شناسهٔ خبر: 23532313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صمت | لینک خبر

تاکید اروپا بر لزوم حفظ برجام و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی

اجماع قوی در بروکسل

صاحب‌خبر -

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس و آلمان روز پنجشنبه هفته گذشته بار دیگر بر لزوم حفظ و اجرای برجام و بهره‌مند شدن مردم ایران از مزایای اقتصادی لغو تحریم‌ها تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، نشست مشترک وزیر امور خارجه کشورمان با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد و در این نشست تداوم اجرای برجام مورد بحث قرار گرفت. طرفین در این نشست درباره اقدام‌های لازم در شرایط کنونی به‌منظور تداوم اجرا و پایبندی همه طرف‌های برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف‌ها، به‌ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرایط کنونی تاکید کرد. فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام و وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس نیز در این نشست به‌طور مشترک، بر تعهد اروپا و دولت‌های خود بر اجرای برجام به‌عنوان یک دستاورد منحصر به فرد دیپلماسی چندجانبه تاکید کردند.

 


هر حرکت تضعیف‌کننده برجام غیرقابل قبول است
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اجماع قوی در بروکسل گفت: هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیرقابل قبول است.محمد جواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توییتی درباره نشست خود با مقام‌های اروپایی در بروکسل نوشت: «اجماع قوی» در بروکسل:
۱- ایران به برجام پایبند است.۲- مردم ایران کاملا حق دارند از مزایای برجام بهره‌مند شوند.۳- هر حرکتی که برجام را تضعیف کند غیرقابل قبول است. ۳ کشور اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا به خوبی آگاهند که تداوم پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل ایالات متحده امریکا به آن است.

 


تاکید اروپا بر لزوم حفظ برجام
موگرینی پس از جلسه مشترک‌با وزیران امور خارجه ۳ کشور اروپایی و جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا همواره موضع روشنی درباره برجام داشته، چنانکه در اکتبر سال گذشته در جلسه وزیران امور خارجه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا مطرح شد. برجام نتیجه داده و آژانس در ۹ گزارش تایید کرده که ایران به‌طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: ادامه اجرای کامل برجام تضمین می‌کند که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز خواهد بود و این مسئله به طور منظم در کمیسیون مشترک برجام مورد بحث قرار می‌گیرد. وی افزود: توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه و مورد تایید قطعنامه شورای امنیت است و یکی از عناصر کلیدی ساختار منع اشاعه هسته‌ای جهانی به‌شمار می‌رود و برای امنیت منطقه و اروپا حیاتی است. موگرینی تاکید کرد: برجام متضمن منافع امنیتی راهبردی اروپا است و اتحادیه اروپا متعهد است که برجام را به‌عنوان یک عنصر کلیدی ساختار بین‌المللی منع اشاعه هسته‌ای حفظ کند. وی افزود: اتحادیه اروپا همچنان متعهد به اجرای کامل و موثر برجام است و در این زمینه خواستار تضمین این هستیم که لغو تحریم‌های هسته‌ای تاثیر مثبتی بر روابط اقتصادی و تجاری با ایران و مزایایی برای مردم ایران داشته باشد. موگرینی در پایان اظهارات خود گفت: هر چند در زمینه سایر مسائل مانند موشک‌های بالستیک و تنش‌های منطقه‌ای ابراز نگرانی کرده‌ایم اما این مسائل خارج از حوزه توافق هسته‌ای قرار دارند. ما همچنین به طور خیلی مختصر رویدادهای داخلی اخیر ایران را مورد بحث قرار دادیم. اتحاد جامعه بین‌المللی برای حفظ برجام به‌عنوان توافقی که جهان را امن‌تر کرده، ضروری است و از همه طرف‌ها انتظار داریم به اجرای کامل این توافق ادامه دهند.

 


برجام‌هیچ‌جایگزینی‌ندارد
 ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در جمع‌خبرنگاران در بروکسل برجام را عنصری حیاتی برای منع اشاعه هسته‌ای دانست و ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل برجام گفت: از نظر ما این توافق هیچ جایگزینی ندارد، از این رو لازم است همه طرف‌ها به این توافق پایبند باشند و ما هیچ دلیلی برای جدا شدن به هیچ شکلی از این توافق نمی‌بینیم، به‌ویژه اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران به‌مفاد برجام را تایید کرده است. وی افزود: ضروری است همه طرف‌ها به تمام شروط توافق پایبند باشند و متحدان امریکایی ما نیز باید همین کار را انجام دهند و تاکید می‌کنیم هیچ دلیلی برای جدا شدن از نیروی مثبتی که پس از امضای برجام حاصل شده، وجود ندارد. وزیر امور خارجه فرانسه افزود: همانطور که توافق شده، تحریم‌ها باید همچنان لغو شده باقی بمانند؛ البته این به این معنی نیست که ما هیچ اختلاف دیگری (با ایران) نداریم. همان‌طور که نماینده عالی (موگرینی) گفت، ما در زمینه برنامه موشکی و اقدام‌های منطقه‌ای ایران مسئله داریم و باید به آنها بپردازیم اما این مسائل ارتباطی با برجام ندارند. مسئله مهم در اینجا تبعیت از شروط برجام است که ابزار بسیار مهمی برای حفظ صلح در منطقه و جهان به‌شمار می‌رود. رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در یک تماس تلفنی با همتای امریکایی خود بر لزوم تعهد به برجام و اجرای آن تاکید کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در تماس تلفنی با ترامپ و در آستانه اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام بر لزوم اجرای تعهد طرف‌ها در توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرد. بنابر اعلام کاخ الیزه، مکرون در این گفت‌وگو بار دیگر بر عزم فرانسه در اجرای سرسختانه برجام تاکید و درخواست کرد همه طرف‌ها به آن احترام بگذارند. همچنین وی به همتای امریکایی خود گفت اجرای کامل برجام باید همراه با مذاکره با ایران درباره برنامه موشکی‌اش باشد.

 


خدشه به برجام سیگنال خطرناکی به جهان ارسال می‌کند
زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیزبا تاکید بر رویکرد مشترک با سایر وزیران اروپایی گفت: ما می‌خواهیم از برجام دربرابر هرگونه تصمیم مخدوش‌کننده‌ای از سوی هر کدام از طرف‌ها محافظت کنیم. وی افزود: مسئله ضروری ارسال این سیگنال است که با رویکردهای دیپلماتیک می‌توان از تولید سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کرد؛ به‌ویژه در زمانی که در سایر نقاط جهان بحث‌های هسته‌ای در جریان است و در این شرایط خدشه‌دار شدن برجام سیگنال بسیار خطرناکی به جهان ارسال خواهد کرد.

 


 مردم ایران باید شاهد مزایای اقتصادی برجام باشند
 بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس نیز پس از جلسه مشترک طرف اروپایی باظریف در بروکسل، گفت: برجام یک دستاورد بزرگ دیپلماتیک است و ایران بنا به گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این توافق پایبند بوده و این مسئله برای ما بسیار مهم است. وی افزود: مسئله مهم دیگر این است که ایران نشان دهد یک همسایه خوب در منطقه است که البته این موضوع با برجام مرتبط نیست اما به موازات برجام است. ما باید بر این موضوع تمرکز کنیم که ایران از چه راهی می‌تواند به رفع بحران یمن و پیشبرد صلح در سوریه و حل سایر مسائل در منطقه کمک کند. وزیر امور خارجه انگلیس تاکید کرد: تاکنون کسی جایگزین بهتری از برجام مطرح نکرده است؛ این وظیفه مخالفان برجام بوده که جایگزین بهتری ارائه کنند که تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. وی افزود: مسئله مهم دیگر این است که بتوانیم اجرای برجام را ادامه دهیم. مردم ایران باید شاهد مزایای اقتصادی برجام باشند.


برچسب‌ها:

نظر شما