شناسهٔ خبر: 23535788 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فرهنگ؛ مؤثرترین و قو‌ی ­ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: امروزه فرهنگ، مؤثرترین و قو‌ی ­ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می­‌آید از این‌رو گفتگو‌های سازنده و هدفمند به وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر مبدل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، ابوذر ابراهیمی ترکمان در نخستین اجلاس گفتگو‌های فرهنگی آسیایی که در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار شد، گفت: در روزگای که جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت‌وگو‌های فرهنگی بعنوان راهکاری مؤثر برای فائق‌آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس دبیرخانه گفت‌وگو‌های فرهنگی بین‌المللی با بیان اینکه قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ‌ها و مکاتب فلسفی بوده و سهم قابل توجهی در فرهنگ و تمدن بشری بر عهده داشته است، افزود: این قاره کهن همچون گذشته، می­‌تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت و زمینه‌­ای برای همکاری و همگرایی میان ملت­‌ها تبدیل کند.

ابراهیمی ترکمان گفت: گفت‌وگو‌های فرهنگی می­‌تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده‌­ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت همبستگی و صلح و همچنین کنترل چالش­‌ها و بحران‌­های منطقه­‌ای و بین‌­المللی بر عهده گیرد؛ ارزش‌­های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همانند انسان‌دوستی، احترام متقابل، صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی و پرهیز از خشونت، اصولی است برای تلاش بیشتر در مسیر اعتلای همدلی، گفت‌وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم‌آوردن زمینه­‌های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش­‌های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار.

وی با بیان اینکه یقینا پایبندی به اصول یک گفت وگوی سازنده سهم بزرگی در میزان موفقیت و اثربخشی آن گفتگو دارد، افزود: تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهکار‌های عملی، التزام به همکاری در چارچوب توافقات و عزم جدی برای ادامه‌ی مسیر، از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این نشست است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بر اساس همین ضرورت‌­ها طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفتگو‌های فرهنگی بین­ المللی با هدف فراهم‌سازی و تسهیل فرصت­‌های مناسب برای ارتباط و گفت‌وگو‌های فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع مطرح و دوسال پیش، مورد تصویب قرار گرفت.

وی افزود: از زمان تأسیس این دبیرخانه تاکنون نشست­‌ها و ا­جلاس‌­های متعددی از جمله گفت‌وگو‌های فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت‌وگو‌های فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه‌­ای از نهاد‌ها و مراکز علمی دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشور‌ها برگزار شد.

ابراهیمی ترکمان گفت: به دنبال برپایی چند نشست مقدماتی و منطقه‌­ای گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی درکشور‌های مالزی، هند و قزاقستان که در سال گذشته از سوی دبیرخانه برگزار شد، امروز شاهد اولین اجلاس گفت‌وگو‌های فرهنگی آسیایی با حضور اندیشمندانی از ۲۱ کشور آسیایی در تهران هستیم.

وی افزود: این اجلاس با همکاری و مشارکت دانشگاه‌­های تهران، فردوسی مشهد و دانشگاه مازندران در روز‌های ۲۳ تا ۲۵ دی با اهداف زیر برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: دستیابی به فهم مشترک از ضرورت و بایستگی گفت‌وگو‌های فرهنگی به عنوان زیر ساخت دیگر روابط بررسی راه‌کار‌های مشترک عملی برون‌رفت از چالش­‌های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا بازشناسی شیوه­‌های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش آفرینی عنصر فرهنگ و نخبگان فرهنگی برجسته سازی نقش نخبگانی در هموار سازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی توافق بر سر سازوکار‌های مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت‌وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشور‌های آسیایی این اهداف مهم در طی دو روز نشست­ تخصصی که در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار خواهد شد از طریق ارائه مقاله و گفت‌وگو‌های علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کمیسیون گفتگوی فرهنگی ایران و شبه قاره با موضوع «عرفان و تصوف، ظرفیت­‌ها و فرصت­‌های تعامل و همگرایی فرهنگی»؛ به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اندیشمندانی از کشور‌های هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می­‌شود. کمیسیون گفت‌وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا؛ با موضوع «پیوند‌های فرهنگی و تاریخی» که با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام و ایران در دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد. کمیسیون گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقازو ترکیه با موضوع «میراث مشترک فرهنگی – تاریخی» که با حضور اندیشمندانی از ترکیه، آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می‌شود.

رئیس دبیرخانه گفت‌وگو‌های فرهنگی بین‌المللی گفت: همچنین برگزاری گفت‌و‌گو‌های فرهنگی مسئولان دانشگاه­های عضو D۸ با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی مراکز دایره‌المعارف آسیا و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی نخبگان بین‌المجالس آسیایی نیز در برنامه گنجانده شده است که ان شاءالله در آینده نزدیک برگزار می ­شود.

وی در پایان از همکاری وزارت امور خارجه، نمایندگی­‌های کشور‌های آسیایی در تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همه دانشگاه ­ها و مراکز علمی و فرهنگی و نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور‌های آسیایی که در برپایی این اجلاس همکاری و مشارکت کرده ­اند، تشکر کرد و گفت: امید می­‌رود این اجلاس بتواند درخصوص اهداف پیش‌بینی شده در مسیر یافتن راه­ حل­‌های مشترک برای توسعه همکاری­های علمی و فرهنگی؛ استمرار گفت‌وگو‌های فرهنگی نخبگان؛ و وصول به نتایج عملی در توسعه و تحکیم ارتباطات و همفکری موفق باشد.

نظر شما