شناسهٔ خبر: 23532322 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

قصه پرغصه تئاتر کمدی در اصفهان؛ برخی مسئولان درکی از نمایش طنز ندارند

R41346/P1361/S6,51/CT2

کارگردان تئاتر اصفهان گفت: من به عنوان یک هنرمند جوان اصفهانی انتظار دارم وقتی اقدام به اجرای یک اثر نمایشی می‌کنم، مورد حمایت مسئولان قرار گیرم اما متأسفانه برخی مسئولان درکی از نمایش طنز ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، تئاتر هنری که فراسوی خیال، تصورات ذهن مخاطب را در قالب نقش و دیالوگ بیان می‌کند، گاه مورد توجه و گاه مورد بی‌مهری مسئولان قرار می‌گیرد.

صحبت از تئاتر اصفهان داستانی همانند هزار و یک شب دارد که در فراز و نشیب اتفاقات مختلف همچنان مردم را به دیدن خود دعوت می‌کند، در طول سال‌های اخیر کارگردانان مختلفی به این حوزه وارد شدند و با وجود تغییرات در مدیران و مسئولان فرهنگی حمایت‌های متعددی نیز صورت گرفته اما قصه پر غصه‌ تئاتر اصفهان را از هر گوشه که بنگریم، چالشی سر باز می‌کند.

در همین راستا رامین سامانی کارگردان تئاتر اصفهان که به تازگی نمایش صحنه‌ای "قجر الجدید" را در اصفهان به پایان برده است، در تماس با خبرنگار تسنیم از چالش‌ها و سختی‌های اجرای تئاتر در اصفهان صحبت کرد.

در ادامه متن گفت‌وگوی تسنیم را با رامین سامانی می‌خوانید:

تسنیم:نمایش "قجرالجدید" 2 بار در اصفهان به روی صحنه رفت و هر بار با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد، مسئولان اداره‌کل ارشاد و انجمن‌ هنرهای نمایشی چه حمایت‌هایی در این زمینه از تئاتر شما انجام دادند؟

رامین سامانی: از نظر حمایتی کار ما در هر 2 دوره متاسفانه هیچ حمایتی نداشته، البته مسئولان ارشاد برای همه تئاترها زحمت بازبینی می‌کشند تا مجوز صادر شود که این جزء حمایت حساب نمی‌شود از طرفی انجمن هنرهای نمایشی هم کار خاصی برای ما نکردند که من نمی‌دانم چه کاری انجام داده که به نظر حمایت تلقی شده است.

ما برای اجرا به سالن‌های نمایش اصفهان مراجعه کردیم که تالار هنر، انجمن تخصصی نمایشی کار ما را رد کردند و گفتند هیچ حمایتی نمی‌کنیم چون اینکار آبروی اصفهان را خواهد برد، کار ما نهایتا در فرهنگسرای کوثر خیابان جی اجرا شد، مکانی که اصفهانی‌ها نمی‌دانند در این محل سالن تئاتر و فرهنگسرایی وجود دارد.

اگر صادقانه بگویم هیچ‌ حمایت خاصی از تئاتر "قجر الجدید" نشد در حالی که لیاقت این کار بود نه به خاطر اینکه من نویسنده و کارگردان این نمایش هستم، بخاطر تک تک بازیگران و هنرمندان فاخر و قدیمی اصفهان که در این نمایش کار کردند باید این این تئاتر حمایت می‌شد، زیرا بازیگران این نمایش از سال 74 روی صحنه اصفهان فعالیت دارند، لیاقت ما بود که به عنوان یکی از برندهای اصفهان حمایت شویم و توقع داشتم فضای بیشتری برای تبلیغ به تئاتر ما داده شود.

تسنیم:به نظر شما دلیل عدم حمایت مسئولان فرهنگی از این تئاتر که مخاطب خوبی را نیز جذب کرد، چه بود؟

رامین سامانی: متاسفانه با سیاست برخی از مسئولان سالن‌های نمایش اصفهان حمایت از تئاتر تبدیل به باندبازی شده است، من نمایش "قجرالجدید" را با 4 میلیون تومان روی صحنه بردم و در صورتی که برخی از تئاترها با هزینه 140 میلیون تومانی روی صحنه می‌روند و بازخورد هردو کار به یک میزان بود.

تسنیم: به نظر شما راهکار برای رفع این معضلی که اهالی تئاتر اصفهان درباره برخی باندبازی‌ها در تئاتر مطرح می‌کنید، چیست؟

رامین سامانی: ارائه دادن راهکار تاثیر زیادی در اوضاع فعلی ندارد، این سیستم دچار مشکلات ریشه داری است که بعید می‌دانم با ارائه دادن راهکار درست شود.

من کارم را به مسئولان ارائه دادم ولی آنها گفتند که سیاست این است از کارهای عامه‌پسند حمایت نکنند حالا سوال این است اگر قرار باشد از تئاترهای عامه‌پسند حمایت نشود از چه چیز حمایت می‌شود که مردم را به تماشای تئاتر دعوت کند.

سوال من این است که تا کی باید از تئاترهایی حمایت شود که هیچ مفهوم و موضوع خاصی ندارد و فقط خودشان فکر می‌کنند که کار شاهکاری را روی صحنه به اجرا می‌برند، اگر شما تئاتر کار می‌کنید و اسم خودتان را تئاتری گذاشتید، پس باید از یکی از معتبرترین شاخه‌های تئاتر حمایت کنید، تئاتر که فقط تراژدی و شکسپیر و هملت نیست.

این دوستانی که تئاتر کمدی را مایه ننگ می‌دانند و اگر به آنها بگوییم که از نمایش "قجرالجدید" استقبال می‌شود، در جواب می‌گویند که این یک کار نه‌چندان مناسب بود، از طرفی مسئولان تئاتر به ما گفتند که از این کار حمایتی نمی‌کنیم حتی اگر مردم به تماشا بیایند و بپسندند.

تسنیم: آیا تا به کنون به این فکر کردید که به دلیل عدم حمایت و یا شاید عدم فضای مناسب برای اجرای تئاتر کمدی در اصفهان، نمایش خود را در تهران با شهرستان‌های دیگر به روی صحنه ببرید؟

رامین سامانی: ارشاد اصفهان با پذیرش اجرای "قجرالجدید" اعلام آمادگی کرد که ما می‌خواهیم فضا را باز کنیم و اگر کار خوبی بیاورید، مشکلی نداریم، در این نمایش سعی کردیم مقداری فضا را بازتر بکنیم و ارشاد با ما موافقت کرد.

من به عنوان یک هنرمند جوان اصفهانی انتظار دارم وقتی اقدام به اجرای یک اثر نمایشی می‌کنم، مورد حمایت مسئولان قرار بگیرم، چرا نباید به ما هنرمندان جوان یک سالن بزرگ بدهند و سالن‌های کم ظرفیت و دور از مکان‌های عمومی را به ما اختصاص دهند.

انتهای پیام/

نظر شما