شناسهٔ خبر: 23535475 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

«رستاخیز کربلا»۳/ سردار نوری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

مستحکم‌ترین خطوط دفاعی دشمن در «کربلای۴» شکست

فرمانده وقت لشکر ۵۷ حضرت ابوالفضل می‌گوید: در کربلای۴ برای نخستین بار خط دشمن در شلمچه شکسته شد. با این حال، امکان تداوم عملیات میسر نبود لذا دستور توقف عملیات را صادر کردند.

صاحب‌خبر -

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری فارس- پرونده ویژه «رستاخیز کربلا»؛ مهدی بختیاری: سردار «روح الله نوری» در سال های دفاع مقدس و در مقطع عملیات «کربلای4» فرماندهی لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) را برعهده داشت. این لشکر ازجمله یگان هایی بود که علی رغم شکست عملیات در منطقه اصلی، در منطقه تک پشتیبانی به خوبی عمل کردند و توانستند خط دفاعی دشمن را در شلمچه بشکنند.

در گفتگوی کوتاه با ایشان به بررسی برخی موضوعات در رابطه با عملیات کربلای 4 و 5 پرداختیم.

سردار نوری هم اکنون جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه است.

بیشتر بخوانید:

- درآوردن «کربلای5» از دل «کربلای4» یک هنر بود/ نمی توان جعبه سیاه جنگ را باز کرد

- «کربلای5» تلخی «کربلای4» را به شیرینی تبدیل کرد/ انتشار اسناد جنگ در پاسخ به شبهات مؤثر است

***

* برخی معتقدند «کربلای4» را نمی توان یک عملیات کاملا شکست خورده محسوب کرد چراکه علی رغم شکست در منطقه اصلی، برخی دستاوردها نیز در مناطق دیگر بوجود آمد که پایه گذار عملیات «کربلای5» شد. نظر شما که در آن مقطع فرمانده یکی از لشکرها در منطقه تک پشتیبانی بودید و عملکرد موفقی نیز داشتید، چیست؟

عملیات «کربلای4» در سوم دی ماه 65 آغاز شد، ولی به دلیل هوشیاری دشمن، 24 ساعت بعد متوقف شد و اگرچه سرنوشت جنگ در این عملیات روشن نگردید، ولی این مهم در عملیات بعد یعنی «کربلای5» تحقق یافت.

در عملیات «کربلای4» رزمندگان با در هم شکستن مستحکم ترین خطوط دفاعی دشمن در منطقه شلمچه و انهدام قوای ورزیده صدام و حزب بعث، موقعیت برتر سیاسی و نظامی ایران را که با فتح فاو در عملیات «والفجر8» حاصل شده بود، در «کربلای5» تثبیت کردند و زمینه خاتمه جنگ را از موضع برتری ایران فراهم کردند.

در طراحی عملیات «کربلای4» ابتدا محور شلمچه به عنوان یکی از فلش های اصلی حمله مطرح شد ولی بعدا به دلایلی مثل محدودیت های مختلف، به عنوان تلاش فرعی عملیات و با هدف درگیر کردن سپاه سوم و تجزیه فرماندهی امکانات و توان دشمن در نظر گرفته شد اگر چه مأموریت این منطقه در دو محور پنج ضلعی و جزیره بوارین برعهده قرارگاه نجف قرار گرفت که به جز رخنه لشکرهای 19 فجر و 57 حضرت ابوالفضل(ع) در پشت خطوط دفاعی شلمچه، در بوارین موفقیتی به دست نیامد اما دستاوردهای شلمچه قابل بهره برداری و توجه در «کربلای5» شد.

* با توجه به موفقیت در منطقه شلمچه و شکستن خط دفاعی دشمن، چرا به یگان های حاضر دستور عقب نشینی داده شد؟

در «کربلای4» برای نخستین بار خط دشمن در شلمچه شکسته شد اما با وجود شکسته شدن این خطوط، امکان تداوم عملیات میسر نگردید لذا به منظور حفظ قوا و طراحی عملیات مجدد، از ادامه نبرد صرف نظر شد.

فرمانده محترم کل سپاه که از ناکامی «کربلای4» فقط ضعف دشمن در شلمچه را شناسایی کرده بود، ازجمله افراد امیدواری بود که در جلسات تصمیم گیری بر اجرای عملیات در این منطقه اصرار داشت و به عبارت دیگر، اگرچه عملیات «کربلای4» به موفقیت نینجامید، اما تاکتیک به کار رفته در آن عملیات در محور شلمچه که سبب شکسته شدن خط دشمن و نفوذ به عمق مواضع آنها شد، آسیب پذیری مواضع مستحکم شرق بصره را آشکار کرد.

* با توجه به اینکه شما فرمانده یکی از یگان های اصلی عمل کننده در تک پشتیبانی در «کربلای4» بودید و عملکرد موفقی هم داشتید، در طرح ریزی «کربلای5» که چندین جلسه برای آن انجام شد، چقدر از این تجربه استفاده کردند و شما در این جلسات چه مطالبی را طرح کردید؟

فردای عملیات «کربلای4» از طرف قرارگاه اصلی تماس گرفتند که در عقبه، باید در جلسه شرکت کنیم. البته صبح عملیات که نیروها در حال برگشت بودند و زخمی ها و شهداء را از داخل 5 ضلعی به بیرون و سمت خط خودی انتقال می دادیم، به همراه گردان ها زیر آتش توپخانه دشمن و بمباران هوایی که شرایط خاص خودش را داشت، خود را به قرارگاه رساندم به همراه شهید ملکی که در بمباران هوایی شهید شد، وارد اتاق جلسات شدم، البته با خستگی روزهای قبل و شب عملیات و بمباران در محوطه قرارگاه، تقریباً اعضای جلسه به احتمال قوی منتظر حقیر بودند چون بحث ها تمام شده بود، از من خواستند طرح عملیاتی که اجرا کرده بودیم را یکبار روی نقشه که به دیوار نصب بود بیان کنم؛ هم آرایش دشمنی و هم طرح عملیات خودی که این گزارش به دقت مطرح شد.

در این جلسه همه موارد دیگر ازجمله منطقه آغاز عملیات، استعداد نیروها، نحوه تاکتیک گردان ها برای ورود به 5ضلعی و نحوه انهدام دشمن و سقوط خطوط آن و سقوط هلالی ها مورد بررسی قرار گرفت.

* چه کسانی در جلسه بودند؟

فرمانده وقت کل سپاه (محسن رضایی)، مسئولان قرارگاه مربوطه، فرماندهان قرارگاه های عمل کننده و فرمانده لشکرها.

پس از بحث در جلسه، مقرر شد برابر دستور فرمانده محترم وقت سپاه، بنده و جانشین بنده (سردار کشکولی) و فرماندهان محورهای لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) درخصوص نحوه رخنه در 5ضلعی و عملیات گردان ها در «کربلای4»، برابر طرح مربوطه، با لشکر هایی که درخواست داشتند همکاری کنیم که این همکاری با درخواست برخی فرماندهان لشکرهای عمل کننده انجام شد.

* علی رغم لو رفتن عملیات در همان ساعات اولیه در منطقه اصلی ولی عملکرد نیروها در تک پشتیبانی موفقیت آمیز بود. اولا این عملیات به نظر شما چطور لو رفت و چطور یگان های شما توانستند در تک پشتیبانی عمل کنند؟

در این رابطه نظر بنده هم مانند نظر سردار فرمانده محترم کل سپاه در دوران دفاع مقدس و سردار صفوی است که آمریکایی ها با ماهواره ها کلیه آمار و اطلاعات و ترددهای ما را زیر نظر داشته و اطلاعات لازم از نقل و انتقال نیروها و امکانات و تجهیزات ما را در اختیار دشمن قرار می دادند و عراق هم از این اطلاعات استفاده می کرد.

ولی در منطقه شلمچه و خاصه در 5 ضلعی، اوضاع فرق داشت و لشکر 57 حضرت ابوالفضل(ع) و لشکر 19 فجر با رعایت کلیه موازین اطلاعاتی و حفاظتی از جمله در تردد و در حمل و نقل و جا به جایی و استقرار و ارتباطات و تماس ها و با استفاده از استتار و اختفاء، دشمن را غافلگیر کردند. خصوصاً اینکه دو لشکر از یک جناح و پهلو عمل کردند و دشمن حساسیت زیادی نداشت.

* بعد از شکست در عملیات، چطور فرماندهان توانستند یگان ها و نیروها را برای انجام یک عملیات بزرگ دیگر در فاصله تنها 2 هفته آماده کنند؟

در آن ایام نیرو به اندازه کافی و نیاز اعزام و سازماندهی شده بود و گردان ها تقریباً با کمبود نیرو مواجه نبودند. گردان هایی هم که در «کربلای4» وارد عمل شدند به عقب اعزام و از مابقی گردان هایی که آمادگی برای عملیات داشتند، در «کربلای5» کمک گرفته شد.

* مهمترین دستاوردهای عملیات «کربلای5» از نظر شما چه بود؟

یکی از این دستاوردها، تحمیل اراده ملت ایران بر دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی است که منجر به قبول بخش مهمی از مطالبات بر حق ملت ایران با تصویب قطعنامه 598 در سازمان ملل شد.

همچنین در این عملیات ما توانستیم ضمن وارد آوردن تلفات سنگین به نیروهای بعثی، اسرا و غنیمت های تجهیزاتی زیادی نیز از آنها بگیریم.

* برخی افراد در مقاطع مختلف سعی در ایجاد شبهاتی در جنگ و عملکرد فرماندهان دارند که یک نمونه آن درباره همین عملیات «کربلای4» بود. به نظر حضرتعالی راه مقابله با این شبهه افکنی ها چیست؟

باید از طرق مختلف روشن گری کرد و بخش زیادی از این روشنگری می تواند توسط نخبگان، دلسوزان و فرماندهان آن دوران صورت بگیرد.

باید از طریق صداوسیما، رسانه ها فضای مجازی، آموزش و پرورش و... این مسایل مطرح شده و در دبیرستان ها و دانشگاه ها به بازگویی حقایق بپردازیم.

از طرف دیگر تدوین این موضوعات در کتب درسی و دانشگاهی توسط اساتید متدین و انقلابی و بازگویی حقایق دفاع ملت ایران دربرابر متجاوزین می تواند بسیار راهگشا باشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما