شناسهٔ خبر: 23533675 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سلامت جنسی

وقتی پروستات خطرناک نیست

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های آقایان، بیماری پروستات است؛ چراکه بسیاری از آنها براین باورند مشکل پروستات یعنی ابتلا به سرطان.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم، بد نیست بدانید معمولا رشد پروستات بعد از 40 سالگی تسریع می‌شود و از هر سه نفر مرد، یکی از آنها در طول مدت زندگی نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند؛ بنابراین بزرگ شدن پروستات طبیعی است، ولی موضوع مهم این است که می‌توان با برخورد مناسب از عوارض بالقوه خطرناک بزرگی پروستات پیشگیری کرد. به طور کلی، علائم ادراری ناشی از بزرگ‌شدن پروستات را به دو دسته بزرگ تقسیم می‌کنند: علائم تحریکی مثل سوزش و تکرر ادرار و علائم انسدادی مثل تاخیر در شروع ادرار کردن، باریک شدن جریان ادرار، طولانی شدن مدت زمان تخلیه ادرار و قطره قطره ادرار کردن.

در حالت طبیعی هنگام ادرار کردن معمولا در عرض دو تا پنج ثانیه جریان ادرار شروع و مثانه در کمتر از دو دقیقه خالی می‌شود. ولی با بزرگ‌شدن پروستات، به علت انسداد در مسیر جریان ادرار باید منتظر شد تا فشار داخل مثانه به مقدار زیاد افزایش یابد تا به انسداد غلبه کند و جریان ادرار برقرار شود.

بنابراین گاهی چند دقیقه زمان لازم است تا جریان ادرار شروع شود و بعلاوه پس از شروع جریان ادرار، به علت انسداد، جریان ادرار آهسته می‌شود و خالی‌شدن مثانه طول می‌کشد. اگر به این علائم اهمیتی داده نشود، ممکن است بیمار کلیه‌های خود را از دست بدهد، بنابراین علائم ادراری را نباید به هیچ وجه کم‌اهمیت تلقی کرد. از طرف دیگر، هر مرد مسنی دچار علائم ادراری فوق شد، حتما دلیل بر بزرگ شدن پروستات او نیست و نیاز به بررسی دارد و اگر مشخص شد دارای بزرگی خوش خیم پروستات است، در مورد چگونگی درمان پزشک تصمیم خواهد گرفت.

همواره توصیه می‌شود همه آقایان بالای 50 سال از نظر بزرگی خوش خیم پروستات حداقل یک بار بررسی شوند و اگر مبتلا به بزرگی پروستات بودند، می‌توان در فواصل منظم آنها را تحت نظر گرفت تا دچار عوارض بزرگی پروستات نشوند. برای درمان بزرگی پروستات دو روش کلی وجود دارد: درمان دارویی و درمان جراحی. البته همه افرادی که دارای بزرگی پروستات هستند حتما نیاز به درمان ندارند. بسیاری از آنها فقط باید تحت نظر باشند تا در صورت لزوم درمان دارویی یا جراحی صورت بگیرد.

از طرفی پس از قطع دارو طی چند ماه معمولا اندازه پروستات به حالت اول خود بر می‌گردد؛ هر چند درمان دارویی قطعی برای بزرگی پروستات وجود ندارد و اگر لازم شد بیمار باید به‌موقع تحت عمل جراحی قرار بگیرد. فراموش نکنید اگر بیمار دارای بزرگی پروستات است و نیاز به عمل دارد نباید آن را با دارودرمانی به تاخیر انداخت. در صورتی که درمان بزرگی پروستات به‌موقع صورت نگیرد ممکن است منجر به از بین رفتن کلیه‌ها شود و دیگر پس از عمل جراحی علائم ادراری بیمار خوب نشوند. همچنین عفونت پروستات را نباید با بزرگی پروستات اشتباه گرفت. عفونت پروستات معمولا در مردان جوان و میانسال دیده می‌شود و علائم ادراری شبیه بزرگی پروستات ایجاد می‌کند، اما روش‌های تشخیصی و درمانی آن متفاوت هستند.

دکتر محمد‌رضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری

نظر شما