شناسهٔ خبر: 23538404 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یوسف نژاد در نشست خبری اعلام کرد؛

مجوز مجلس برای ارائه تسهیلات به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی

سخنگوی کمیسیون تلفیق از مصوبه این کمیسیون، مبنی بر اختصاص اعتبار برای پروژه های تحصیلات تکمیلی توسط بانک ها، شرکت های سودده و موسسات انتفاعی وابسته به دولت خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در نشست خبری، مصوبات اخیر این کمیسیون را تشریح کرد.

وی گفت: با تصویب کمیسیون تلفیق مقرر شد به منظور ارتباط دانشگاه و موسسات پژوهشی با بخش های اقتصاد و اشتغال و بکارگیری دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و پژوهشگران پسادکتری و جهت دهی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت نیاز بخش ها، شرکت های سودده، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند علاوه بر درصدهای قانونی مربوطه، حداقل ۴۰ درصد از هزینه های پژوهشی خود را در مقاطع سه ماهه به میزان ۲۵ درصد به خزانه داری کل کشور واریز کنند.

یوسف نژاد افزود: این مبالغ در راستای حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافقنامه با دانشگاه ها و پژوهشگاه ها از طریق پژوهش های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویان غیرشاغل به مصرف می رسد؛ به طوری که تا پایان سال مالی، کل مبلغ توافق نامه مصرف شود. حداقل سهم پرداختی به دانشجویان و پژوهشگران از محل هر پروژه ۶۰ درصد خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ در ادامه اظهار داشت: کمیسیون تلفیق تلاش دارد تا آخر هفته جاری گزارش خود را به صحن علنی مجلس ارائه کند.

یوسف نژاد ادامه داد: کمیسیون تلفیق در مصوبه ای به دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اجازه داد، در سقف عملکرد درآمدهای اختصاصی سال ۹۶، نسبت به اخذ تسهیلات از بانک ها جهت تکمیل طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و احداث خوابگاه های متاهلین استفاده کنند. بازپرداخت این تسهیلات از محل درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علمی و فناوری خواهد بود.

وی افزود: همچنین کمیسیون تلفیق مقرر کرد، درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش اختصاصی محسوب شده و به حساب خزانه واریز نشود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: همچنین مقرر شد وجوه اداره شده پرداختی به صندوق رفاه دانشجویان، وزارت علوم و دانشگاه آزاد به عنوان کمک جهت افزایش منابع مالی صندوق رفاه دانشجویی محسوب شود و از پرداخت وام های مذکور و سایر فعالیت ها تا سقف ۱۱۳۰ میلیون تومان برای پرداخت به صندوق جهت دانشجویان به مصرف برسد.

یوسف نژاد گفت: وزارت آموزش و پرورش نیز مکلف شد، برای ساماندهی و بهینه سازی املاک خود نسبت به احداث و بازسازی و بهره برداری از املاک خود اقدام کند. تغییر کاربری این املاک از محل پرداخت عوارض تغییر کاربری، عوارض شهرداری و عوارض نقل و انتقال معاف خواهد بود.

وی با اعلام اینکه کاهش اعتبارات پژوهشی توسط دستگاه های اجرایی ممنوع شده است، افزود: علاوه بر این، مقرر شد حداقل یک درصد از اعتبارات هزینه ای تخصیص یافته، به استثناء فصل یک و شش، به امور پژوهشی و توسعه فناوری اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ ادامه داد: شورای برنامه ریزی استان ها مجاز شدند اعتبارات این ماده را از سر جمع اعتبارات هزینه ای استان به استثنا ادارات کل آموزش و پرورش استان کسر و بر اساس اولویت های پژوهشی و نیاز استان با هماهنگی وزارتخانه های علوم و بهداشت برای امور پژوهشی و فناوری به دستگاه های اجرایی استان اختصاص دهد.

۲۷۵ میلیارد تومان از حق بیمه خودروها به سازمان راهداری و اورژانس اختصاص یافت

یوسف نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری شرکت های بیمه ای را مکلف کرد ۲۷۵ میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث دریافتی را در اختیار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیروی انتظامی و سازمان اورژانس قرار دهد تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود.

اختصاص ۴۵۰ میلیارد تومان به اجرای طرح کاهش آسیب های اجتماعی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهار داشت: همچنین مقرر شد به منظور تهیه و اجرای طرح جامع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی و حمایت از زنان سرپرست خانوار حدود ۴۵۰ میلیارد تومان اختصاص یابد تا به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و شورای اجتماعی کشور صرف اقدامات اجرایی شود.

یوسف نژاد ادامه داد: همچنین مقرر شد از این محل ۲۱۰ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه اجتماعی زنان سرپرست خانوار شهری در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار گیرد.

وی اظهار داشت: وزارت اقتصاد نیز مکلف شد از طریق سازمان خصوصی سازی آن قسمت از سهام متعلق به موسسه خصوصی بازنشستگان فولاد را که کنترلی بوده و یا زیان ده و کم بازده است، به فروش برساند و منابع را در اختیار صندوق قرار دهد. همچنین دولت مکلف شد از منابع حاصل از واگذاری سهام مذکور، تعهدات مالی صندوق بازنشستگان فولاد را تسویه و تهاتر کند.

وی افزود: کمیسیون تلفیق مقرر کرد به منظور جذب سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال در مناطق محروم، شرکت شهرک های صنعتی و یا بنگاه های زودبازده مکلف شوند هزینه واگذاری زمین را به صورت ۱۰ درصد نقد و مابقی به صورت اقساط از واحدهای تولیدی دریافت کنند.

اختصاص هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای مالیاتی به وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۷ درادامه گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری دولت را مکلف کرد ۲۷ صدم درصد از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را بر اساس قانون در اختیار وزارت آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان به نسبت ۳۰ درصد وزارت آموزش و پرورش و ۷۰ درصد وزارت ورزش و جوانان قرار دهد. کل درامد این بخش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

یوسف نژاد گفت: کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری مقرر کرد اسناد رسمی منازل مسکونی و املاک اداری و تجاری در شهرها و روستاهایی که عرصه آنها موقوفی است، همانند سایر اسناد رسمی در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری جهت اعطای تسهیلات و همچنین ضمانت در دادگستری مورد قبول واقع شود.

وی اظهار داشت: به دولت اجازه داده شد برای اجرای عملیات احداث شبکه های فرعی و اصلی زهکشی و آبیاری یا تکمیل آنان، با تاکید بر یکپارچه سازی اراضی نسبت به احداث آب بندها، مرمت و بازسازی قنوات توسط بخش های غیردولتی و تعاونی اقدام کنند و اعتبار مورد نیاز را به عنوان سهم کمک بلاعوض دولت دریافت کرده و سهم باقی مانده را به عنوان سهم بهره برداران به صورت نقدی با تامین کارگر و یا تامین مصالح یا تامین کارگر و وسایل نقلیه و راهسازی  اقدام کنند.

جریمه خودروهای فاقد معاینه فنی به اجرای طرح مقابله با آلودگی هوا اختصاص می یابد

یوسف نژاد همچنین اظهار داشت: با مصوبه کمیسیون مقرر شد خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق متوقف شدن و صدور قبض جریمه توسط نیروی انتظامی جریمه شوند و منابع حاصله به شهرداری تهران و شهرهای آلوده برای اجرای طرح مقابله با آلودگی هوا و توسعه و بهره برداری حمل و نقل عمومی اختصاص یابد.

نظر شما