شناسهٔ خبر: 23536038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

تسلیم ترامپ برابر واقعیت انکارناپذیر برجام

تهران- ایرنا- اعلام موضع رییس جمهوری آمریکا در مورد برجام و تعلیق دوباره تحریم های هسته ای، واقعیت انکارناپذیر برجام را به تصویر می کشد؛ توافقی بین المللی و چندوجهی که هزینه های سنگینی برای نقض کنندگان احتمالی آن به دنبال دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز شنبه 23 دی ماه تصمیم رییس جمهوری آمریکا برای تعلیق مجدد تحریم های هسته ای، نشست برجامی کشورهای اروپایی با وزیر امور خارجه کشورمان و ادامه آتش سوزی نفتکش ایرانی را در زمره اصلی ترین موضوعات گزارش های خود قرار دادند.

**تسلیم سه باره ترامپ برابر برجام
دیشب یک بار دیگر رییس جمهوری آمریکا تعلیق تحریم های هسته ای علیه کشورمان را تمدید کرد اما تمدید مجدد این تصمیم را به برآورده شدن شروطی منوط کرد. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
روزنامه «آرمان» در گزارش خود آورد: دیشب ترامپ که می‌دانست خروج از برجام برابر با انزوای آمریکاست این بارنیز تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید کرد اما اعلام کرد احتمال دارد این آخرین بار باشد که تمدید می‌کند مگر این‌که مذاکرات درباره برنامه موشکی ایران آغاز شود و محدودیت‌های هسته‌ای ایران که قرار بوده 10 سال باشد، دائمی شود. دونالد ترامپ رفع تحریم‌های ایران را تا 120 روز دیگر تمدید کرده است، اما گفته این می‌تواند آخرین باری باشد که این کار را می‌کند. همچنین یک مقام کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ترامپ می‌خواهد اقدامات سخت‌گیرانه‌ تازه‌ای در برجام گنجانده شود و در صورت تخطی ایران از تعهداتش، آمریکا بتواند بلافاصله تحریم‌ها را برگرداند. ترامپ در زمان ریاست جمهوری خود دو بار پایبندی ایران را به برجام تایید کرده است، اما حدود سه ماه پیش این کار را نکرد.
روزنامه «شرق» در گزارش خود نوشت: دو سال بعد از اجرائی‌شدن برجام، ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تعلیق تحریم‌های هسته‌ای توافق هسته‌ای را تمدید کرد. یک مقام ارشد آمریکایی دیشب اعلام کرد که این آخرین باری خواهد بود که او تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را برای ایران تمدید می‌کند، مگر اینکه تغییرات مد نظر ترامپ در برجام انجام شود.
به نوشته این روزنامه، آمریکا همچنین ١٤ شخصیت حقیقی و حقوقی را در ارتباط با ایران تحریم کرده است. آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، رئیس زندان رجایی‌شهر و شورای عالی فضای مجازی هم در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارند. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این ١٤ شخصیت به بهانه نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از برنامه‌های تسلیحاتی ایران تحریم شده‌اند.
روزنامه «ایران» هم در ستون اول دفتر خود نوشت: هدف ترامپ از نوع تصمیماتی که در دو حیطه تمدید تعلیق تحریم‌ها و تأیید پایبندی ایران به برجام اتخاذ می‌کند بیش از هر چیز آن است که در عین آنکه برجام به عنوان عاملی برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران و جلوگیری از تحقق ادعای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باقی بماند؛ مانع از انتفاع ایران از برجام شود. بر اساس چنین سیاستی است که حتی تمدید تعلیق تحریم‌ها در عمل با اعلام تحریم‌ها علیه شرکت‌ها یا اشخاص حقیقی ایرانی از سوی امریکا همراه می‌شود. تحریم‌هایی که بر اساس ادعاهای تروریستی، حقوق بشری و موشکی مطرح می‌شود تا جمهوری اسلامی ایران کماکان در کانون هدف باقی بماند.
روزنامه «قانون» هم در گزارش خود آورد: اینک یک سالی از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا می‌گذرد اما هنوز این دولت آن‌قدر پخته نشده که بتوان روی آن حساب کرد. بیشتر مشاورانی که دور و بر ترامپ را گرفته اند، آدم هایی تندرو و وابسته به لابی‌های صهیونیستی هستند که برای خدمت به تل‌آویو، با هم مسابقه گذاشته‌اند؛ بنابراین نمی‌توان خردگرایی و یک برنامه‌ریزی و رفتار حرفه‌ای رادر کارهای این مشاوران و مدیران مشاهده کرد.همان طور که می دانید، شخص ترامپ نیز در دوره مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، برجام را توافقی بد خوانده و وعده بازنگری آن را داده بود. از زمانی هم که کارش را به عنوان رییس جمهوری آغاز کرد، این توافق را تمدید کرده؛ هرچند در موعد قبلی با ارسال آن به کنگره خواستار تصمیم‌گیری نمایندگان در این مورد شد. کنگره آمریکا نیز بار دیگر برجام را بدون تغییر برای تصمیم‌گیری به رییس‌جمهوری ارجاع کرد.
تمام بهانه های دولت ترامپ این است که ایران روح برجام را نقض کرده است؛ این در حالی است که از روز اول، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ناظر اجرای برجام، در تمام گزارش‌های خود به پایبندی مطلق ایران به مفادی که زیر آن را امضا کرده،اشاره کرده است.
روزنامه «آرمان» در یادداشتی نوشت: هدف ترامپ شکل دادن برجام در قالبی است که به عاملی بین‌المللی برای فشار بر ایران و کنترل برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شود ولی مزایایی از برجام به ایران داده نشود و به عبارتی تحریم زدایی صورت نگیرد. لذا ضمن اینکه همچون گذشته سعی می‌کند تمام کارشنی‌ها در خصوص رفع تحریم‌های ایران صورت بگیرد در عین حال تحریم‌های تازه‌ای را در حوزه‌های ادعایی حقوق بشری، تروریسم و موشکی و غیره را شکل می‌دهد تا کماکان ایران در کانون هدف حفظ شود. اما ترامپ می‌داند که اگر به طور کامل در مقابل برجام قرار بگیرد آن موقع یک فضای بین‌المللی منفی در مقابلش شکل می‌گیرد.
در گزارش روزنامه «خراسان» می خوانیم: سه ماه پیش که رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار پای بندی ایران به برجام را تأیید نکرد، در روزنامه خراسان تیتر زدیم «رونمایی ترامپ از استراتژی برجام زخمی» به نظر می‌رسد این بار هم باید همین تعبیر را برای تصمیم نوبه‌ای رئیس جمهور آمریکا به کار ببریم با این تفاوت که این بار چاشنی تحریم‌های ضدایرانی شدید تر و البته یک ضرب الاجل هم به ماجرا اضافه شده است. ضرب الاجلی که همچنان استراتژی برجام زخمی را ادامه می‌دهد؛ ضرب الاجلی که به نوشته رسانه‌های آمریکا، رئیس جمهور این کشور به متحدان اروپایی آمریکا و کنگره این کشور داده تا توافق هسته‌ای را اصلاح کنند.
روزنامه «کیهان» هم در مطلبی با عنوان «بازی کشدار آمریکا با جنازه برجام» نوشت: مرتبط کردن همه امور به برجام و معطل و بلاتکلیف نگه‌داشتن مدیریت و اقتصاد کشور به دیوانه‌بازی‌های ترامپ، همان خسارت بزرگی است که دشمن می‌پسندد.

**حمایت دوباره اتحادیه اروپا از برجام
نشست مشترک برجامی «محمدجواد ظریف» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان در بروکسل و تاکید بر حمایت از برجام، در روزنامه های امروز بررسی شد.
روزنامه ایران در گزارش خود نوشت: حضور رئیس جمهوری غیر قابل پیش‌بینی که به تعبیر وزیر خارجه کشورمان «به هیچ صراطی مستقیم نیست» و «خودش هم نمی‌داند می‌خواهد با برجام چه کند» سبب شده است که کشورهای
ذی نفع «برجام» هیچ احتمالی را از نظر دور ندانند و در عین حال از هیچ رایزنی برای تأثیرگذاری مثبت در تصمیم ترامپ صرفنظر نکنند. تلاش‌هایی که در نشست محمدجواد ظریف با همتایش در مسکو و نیز با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین در تماس‌های تلفنی برخی رؤسای جمهوری اروپایی با ترامپ تجلی یافت.روز پنجشنبه، محمدجواد ظریف و هیأت همراهش پس از رایزنی برجامی‌شان در مسکو، راهی پایتخت بلژیک، مقر اتحادیه اروپا شدند تا در دفتر کار فدریکا موگرینی با سه وزیر خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان درباره آخرین تحولات مرتبط با «برجام» بویژه کارشکنی‌ها و تهدید به خروج از «برجام» از سوی امریکا گفت‌وگو کنند. دیپلمات‌های اروپایی نیز تأکید داشتند که هدف‌شان از نشست بروکسل تأکید بر ادامه پایبندی‌شان به «برجام» است.
به نوشته روزنامه «جمهوری اسلامی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره‌مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها تاکید کردند.
موگرینی پس از جلسه مشترک با وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی و جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا همواره موضع روشنی درباره برجام داشته است چنانکه در اکتبر سال گذشته در جلسه وزیران امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح شد. برجام نتیجه داده و آژانس در 9 گزارش تایید کرده که ایران بطور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ادامه اجرای کامل برجام تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز خواهد بود و این مساله به طور منظم در کمیسیون مشترک برجام مورد بحث قرار می‌گیرد.
در گزارش روزنامه «شهروند» می خوانیم: به نظر می‌رسد که همه آنچه که در آمریکا می‌گذرد تاثیری در تصمیم قاطع اروپا در حمایت از برجام ندارد. اروپایی‌ها یک‌بار در قالب مذاکرات هسته‌ای با شرکت کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس شانس خود را برای رسیدن به توافق آزمودند اما درنهایت این آمریکا بود که بنیان آن مذاکرات را ویران کرد. حالا که بعد از 12‌سال توافقی با ایران به دست آمده، اروپایی‌ها تصمیم گرفته‌اند که با قاطعیت از آن دفاع کنند.
پنجشنبه گذشته نیز در بروکسل نشست‌هایی به همین منظور تشکیل شد تا اروپا بتواند پیام قاطع خود را در آستانه تصمیم‌گیری ترامپ به آمریکا ارسال کند. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و سیدعباس عراقچی، از مسئولان ارشد وزارت امورخارجه نیز در بروکسل حضور یافته و با وزرای خارجه کشورهای آلمان، انگلیس و فرانسه به تبادل‌نظر پرداختند.
ه نوشته روزنامه ابتکار، آنچه تاکنون توانسته به میزان قابل توجهی از بار فشارهای فزاینده آمریکا بر علیه ایران بکاهد، همراهی سایر شرکای برجام به خصوص اتحادیه اروپا با ایران است. این امر با پیوندی دیپلماتیک در چارچوب همکاری‌های مشترک سیاسی و اقتصادی میان تهران و اتحادیه اروپا نمود یافته و از این منظر، دیپلماسی دستگاه سیاست خارجی کشورمان قابل توجه است. در همین رابطه روز پنجشنبه اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس با دفاع محکم از برجام، بار دیگر حساسیت‌های جهانی را نسبت به حفظ توافق هسته‌ای به آمریکا گوشزد کردند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر در نشست پنجشنبه در بروکسل بلژیک بر تعهد این اتحادیه نسبت به برجام به عنوان یک دستاورد منحصر به فرد دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که اروپا درباره لزوم اجرای توافق هسته‌ای اتفاق نظر دارد. بوریس جانسون وزیر خارجه انگلیس نیز در این نشست ضمن تاکید مجدد بر پایبندی ایران به تعهدات برجامی اظهار داشت: مخالفین برجام باید راه حل بهتری برای آن ارائه کنند. ما فعلاً چنین راه حلی را سراغ نداریم، در نتیجه تاکنون کسی نتوانسته جایگزینی برای برای برجام ارائه کند و به همین دلیل ایران باید از منافع اقتصادی حاصل از این توافق بهر‌ه‌مند باشد. همچنین ژان لودریان وزیر امور خارجه فرانسه هم بر ضرورت پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای تاکید کرده و از آمریکا خواستار تعلیق تحریم‌های ایران شد. زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان نیز با اعلام اینکه آمریکا باید برجام را از سایر موضوعات جدا کند، تاکید داشت: حفظ توافق هسته‌ای برای ما بسیار ضروری است.

**آتش به جان نفتکش ایرانی
حدود یک هفته از تصادف و آتش سوزی نفتکش ایرانی در آب های سرزمینی چین می گذرد، ولی هنوز خبری از سرنوشت تعداد زیادی از دریانوردان آن در دست نیست. روزنامه های امروز به بررسی تلاش های مقام های مسوول کشورمان برای پیگیری موضوع پرداخته اند.
به نوشته روزنامه ابتکار، 6 روز از تصادف دریایی نفتکش ایرانی و کشتی حامل غلات چینی در آب های چین می‌گذرد و آتشی که نفتکش ایرانی را گرفتار خود کرده، رو به خاموشی نمی‌رود. البته سیروس کیان ارثی، مدیرعامل شرکت نفتکش ایران که اخیرا به این محل اعزام شده‌است، خبر از احتمال خاموش شدن این آتش تا به امروز داده است.
وی با تاکید بر اینکه حرارت نفتکش در حال حاضر بسیار بالاست، گفت: تیم‌های امداد و نجات منتظر دستور هستند تا در صورت مطلوب شدن شرایط به داخل کشتی وارد شوند. گروه اعزامی از سوی ایران نیز به محل نزدیدک شده اند.
کیان ارثی با بیان اینکه تیم امداد چینی به استقبال تیم امداد ایرانی خواهد رفت، اظهار کرد: قرار است این دو تیم با یکدیگر جلسه مشترکی داشته باشند. تلاش می‌شود سرعت بیشتر شود زیرا با این شرایط آتش امکان هلی بورن نیست. از سوی دیگر فاصله با مرزهای خشکی زیاد است و سوخت هواپیما پاسخگو نیست.
او تصریح کرد: اگر حرارت کشتی پایین بیاید، امکان ورود به کشتی فراهم می‌شود. برای این کار 10 نفر از گروه ایرانی و تیم امداد و نجات چین در حالت آماده‌باش هستند. همچنین از ژاپن درخواست شده که در صورت نیاز از هلی‌کوپترهای آنها استفاده کنیم.
در گزارش روزنامه «ایران» می خوانیم: نماینده رئیس جمهوری و رئیس کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی (سانچی) عصر دیروز در رأس هیأتی مجرب و خبره از کارشناسان نجات و امداد ایران به شانگهای چین سفر کرد.
دکتر علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از ترک تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران با بیان اینکه جان هر ایرانی برای ما مهم است و برای این امر شبانه‌روز تلاش می‌کنیم، گفت: در دو روز گذشته بعد از دیدار با سفرای چین و ژاپن و بررسی گزارش‌ها از نفتکش حادثه‌دیده (سانچی) هماهنگی‌ها و اقدامات فوری انجام گرفت، لذا به منظور پیگیری و نظارت مستقیم بر حسن اجرای عملکرد تیم امداد و نجات به شانگهای می‌رویم. وی با اشاره به اینکه در این سفر رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز همراه گروه است، افزود: کمیته مشترک ایران، ژاپن و چین برای امداد و نجات کشتی حادثه‌دیده تشکیل شده و خوشبختانه از امروز عملیات اطفای حریق نفتکش توسط تیم چینی و ژاپنی از سر گرفته می‌شود ضمن اینکه تیم ایرانی هم در محل حادثه حضور خواهد داشت. ربیعی ادامه داد: تمام تلاش بر این است شرایط ورود نیروهای امداد و نجات به داخل نفتکش آماده شود.
روزنامه خراسان نوشت: درحالی که خانواده‌های دریانوردان گرفتار در سانحه نفتکش ایرانی با التهاب و نگرانی سرنوشت عزیزان خود را در هزاران کیلومتر دورتر از آب‌های ایران دنبال می‌کنند، پیگیری‌ها برای تسریع در عملیات نجات گرفتاران این حادثه به اوج خود رسیده و به نظر می‌رسد به زودی امکان حضور در داخل نفتکش و تلاش برای یافتن ردی از امید در دل این فاجعه فراهم خواهد شد.در همین حال، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از ورود قریب الوقوع تیم تجسس کشورمان به داخل نفتکش حادثه دیده خبرداد.در این میان، برخی مسئولان ،خانواده های دریانوردان و بسیاری از کاربران فضای مجازی از تعلل و اهمال طرف چینی در عملیات اطفا و نجات دریانوردان ایرانی انتقاد می کنند.

پژوهشم**9275**9279**خبرنگار: اعظم حمیدپور**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

انتهای پیام /*

نظر شما