شناسهٔ خبر: 23534519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام مسوول شرکت راه آهن:

قطار گردشگری «تهران - زواره» راه اندازی می شود

تهران - ایرنا - مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن گفت: بعد افتتاح قطارهای گردشگری تهران به سوادکوه و بادرود در سال 96، طی مذاکراتی که با نمایندگان منطقه تاریخی زواره صورت گرفته، قطار گردشگری تهران به مقصد این شهر راه اندازی می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا، علی کاظمی منش در همایش جایگاه زواره در «توسعه پایدار، با تکیه بر مزیت فرهنگی تاریخی و طبیعی» که در سالن اجتماعات پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: حدود دو سال است که راه آهن جمهوری اسلامی علاوه بر وظایف ذاتی خود(جابجایی بار و مسافر) فعالیتش را در حوزه گردشگری هم آغاز کرده است.
وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت بالایی که جابجایی ریلی و گردشگری کشور دارد این دو به هم کمک می کنند تا این اتفاق رونق بیشتری پیدا کرده و توسعه پیدا کند، از این رو بر آن شدیم علاوه بر وظیفه حمل و نقلی که تا کنون برعهده داشتیم در حوزه گردشگری هم کمک شایانی داشته باشیم.
کاظمی منش گفت: برای اولین بار است که ما گردشگرانی را از چهار قاره دنیا با ریل وارد ایران کردیم و گردشگران توانسته اند از کشور مبدا خود با عنوان هایی مانند «قطار عقاب طلایی»، «جواهرات ایران»، «راه ابریشم» با عبور از چند کشور در طول مسیر به مقصد ایران سفر کنند.
وی ادامه داد: در 2 سال گذشته حدود 23 قطار گردشگری وارد کشور شده اند و با وجود اتفاقاتی که در کشور ترکیه افتاد و مسیر ریلی ما با اروپا به خاطر ناامنی های ترکیه در حوزه مسافر دچار خدشه شد، این تورها قطع نشده و مسیر خود را تغییر داده و با عبور از کشور ترکمنستان مسیر خود را به سوی ایران ادامه دادند.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن گفت: برای سال 97 هم تفاهمنامه چند تور بین المللی امضا شده، و در کشورمان هم که تا کنون توسعه گردشگری بیشتر از طریق جاده یا هوایی بود، اخیرا مسافران به خرید بلیت قطار اقدام می کردند و بستن تور از طریق آژانس ها یا به صورت انفرادی. تورهای گردشگری ریلی هم فراهم شده است.
وی افزود: از ابتدای امسال اولین خط ثابت گردشگری ریلی را در مسیر تهران به سوادکوه داشتیم. به این شکل که در پایان هر هفته، گردشگران با خرید بلیت سوار قطار می شوند و برای اولین بار است که قطار به غیر از توقف در ایستگاه های تشکیلاتی بزرگ، به دلخواه مسافر هرجایی که مسافران دوست داشته باشند توقف می کنند.
کاظمی منش تاکید کرد: حدود 13 نقطه گردشگری در این مسیر شناسایی کردیم که قطار در این نقاط متوقف می شود. راهنمایان گردشگری نیز که در این قطارها هستند به توضیح این نقاط می پردازند و در بعضی نقاط هم که ایستگاهی وجود ندارد اما جاذبه های طبیعی یا تاریخی مثل آبشار، یا بنای قدیمی وجود هستند، قطار متوقف می شود و گردشگران پیاده می شوند تا از نزدیک این جاذبه ها را تماشا می کنند. جاذبه هایی که بیش از 95 درصد انها فقط از طریق مسافرت با قطار امکان بازدید دارند.
وی ادامه داد: از خوبی های سفر با قطار اینکه برای مثال در استان لرستان، دسترسی به «آبشار بیشه» نه با خودرو و نه با پرواز مقدور است و فقط ایستگاه قطار این امکان را فراهم می کند.
کاظمی منش تصریح کرد: بعد از مسیر تهران - سوادکوه که استقبال خوبی در پایان هفته ها از آن می شود، مسیرهایی را هم برای مناسبت های خاص طراحی کردیم مثلا برای دیدن جاذبه های کوهستانی و آبشارهایی که در مناطق «تنگه پنج» و «اندیمشک»است، تور نوروز این مسیر نیز طراحی وا جرا شد.
وی افزود: تور آخری هم که از 16 آذر ماه اجرایی شده مسیر تهران به بادرود است که مسافران ساعت چهار بامداد از تهران سوار قطار ویژه گردشگری می شوند به شهر بادرود رفته و از آنجا به بازدید روستای ابیانه و کاروانسرا می روند و بعد به کویر منتقل می شوند و پس از تفریحات کویری، ساعت 24 به تهران می رسند.
مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن تاکید کرد: این اولین بار است که تور کویرگردی و بازدید از مناطق کویری ایران با ریل فراهم شده است، این تور ریلی گردشگری از روستاهای تاریخی ابیانه، سرخ، آتشکده «هارپارک»، مسجد حاجتگاه، کاروانسرای ابوزید آباد، رمل‌های شنی سیازگه و... بازدید خواهد کرد.
کاظمی منش ادامه داد: هنوز استقبالی که مورد انتظار ما بوده از این مسیر انجام نشده ولی موفقیت در هر کاری به استمرار، پایداری، اطلاع رسانی و بازاریابی نیاز دارد.
وی یادآور شد: به نمایندگان مجلس زواره و رئیس ایکوم کشور هم قول دادیم تا اگر در خواست و استقبالی وجود داشته باشد، قطار مسیر تهران - زواره را راه اندازی می کنیم تا گردشگران به دیدن این شهر تاریخی بپردازند.
به گزارش ایرنا «زواره» یکی از شهرک های باستانی ایران است که یاقوت حموی جهانگرد و جغرافیدان معروف آن را در کنار صحرای کویر ثبت کرده است.
این شهر در کرانه جنوبی دشت کویر مرکزی ایران و در شمال شرقی اصفهان واقع شده و به مشاهیر ممتاز علمی، پژوهشی، فکری و معماران، تعزیه خوانان، مقنیان و آثار تاریخی مذهبی و تاریخی مشهور است.
در همایش جایگاه زواره در توسعه پایدار که روز پنجشنبه 21 دی ماه با حضور جمعی از اهالی زواره و علاق مندان به میراث این سرزمین برگزار شد، سخنرانانی درباره اهمیت و جایگاه میراثیی و فرهنگی زواره و چگونگی راهکارهای توسعه گردشگری و مرمت و احیای بناهای آن سخنرانی کردند.
فراهنگ ** 3079 ** خبرنگار: علی اسدی * انتشار: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

نظر شما