شناسهٔ خبر: 23532862 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

ارتباط بین دانشگاه و صنعت در قالب تبصره و بودجه الزام‌آور خواهد شد

صاحب‌خبر -

رئیس دانشگاه تهران از پیشنهاد این دانشگاه به مجلس در قالب تبصره‌ای به منظور حل معضل بیکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خبر داد و گفت: در صورت تصویب این تبصره در مجلس شورای اسلامی شکل‌گیری ارتباط بین دانشگاه و صنعت در قالب تبصره و بودجه الزام‌آور خواهد شد و زمینه اشتغال دانشگاهیان بیش از پیش فراهم می‌شود.

به گزارش دانشجو، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که خیلی به جامعه جوان و به ویژه تحصیلکرده های کشور فشار وارد می کند امید به آینده، بیکاری و شغل است. ما فکر می کنیم دانشگاه‌ها در این امر نیز می توانند بسیار کمک کننده باشند.

وی در ادامه از ارائه تبصره دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی در راستای حل مشکل اشتغال دانشجویان خبر داد و گفت: پیرو حضور دکتر لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی در دانشگاه تهران و استقبال او برای رفع مشکل بیکاری دانشجویان تبصره‌ای در این راستا به مجلس شورای اسلامی از سوی دانشگاه تهران پیشنهاد کردیم و هدف تبصره این است که دانشگاه در امر اشتغال فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد، دکتری و تامین بخشی از منابع لازم برای پرداخت دانشجویان دکتری کمک کننده باشد. به همین دلیل این تبصره به مجلس پیشنهاد شد.

به گفته وی روز گذشته در راستای تبصره فوق و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بودند، جلسه‌ای برگزار شد و مجددا تبصره مطرح شد و خوشبختانه مورد استقبال مسئولین کمیسیون تلفیق مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز قرار گرفته است.

دکتر نیلی در خصوص مفاد تبصره پیشنهادی دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکل اشتغال دانشجویان نیز اظهار کرد: در این تبصره سعی کردیم شیوه‌هایی را در دانشگاه‌ها پیشنهاد کنیم که از محل اعتبارات دانشگاهها که به منظور حل مسائل و توسعه دستگاه‌ها در اختیار این مراکز قرار می دهند بخش عمده این اعتبار به دانشجویان دوره کارشناسی ارشد، دکتری و دانش آموختگان دانشگاه‌ها که به عنوان پژوهشکده در دانشگاه‌ها زیر نظر اساتید فعالیت دارند، پرداخت شود.

شکل‌گیری ارتباط بین دانشگاه و صنعت الزام‌آور می‌شود

رئیس دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: هدف از تبصره فوق اشتغال و شکل‌گیری ارتباط صنعت و دانشگاه است که متاسفانه علیرغم صحبت‌هایی که به منظور ضرورت ایجاد این ارتباط می شود، ولی در عمل به شکل اساسی ارتباط مطلوبی بین صنعت و دانشگاه شکل نگرفته است لذا هدف اصلی در ارائه تبصره این است که این ارتباط در قالب تبصره و بودجه الزام‌آور شود.

عدم استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای حل معضل اشتغال کشور

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: اتفاقاتی که درهفته‌های گذشته در کشور رخ داد، بخشی از آن شاید ناشی از این باشد که هنوز از ظرفیت فکری، مشاوره‌ای، حل مسئله و اجرایی دانشگاه‌ها برای رفع معضلات کشور به خصوص برای عرصه اشتغال استفاده نشده است. این در حالی است که موضوع بیکاری دانشجویان ما را رنج می دهد. به طوریکه برخی از آنها مدت زمان تحصیل خود در دانشگاه‌ها را به دلیل مشکل اشتغال طولانی می‌کنند و این مسئله مشکلات متعددی را برای آنها فراهم کرده است. ضمن اینکه جامعه به خوبی نمی تواند از نیروی کار باارزش استفاده نماید. بنابراین ضروری است که از ظرفیت دانشگاه‌های در حوزه های فکری و اجرایی برای حل معضل بیکاری استفاده شود.

سهم پارک‌های علم و فناوری از اعتبار اشتغال کشور

رئیس دانشگاه تهران از تلاش برای اختصاص سهمی به پارک‌های علم و فناوری از اعتبار اشتغال کشور خبر داد و افزود: دانشگاه تهران به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرده است تا تمامی تبصره‌هایی که اعتبار برای اشتغال در آن دیده می شود حتما پارک های علم و فناوری دانشگاه‌ها نیز در آن منظور شود تا از این طریق پارکهای علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان بتوانند از این اعتبار استفاده نمایند.

دکتر نیلی خاطر نشان کرد: با توجه به استقبال نمایندگان مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از تبصره فوق این امیدواری وجود دارد که این تبصره مورد تایید واقع شود چراکه اجرایی کردن آن نه هزینه‌های دولت را افزایش می دهد و نه درآمدهای آن را کاهش. در عین حال می تواند مسئله اشتغال به ویژه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهان که بخش بزرگی از بیکاران جامعه را به خود اختصاص می دهد، بهبود می بخشد. اگرچه تصویب آن با تاخیر مواجه شد ولی با همت نمایندگان مجلس احتمال تصویب آن بیشتر است.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: طی جلسه‌ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشتیم، قرار شد دانشگاه تهران در معماری و ارزیابی ساختمان‌های زلزله‌زده در کرمانشاه کمک کنند و اظهار علاقه به کمک دانشگاه‌ تهران در این زمینه وجود داشت و این همکاری در قالب قراردادی با بنیاد صورت خواهد گرفت که براساس آن اساتید و دانشجویان دانشگاه در قالب تیمی در منطقه مستقر خواهند شد و در بازبینی و ارائه طرح ‌های نوآورانه برای ساختمانهای نظارت خواهند کرد. بنابراین این همکاری نشان می دهد دانشگاه‌ها می‌توانند در جامعه مفید باشند امیدواریم این نگاه در بین همه مسئولان ایجاد شود تا شاهد یک اتفاق بزرگ در عرصه اشتغال باشیم.

نظر شما