شناسهٔ خبر: 23536009 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

فرهنگ موثرترین عنصر همگرایی است

خبرگزاری شبستان: دکتر ابراهیمی ترکمان گفت: قاره آسیا به عنوان خاستگاه ادیان و مکاتب فلسفی می تواند تنوع و تکثر فرهنگی را به فرصتی برای همگرایی تبدیل کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار شبستان، دکتر ابوذر ابراهیمی ترکمان، امروز در نخستین اجلاس بین‌المللی گفتگوی فرهنگی کشورهای آسیایی گفت: در روزگاری که جامعه جهانی با چالش های مختلف مواجه است اندیشمندان سیاسی در این اجلاس تاکیدی بر اهمیت گفتگوی فرهنگی به عنوان راهکاری برای فائق آمدن بر چالش های منطقه ای و بین المللی است. قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ و مکاتب فلسفی بوده، این قاره کهن همچون گذشته می تواند تنوع و تکثر فرهنگی را به فرصتی برای همگرایی ملت ها تبدیل کند.

 

دکتر ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه فرهنگ موثرترین و قوی ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می آید، عنوان کرد: گفتگوهای فرهنگی می تواند دامنه وسیعی از مسایل فکری، پدیده ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت صلح و کنترل چالش های منطقه ای و بین المللی بر عهده گیرد. ارزش های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همچون صلح طلبی و انسان‌دوستی اصولی است در جهت تلاش بیشتر برای همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم آوردن زمینه های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار.

 

وی اظهار داشت: پایبندی به اصول یک گفتگوی سازنده سهم بزرگی در اثربخشی آن گفتگو دارد. تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی، التزام به همکاری در چهارچوب توافقات از جمله عوامل موثر در موفقیت این نشست است. بر این اساس طرح تاسیس دبیرخانه دایمی گفتگوهای فرهنگی بین المللی با هدف فراهم سازی و تسهیل فرصت های مناسب در جهت گفتگوهای فرهنگی نخبگان ایرانی با سایر جوامع دو سال پیش تصویب شد. از زمان تاسیس این دبیرخانه تا به حال نشست ها و اجلاس های متعددی از جمله گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپا با همکاری مجموعه ای از مراکز دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشورها برگزار شد. چند نشست مقدماتی گفتگوهای فرهنگی آسیایی سال گذشته در مالزی، هند و قزاقستان از سوی دبیرخانه برگزار شد. امروز شاهد اولین اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از 21 کشور آسیایی در تهران هستیم.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینکه اجلاس گفتگوی فرهنگی کشورهای آسیایی در روزهای 23 تا 25 دی برگزار می‌شود، افزود: دستیابی به سهم مشترک از ضرورت گفتگوهای فرهنگی به عنوان زیرساخت روابط دیگر، بررسی راهکارهای مشترک عملی برون رفت از چالش های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا، بازشناسی شیوه های بازگشت به تمدن آسیایی با توجه به نقش آفرینی عنصر فرهنگ، برجسته سازی نقش نخبگانی در هموارسازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی و توافق بر سر سازوکارهای مناسب برای همفکری و گفتگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی از جمله اهداف این اجلاس است که با همکاری دانشگاه های تهران، فردوسی مشهد و مازندران برگزار می شود.

 

دکتر ابراهیمی ترکمان با بیان اینکه در طی دو روز اجلاس نشست های تخصصی در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار می شود، گفت: کمیسیون گفتگوی فرهنگی ایران و شبه قاره با موضوع عرفان، ظرفیت ها و فرصت های تعامل و همگرایی فرهنگی با حضور اندیشمندانی از کشورهای بنگلادش، هند، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می شود. کمیسیون گفتگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا با موضوع پیوندهای فرهنگی و تاریخی با حضور اندیشمندانی از مالزی، چین، اندونزی، تایلند، کره و ویتنام در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار می شود. کمیسیون گفتگوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه با موضوع میراث مشترک فرهنگی تاریخی در دانشگاه مازندران با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان برگزار خواهد شد.

 

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطرنشان کرد: برگزاری گفتگوهای فرهنگی مسئولان دانشگاه های عضو دی 8 با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفتگوی فرهنگی مراکز دایره المعارف آسیا و همچنین نشست گفتگوی فرهنگی نخبگان بین المجالسی آسیا از دیگر برنامه های اجلاس گفتگوهای فرهنگی آسیایی است.

 

 

 

نظر شما