میلیارد تومان اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، نیروی انتظامی و سازمان اورژانس قرار دهند تا در امور به کاهش تصادفات هزینه منجر شود.
 
اختصاص 210 میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری
این نماینده مجلس اظهار داشت: به منظور تهیه و اجرایی کردن طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار، مفاسد اخلاقی و حمایت از زنان سرپرست خانوار حدود 450 میلیارد تومان هزینه کنند تا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی موارد مذکور شود.
وی گفت: 210 میلیارد تومان از این اعتبار برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار می گیرد.

نحوه تهاتر تعهدات صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد
یوسف نژاد با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است از طریق سازمان خصوصی آن قسمت از سهام دارایی های متعلق به موسسه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد را که کنترلی، زیان ده و کم بازده است مطابق مقررات به فروش برساند، منابع حاصل را در اختیار صندوق مذکور قرار دهد و دولت موظف است از این درآمد تعهدات مالی صندوق مذکور را تسویه و تهاتر کند.

حمایت کمیسیون تلفیق از دانش آموختگان دوره های کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران پسادکتری
این نماینده مجلس با اشاره به مصوبه ای در خصوص دانشگاه ها گفت: به منظور ارتباط دانشگاه ها و موسسات پژوهشی با بخش های اقتصادی، اشتغال و به کارگیری دانش آموختگان دوره های کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران پسادکتری و جهت دهی پایان نامه های تسهیلات تکمیلی به سمت نیاز آن بخش ها؛ شرکت های سودده، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت موظف هستند علاوه بر درصدهای قانونی مربوط حداقل 40 درصد دیگر از هزینه های امور پژوهشی را در مقاطع سه ماهه به میزان 25 درصد به خزانه داری کل واریز کنند.
یوسف نژاد گفت: این کار در راستای حل مسائل و مشکلات از طریق توافقنامه با دانشگاه ها و موسسات علمی پژوهشی در قالب پروژه های کاربردی، عناوین پایان نامه های تسهیلات تکمیلی، پروژه های تحقیقاتی دانش آموختگان غیرشاغل تسهیلات تکمیلی به مصرف می رسند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: حداقل سهم قابل پرداخت به دانشجویان، پژوهشگران و دانش آموختگان پژوهش از مبلغ هر پروژه 60 درصد خواهد بود، آیین نامه اجرایی این تبصره به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی؛ علوم، تحقیقات و فناوری؛ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و صنعت، معدن و تجارت به تصویب می رسد.

تشریح مصوبات چهارشنبه عصر کمیسیون تلفیق بودجه
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی مصوبات روز چهارشنبه هفته گذشته را یادآور شد: به منظور جذب سرمایه گذار و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، شرکت شهرک های صنعتی و صنایع کوچک مکلف است هزینه واگذاری زمین و سایر زیرساخت ها را به صورت حداکثر 10 درصد نقد و مابقی به صورت اقساط از زمان بهره برداری از واحد تولیدی دریافت کند.
وی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق ادامه داد: دولت مکلف شد 0.27 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را براساس قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش به نسبت 30 به 70 نقدی و غیرنقدی قرار دهد.
یوسف نژاد اظهار داشت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق اسناد رسمی منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که وقف هستند و زیر نظر سازمان اوقاف و امور کل خیریه کشور هستند همانند سندهای معمولی مورد پذیرش بانک ها و موسسات و شرکت ها برای اعطای تسهیلات و به عنوان ضمانت بانکی و ضمانت محاکم دادگستری مورد قبول واقع می شوند.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: به دولت اجازه داده شد برای اجرای عملیات تکمیل و احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی و اجرای عملیات آب و خاک کشاورزی، احداث آب بندها و مرمت و بازسازی قنوات که توسط بخش های غیردولتی و تعاونی های تولیدی انجام می شود تا 85 درصد اعتبارات مورد نیاز به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت هزینه کند و سهم باقیمانده به عنوان سهم بهره برداران به صورت نقدی یا تامین کارگر و یا نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های مجاز قابل پذیرش است.
یوسف نژاد با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 افزود: شهرداری تهران و سایر شهرهای آلوده مکلف به اجرای طرح ناحیه کاهش آلودگی هوا (LEZ) هستند و نیروی انتظامی موظف است خودروهای فاقد معاینه فنی را از طریق متوقف کردن و صدور قبض جریمه کند و درآمدهای حاصل برای کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره برداری ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری آن شهر اختصاص می یابد.

نظر شما