شناسهٔ خبر: 23537128 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی :

شیوه نامه پرداخت عوارض شهرداری ها به آموزش و پرورش در حال تدوین است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: اکنون شیوه نامه اجرای مفاد قانون شوراهای آموزش و پرورش به منظور تعیین تکلیف و نحوه پرداخت 5 درصد عوارض شهرداری ها به آموزش و پرورش در حال تدوین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، مجتبی زینی وند روز شنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته شوراهای آموزش و پرورش اظهار داشت: اکنون کارهای تحقیقاتی این شیوه نامه به پایان رسیده و در مرحله مستندسازی قرار دارد.
وی ادامه داد: در بسیاری از استانها به طور جدی قانون شوراهای آموزش و پرورش اجرا شده و اکنون فرآیندی در وزارتخانه برای پیگیری دریافت عوارض شهرداری ها فارغ از گرایش های سیاسی در دست انجام است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی تصریح کرد: از آنجا که معتقدیم آموزش و پرورش یک مساله علمی و همگانی است و باید به دغدغه ملی تبدیل شود بنابراین اجرای قانون شوراهای آموزش و پرورش بسیاری از مشکلات را حل خواهد کرد.
زینی وند اضافه کرد: در سال های 92 تا 95 در رابطه با دریافت عوارض شهرداری ها با افت و خیزهای بسیاری مواجه بوده ایم به گونه ای که کل دریافتی آموزش و پرورش از محل بند سه ماده 13 قانون شوراها مبنی بر پنج درصد عوارض شهرداری ها در سال 94، 137 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 95، به 77 میلیارد تومان کاهش یافته است.
زینی وند با اشاره به اینکه میزان دریافتی وزارت آموزش و پرورش از این محل در سال 96 نیز پس از پایان سال اعلام خواهد شد، بیان داشت: شوراهای آموزش و پرورش از ابتدای تاسیس در سال 74 تاکنون، 32 هزار و 968 مصوبه داشته که از این میزان 28 هزار و 185 مصوبه آن اجرایی شده است.
وی افزود: اکنون 679 شورا در کشور فعالیت دارد که بر اساس دستورالعمل ابلاغی موظف به برگزاری جلسات مختلف هستند و اگر قانون شوراهای آموزش و پرورش به صورت جدی دنبال و اجرا شود، بسیاری از مشکلات برطرف می شود.
وی با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش نیز بر اجرای کامل قانون شوراهای آموزش و پرورش به منظور استیفای حقوق این وزارتخانه از عوارض شهرداری ها تاکید دارد، یادآور شد: شوراهای آموزش و پرورش بستر تعامل سازمان یافته ای بین تمامی دستگاه ها و گروه های مردمی در کمک به آموزش و پرورش است.
زینی وند تصریح کرد: اما آنچه به عنوان یک چالش مطرح است نگاه غیر علمی به موضوع مشارکت مردمی و کمک دستگاه ها و نهادهای دولتی به آموزش و پرورش است و در هیچ کجای دنیا این دستگاه به تنهایی نتوانسته است نیازهای مختلف خود را تامین کند.

* 17 دستگاه در شوراهای آموزش و پرورش مسئولیت دارند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه قانون شوراها می تواند ظرفیت‌های پیدا و پنهان استانها را به خدمت آموزش و پرورش درآورد، افزود: امام جمعه، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش، شهردار مرکز، معاون سازمان برنامه و بودجه، یکی از اساتید دانشگاه، سه تا پنج نفر از فرهنگ دوستان و اولیای دانش آموزان از جمله اعضای شوراهای آموزش و پرورش هستند و حضور بالاترین مقام سیاسی، بالاترین مقام مذهبی و نماینده بیش از 17 دستگاه و وزارتخانه در ‌شوراها موجب می‌شود از بسیاری امکانات دستگاه‌های دولتی در کمک به آموزش و پرورش بهره مند شویم.
زینی وند بیان داشت: در چند ماه اخیر رویکرد عمده این سازمان بر استیفای حقوق قانونی شوراهای آموزش و پرورش از دستگاه‌ها و نهادهایی است که مشمول این قانون هستند.
به گفته وی، وزارت اقتصاد از جمله دستگاه هایی است که موظف شده در زمینه حصول درآمدهای آموزش و پرورش از محل سایر دستگاه ها با آموزش و پرورش همکاری کند که هنوز آیین نامه مربوط به آن تدوین نشده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در ماده 13 قانون شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت های مناسبی وجود دارد و در بند 3 این ماده آمده است تا 5 درصد عوارض صدور پروانه ساختمانی باید از سوی شهرداری ها در اختیار آموزش و پرورش قرار بگیرد.
زینی وند اضافه کرد: درآمدهای حاصل از قانون شوراهای آموزش و پرورش صرف توسعه و تقویت مدارس کشور می شود.
وی یادآور شد: بر اساس قانون شوراهای آموزش و پرورش، شهرداری ها باید علاوه بر عوارض دریافتی خود، تا 5 درصد نیز برای آموزش و پرورش عوارض دریافت کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی خاطرنشان کرد : در مجموع از ابتدای تصویب قانون شوراهای آموزش و پرورش تاکنون هفت هزار و 476 مورد مصوبه آموزشی بوده است که حدود 6 هزار مورد آن اجرایی شده و از 6 هزار و 870 مصوبه پرورشی نیز 6 هزار و 680 مورد اجرایی شده است.
زینی وند اظهار داشت: تغییر تقویم آموزشی کشور باید متناسب با اقتضائات هر استان انجام شود.

*شهریه مدارس غیردولتی از سال آینده استانی می شود
وی در خصوص نحوه دریافت شهریه مدارس غیردولتی نیز گفت: از سال آینده، شهریه این مدارس نیز به صورت استانی تعیین می‌شود زیرا تمکن مالی و شرایط استانها با هم متفاوت است.
زینی‌وند تصریح کرد: جلساتی به منظور شناسایی مدارسی که اقدام به اخذ شهریه بالا می گیرند، برگزار شده تا پس از بررسی با آنها برخورد شود زیرا بر این عقیده هستیم که چند مدرسه که شهریه بالای غیرقانونی می گیرند به کلیت چهره آموزش و پرورش خدشه وارد می کنند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه امسال تعیین شهریه را به مناطق واگذار کرده ایم، اضافه کرد: درآمد آموزش و پرورش از محل قانون شوراها در سال 95، حدود یک هزار و 600 میلیارد تومان بوده است، گفت: مصادیق جذب درآمد متفاوت است و عمده این درآمد از محل کمک های اولیاء و شهریه مدارس هیات امنایی تامین و در همان مدارس نیز هزینه می شود.
زینی وند با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان درآمدهای مدارس هیات امنایی در اختیار آموزش و پرورش نیست، تصریح کرد: رویکرد سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، ساماندهی و مدیریت هزینه کرد صحیح در این مدارس است.
زینی وند در خصوص آموزش و پرورش مناطق آزاد نیز گفت: پیش از این هماهنگی بین آموزش و پرورش استان و سازمان مناطق آزاد وجود نداشت و باعث شده بود مدارس با کمبودهایی مواجه شوند.
وی یادآور شد: در این باره دستورالعملی تهیه و از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شده که بر اساس آن آموزش و پرورش مناطق آزاد مستقیما با هماهنگی مدارس غیردولتی فعالیت می کنند.

* پنج هزار مرکز پیش دبستانی از وزارت آموزش و پرورش مجوز نگرفته اند
رئیس سازمان مراکز و مدارس غیردولتی با بیان اینکه اکنون پنج هزار مرکز پیش دبستانی بدون دریافت مجوز از وزارت آموزش و پرورش مشغول فعالیت هستند، گفت: فعالیت مراکز پیش دبستانی در مدارس دولتی نیز باید با مجوز شورای موسسان باشد، علاوه بر آن در مناطق محروم با بهره گیری از طرح خرید خدمات آموزشی باید پوشش دوره پیش دبستانی انجام شود که امسال 66 میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.
هفته شوراهای آموزش و پرورش از 24 دی آغاز می‌شود و تا 30 دی ادامه می یابد.
فراهنگ **1883 **1055
خبرنگار :مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما