شناسهٔ خبر: 2353285 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نماینده مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

10 درصد صرفه جویی در آب كشاورزی، بحران آب را حل می‌كند/بحران آب نتیجه ضعف مدیریت گذشته

اگر فقط ۱۰ درصد در بخش کشاورزی صرفه جویی آب انجام شود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تکنولوژی روز دنیا می‌توانیم معادل کل آب شرب و صنعتی دنیا که الان بحران داریم صرفه جویی کنیم و در واقع یک منبع جدید آب را در اختیار کشورمان قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

نماینده مجلس گفت: اگر فقط ۱۰ درصد در بخش کشاورزی صرفه جویی آب انجام شود می‌توانیم معادل کل آب شرب و صنعتی دنیا که الان بحران داریم صرفه جویی کنیم و در واقع یک منبع جدید آب را در اختیار کشورمان قرار دهیم.

عباس پاپی‌زاده بالنگان نماینده مردم دزفول در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص اینکه چرا برای اسراف آب در بخش کشاورزی اقدامی عملی صورت نمی‌گیرد، گفت: ۹۰ درصد آب قابل استفاده در کشور ما در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود که این مسئله می‌تواند هشداری به مسئولین در حوزه آب باشد.

وی تصریح کرد: اینکه ۹۰ درصد مصرف آب فقط در حوزه کشاورزی است، نشان دهنده پایین بودن بازدهی آب در این حوزه است.
پاپی‌زاده با بیان اینکه تکنولوژی آبیاری در ایران سنتی است، افزود: میزان مصرف آب در کشاورزی ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که بازدهی آب در کشاورزی در کشورهای توسعه یافته به ۶۵ درصد رسیده و در ایران ۳۰ درصد است که این موضوع مشکل جدی برای کشورمان ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فقط ۱۰ درصد در بخش کشاورزی صرفه جویی آب انجام شود با استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تکنولوژی روز دنیا می‌توانیم معادل کل آب شرب و صنعتی دنیا که الان بحران داریم صرفه جویی کنیم و در واقع یک منبع جدید آب را در اختیار کشورمان قرار دهیم.

این نماینده مجلس گفت: تا کنون هیچ اقدام عملی برای کاهش مصرف آب در کشاورزی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: ضعف مدیریت در ۳ تا ۴ دهه گذشته منتج به این شده که وارد بحران آبی شدیم یعنی عملا بجز کار کوتاه مدت و موقت اتفاق خاصی نیفتاده است فقط در حوزه سدسازی اقداماتی شده که به خیلی از سد‌ها نیز ایراداتی به آن‌ها وارد است.

پاپی‌زاده تصریح کرد: در حوزه آب کشاورزی نیاز داریم که ۶۰ تا ۷۰ درصد اراضی تحت پوشش آبیاری تحت فشار برود که الان بودجه‌ای که سالانه به این امر از سوی دولت اختصاص داده می‌شود این امکان وجود ندارد و همچنین در استفاده از اعتبارات در بخش کشاورزی موانع زیادی وجود دارد بطوری که کشاورزان نمی‌توانند براحتی از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های توسعه‌ای در بخش آب کشاورزی همچنان مغفول مانده است، گفت: تنها کاری که شده اینکه اخیرا آبیاری ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان در کنار رود کارون و دز در حال توسعه زیرساختند که امیدواریم این عملیات به اتمام برسد.

وی همچنین گفت: تصویب شده که ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری تحت فشار را دولت تقبل کند و ۱۵ درصد در قالب تسهیلات باشد و همچنین اختصاص یک درصد از درآمد نفت و گاز برای اولین بار به بحث مهار آب‌های مرزی، انتقال آب تامین آب شرب می‌تواند اوضاع آب را بهبود بخشد.

برچسب‌ها:

نظر شما