شناسهٔ خبر: 23538455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی/۱

ابراهیمی‌ترکمان: گفت‌وگو مؤثرترین عنصر همگرایی است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به این که تنوع و تکثر فرهنگی فرصت و زمینه‌ای جهت همکاری میان ملت‌ها را فراهم می‌کند، گفت: گفت‌وگو مؤثرترین عنصر همگرایی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی صبح امروز (23 دی ماه) با سخنرانی ابوذر ابراهیمی ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حضور 70 نفر از شخصیت های فرهنگی و علمی از ایران و  20 کشور آسیایی در حسینیه الزهرا (س) این سازمان آغاز شد،

در ابتدای این مراسم ابراهیمی ترکمان، گفت: در روزگاری که جامعه جهانی با چالش ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت وگوهای فرهگی بعنوان راهکاری مؤثر برای فائق آمدن بر چالش های منطقه ای و بین المللی است.

وی افزود: قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ ها و مکاتب فلسفی بوده و سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری بر عهده داشته است. این قاره کهن همچون گذشته، می تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت و زمینه ای جهت همکاری و همگرایی میان ملت ها تبدیل کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه، گفت: امروزه فرهنگ مؤثرترین و قوی ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می آید؛ از این رو گفت وگوهای سازنده و هدفمند به وظیفه ای اجتناب ناپذیر مبدل گشته است.

وی تأکید کرد: گفت وگوهای فرهنگی می تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت همبستگی و صلح و همچنین، کنترل چالش ها و بحران های منطقه ای و بین المللی بر عهده گیرد.

تأکید بر گفت وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی

ابراهیمی ترکمان ادامه داد: ارزش های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همانند انسان دوستی، احترام متقابل، صلح طلبی، عدالت خواهی و پرهیز از خشونت، اصولی جهت تلاش بیشتر در مسیر اعتلای همدلی، گفت وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم آوردن زمینه های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت اجلاس گفت وگوهای فرهنگی گفت: یقیناً پایبندی به اصول یک گفت وگوی سازنده سهم بزرگی در میزان موفقیت و اثربخشی آن گفت وگو دارد. تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی، التزام به همکاری در چارچوب توافقات و عزم جدی برای ادامه مسیر، از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این اجلاس است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه، افزود: بر اساس همین ضرورت ها طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفت وگوهای فرهنگی بین المللی با هدف فراهم سازی و تسهیل فرصت های مناسب جهت ارتباط و گفت وگوهای فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع مطرح و دوسال پیش، مورد تصویب قرار گرفت.

وی به برگزاری گفت وگوهای فرهنگی اشاره کرد و گفت: از زمان تأسیس این دبیرخانه تاکنون نشست ها و اجلاس های متعددی از جمله گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت وگوهای فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه ای از نهادها و مراکز علمی دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشورها برگزار شد.

ابراهیمی ترکمان افزود: به دنبال برپایی چند نشست مقدماتی و منطقه ای، گفت وگوهای فرهنگی آسیایی در کشورهای مالزی، هند و قزاقستان که در سال گذشته از سوی دبیرخانه برگزار شد، امروز شاهد نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از 21 کشور آسیایی در تهران هستیم.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به مشارکت و همکاری دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد و مازندران در برگزاری نخستین اجلاس گفت وگوهای فرهنگی آسیایی اشاره کرد و گفت: این اجلاس طی روزهای 23 تا 25 دی ماه برگزار خواهد شد.

بازشناسی شیوه های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش آفرینی عنصر فرهنگ

ابراهیمی ترکمان در ادامه سخنان خود، دستیابی به فهم مشترک ضرورت و بایستگی گفت وگوهای فرهنگی به عنوان زیرساخت دیگر روابط، بررسی راهکارهای مشترک عملی برون رفت از چالش های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا، بازشناسی شیوه های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش آفرینی عنصر فرهنگ و نخبگان فرهنگی را از اهداف برگزاری این اجلاس برشمرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برجسته سازی نقش نخبگانی در هموار سازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی، توافق بر سر سازوکارهای مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی از دیگر اهداف این اجلاس است.

وی با اذعان اینکه این اهداف مهم طی دو روز در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی  برگزار خواهد شد، گفت: در این کمیسیون های تخصصی، مقالات و گفت وگوهای علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به برگزاری کمیسیون گفت وگوی فرهنگی ایران و شبه قاره اشاره و تصریح کرد: این دور از گفت وگوها با موضوع «عرفان و تصوف، ظرفیت ها و فرصت های تعامل و همگرایی فرهنگی» به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اندیشمندانی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می شود.

وی همچنین، افزود: کمیسیون گفت وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا با موضوع «پیوندهای فرهنگی و تاریخی» با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام و ایران در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به گفت و گوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه گفت: کمیسیون گفت و گوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه با موضوع «میراث مشترک فرهنگی ـ تاریخی» با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می شود.

وی در ادامه، بیان کرد: برگزاری گفت و گوهای فرهنگی مسئولین دانشگاه های عضو «دی هشت» با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفت و گوی فرهنگی مراکز دایرة المعارف آسیا و نشست گفت و گوی فرهنگی نخبگان بین المجالس آسیایی نیز، در این اجلاس گنجانده شده است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار امیدواری کرد، این اجلاس بتواند نسبت به اهداف پیش بینی شده در مسیر یافتن راه حل های مشترک برای توسعه همکاری های علمی و فرهنگی، استمرار گفت وگوهای فرهنگی نخبگان و وصول به نتایج عملی در توسعه و تحکیم ارتباطات و همفکری موفق باشد.

ابراهیمی ترکمان در پایان سخنان خود، از همکاری وزارت امورخارجه، نمایندگی های کشورهای آسیایی در تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همه دانشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی و نمایندگی های فرهنگی ایران در کشورهای آسیایی که در برپایی این اجلاس همکاری و مشارکت کرده اند، قدردانی کرد.

بنابر اعلام این خبر، در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مصطفی آیدین، رییس هیأت امنای دانشگاه استانبول، محمود نیلی، رییس دانشگاه تهران، محمد مشکات الدین، رییس دانشگاه شرق داکا و دین شمس الدین، مشاور رییس جمهور اندونزی، به ایراد سخنرانی می پردازند.

کمیسیون های «شرق آسیا»، «شبه قاره» و «آسیای مرکزی و قفقاز» این اجلاس، به مدت سه روز و به ترتیب در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشگاه فرودسی مشهد و مازندران (بابلسر)، با حضور اندیشمندانی از ایران و 20 کشور از قاره آسیا، برگزار خواهد شد.

این همایش به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران (بابلسر)، مؤسسه فرهنگی اکو، مجمع بین المجالس آسیایی و مرکز گفت و گوی همکاری آسیایی، برگزار می شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما