شناسهٔ خبر: 23536708 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

درآمد ۱۶۰۰ میلیارد تومانی آموزش و پرورش از قانون شوراها

خبرگزاری شبستان:رییس سازمان مدارس غیر دولتی گفت:سال ۱۳۹۵ از اجرای قانون شوراها یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته ایم.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، مجتبی زینی وند، رییس سازمان مدارس غیردولتی امروز ۲۳ دی ماه در نشست خبری که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد گفت: قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش به عنوان مترقی ترین قانون با هدف نظارت مردم و بهره مندی از امکانات ملی و مردمی در سال ۱۳۷۲ به تصویب رسید.

 

وی افزود: معتقدیم اجرای درست قانون شوراها و هم افزایی بین مدیران دستگاهی، گروه های مردمی و مسئولان آموزش و پرورش در تصمیم گیری های آموزش و پرورش می تواند حل کننده بسیاری از مدارس باشد.

 

زینی وند با اشاره به ماده ۳ این قانوت گفت: ترکیب شورای آموزش و پرورش استان شامل امام‌جمعه، استاندار، مدیرکل آموزش و پرورش منطقه، ۳ اولیای دانش آموزان، مسئول بهداشت، استاد دانشگاه، مدیرکل نوسازی استان، شهردار استان‌ است. این شورا بستر تعامل سازمان یافته میان دستگاه ها و مردم است.

 

وی بیان کرد: نگاه غیر علمی به مشارکت مردمی وجود دارد. مشارکت فرایندی است که اموزش و پرورش را کارامد و فعال تر خواهد کرد. نگاه غیر علمی موجب شده اسا تا سهم مشارکت مردم در تعلیم و تربیت نادیده گرفته می شود.

 

رییس سازمان مدارس غیر دولتی گفت: در‌هیچ جای دنیا وزارت آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند از عهده نیاز های معنوی و مادی بر آید.

 

وی با اشاره به ماده ۱۳ قانون شوراها بیان کرد: باید تا۵ درصد عوارض ساخت و ساز شهرداری ها به وزارت آموزش و پرورش داده شود.

 

زینی وند در بخش پاسخ به پرسش خبرنگاران به پرسشی مبنی بر عدم اجرای قانون شورا ها گفت: رویکرد ما در اولین روز در سازمان، عمل به مفاد قانون شوراها است.

 

وی افزود: اراده ما و تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اجرای قانون شورا ها است.

 

رییس سازمان مدارس غیر دولتی با اشاره به اینکه تکالیف شهرداری ها در قانون شوراها تدوین شده است گفت: شیوه نامه اجرایی شوراهای آموزش و پرورش برای تکالیف شهرداری ها را تهیه کرده ایم و شیوه نامه ماده 16 که نحوه پرداخت عوارض به آموزش و پرورش را مشخص می کند و در برخی استان ها قانون شوراهای آموزش و پرورش به خوبی اجرا شده است.

 

وی تصریح کرد:شهرداری علاوه بر عوارضی که دریافت می کند تا ۵ درصد نیز باید برای وزارت آموزش و پرورش دریافت کنند.

 

وی با بیان اینکه تعداد ۳۲ هزار و ۸۶۸ مصوبه در شورا های وجود داشته است گفت: ۲۸ هزار و ۱۵۸ مصوبه

 

زینیوند بیان کرد:سال ۱۳۹۵ مبلغ ۷۷ میلیارد عوارض شهرداری داشتیم‌ که ۱۳۷ میلیارد تومان نیز در سال ۱۳۹۴ بوده است.

 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبستان درباره ی درآمد شوراها در سال جاری و هزینه کرد آن گفت:مبلغ هنوز مشخص نیست و محور های جذب در آمد مختلف است ما تنها به بند ۳ می توانیم استناد کنیم. در بحث مدارس هیئت امنایی آمار دقیق از منابع مالی آن نداریم. به همین دلیل به دنبال ساماندهی این مدارس هستیم.

 

وی با اشاره به درامد زایی سال ۹۵ افزود: جذب مشارکت های مردمی ۳۲۹ میلیارد تومان است، آموزشی و فوق برنامه ۲۳۵ میلیارد تومان، در آمد بند اجرایی ۱۷ و ۱۸ مبلغ ۱۶۲ میلیارد تومان، در آمد بند ۱۶ قانون شوراها ۱۶۲ میلیارد است. عوارض شهرداری ها ۷۷ میلیارد تومان است. در آمد فروش ساختمان های مازاد مبلغ ۵۱۲ میلیارد تومان، سایر امور ۵۱ میلیارد تومان، است که در مجموع یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ در آمد داشته ایم. در امد مدارس در خود مدارس هزینه شده است. برخی از این در آمد نیز از فروش املاک مازاد است که با فروش آن، ساختمان آموزشی جدید خریده شده است.

 

 

به گفته رییس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش ۲۴ تا ۳۰ دی ما هفته ی شورا ها است.

 

نظر شما