شناسهٔ خبر: 23533879 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

وزیر ارشاد در حاشیه شب دوم جشنواره موسیقی فجر:

جشنواره موسیقی به «شیوه‌نامه» نیاز دارد/ باید برای ارتقاء سلیقه شنیداری جامعه تلاش کرد

سیدعباس صالحی گفت: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌ مشتری باشد و مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست؛ فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما نیز باید ارتقاء مخاطب پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر حضور یافت و به تماشای کنسرت شهید پرویزخان از هند نشست.

وزیر ارشاد پس از پایان این کنسرت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چرایی بحران مخاطب در برخی اجراهای سنتی جشنواره گفت: بحث مخاطبان موسیقی اصیل ایرانی موضوعی است که در طول سال با اجراهای مختلف شکل می گیرد و در ایام برگزاری جشنواره ها نیز بخشی از خود را نشان می دهد بنابراین طبیعی است که جشنواره ها محصول اتفاقاتی است که در طول سال پدید می آیند و خودِ جشنواره ها رویدادهای ویژه ای هستند که رهاورد آنچه در طول سال انجام می شود ما را به آنها رهنمون می کند.

صالحی با اشاره به اینکه مخاطب ایرانی ما در طول سال باید با موسیقی اصیل و سنتی خود در تماس بوده و آن را در ذائقه و وجودش عمیق کند، گفت: در این راه بخشی از کار به عهده سازمان صدا و سیما و بخشی هم به عهده مجموعه های دیگری است که می توانند در این زمینه مساعدت هایی را انجام دهند. بالاخره در این حوزه اشتراک مساعی مجموعه های لازم است تا در طول سال ذائقه مخاطبان را ارتقا بدهیم و بتوانیم به نقطه متعادلی برسیم.

وی ادامه داد: این مسیر، مسیری است که باید همه آن را دنبال کنیم. من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی مخاطب و بی مشتری باشد. به هر حال مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست. ما فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند. در این بخش هم مجموعه های مختلف و آفرینندگان این گونه موسیقایی هرکدام مسئولیت های خود را دارند که بتوانند با مخاطبان ارتباط بهتری پیدا کنند.

صالحی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر وجود برخی از اجراهایی تکراری در جدول جشنواره گفت: اجازه بدهید ما جشنواره امسال را تمام کنیم بعد درباره جشنواره بعد باهم صحبت می کنیم.

وزیر ارشاد در پایان صحبت های خود وقتی درباره فقدان اساسنامه در جشنواره موسیقی فجر مورد پرسش قرار گرفت، عنوان کرد: در این مورد شیوه نامه ای تهیه شده اما اینکه این شیوه نامه نهایی شده تا بر آن مبنا معیارهای جشنواره شکل بگیرد حتما مورد نظر ما هم هست. به هر صورت جشنواره باید شیوه نامه های روشنی داشته باشد که بر آن اساس جشنواره اتفاق بیفتد. دوستان هم شیوه نامه ای را طراحی کردند اما ما باید به یک شیوه نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره صورت بگیرد. اما شما بدانید در این دوره از جشنواره شیوه نامه ای وجود داشته است که ما باید به سمت دائمی شدن آن پیش برویم چرا که اجرای یک شیوه نامه دائمی تر مراجع تصویب کننده خود را لازم دارد تا بتواند به عنوان یک شیوه نامه قابل اعتماد مورد توجه قرار بگیرد.

منبع:فارس

نظر شما