شناسهٔ خبر: 23532016 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

نايب‌رئيس مجلس:

معني ندارد بگوييم آستان قدس معاف از ماليات است

صاحب‌خبر -

علي مطهري نايب‌رئيس مجلس در سخناني در کنگره حزب همبستگي با اشاره به سالگرد درگذشت مرحوم هاشمي‌رفسنجاني گفت: «مرحوم هاشمي جايي که احساس ‌کرد جامعه راه انحرافي را مي‌رود، ايستاد و آگاهي‌بخشي کرد و اجازه نداد اين اتفاق بيفتد و در نهايت پيروز شد. بالاخره صحنه جامعه را برگرداند و عوض کرد و کاري کرد که جريان حاکم در سال ۹۲ کنار رفت».
به گزارش «ايسنا» او افزود: «بايد برداشت درست از اصل ولايت فقيه داشته باشيم. ولايت فقيه تعطيلي عقل نيست که يک نفر فکر مي‌کند و بقيه عمل مي‌کنند بلکه همه بايد فکر کنند و همه اظهار نظر کنند و در نهايت حکم ولايت فقيه ملاک باشد؛ بنابراين جايي که خطايي رخ مي‌دهد، بايد حرفمان را بزنيم. اين نيست که صرفا ساکت باشيم و تملق و چاپلوسي کنيم».
نامه هاشمي در سال ۸۸ به رهبري
سند افتخار  است
مطهري در بخش ديگري از سخنانش ادامه داد: «جايي که احساس مي‌کنيم خطايي رخ مي‌دهد بايد وارد شويم. نامه‌اي که هاشمي‌رفسنجاني در سال ۸۸ به رهبري نوشتند، به نظرم سند افتخاري است که ايشان تأکيد کردند اگر از اينجا جلويش را نگيريم، نمي‌توانيم کاري کنيم».
نايب‌رئيس مجلس با بيان اينکه «در شرايط امروز و بعد از حوادث اخير مجلس و دولت نبايد حالت انفعال پيدا کنند»، گفت: «اگر لازم است فعلا قيمت بنزين افزايش يابد و از اين منبع اصلاحات اقتصادي انجام شود. اين‌طور نباشد که بعد از چند تا شلوغي همه بگويند بنزين افزايش پيدا نمي‌کند و يارانه کسي قطع نمي‌شود».
او ادامه داد: «در حال حاضر در مجلس و دولت فضاي خوبي حاکم نيست. انفعالي عمل مي‌کنند؛ در مجلس هم گفتم يکي از آفت‌هاي اين مسئله اين است که ممکن است عده‌اي تصور کنند با دو تظاهرات مي‌توانند تصميمات را تغيير دهند».
ريشه اين حوادث بيشتر جنگ قدرت است
مطهري همچنين با اشاره به ريشه اين‌گونه اتفاقات گفت: «ريشه اين حوادث بيشتر جنگ قدرتي است که بين مسئولان کشور وجود دارد؛ اگر به تبليغات زمان انتخابات برگرديم، متوجه مي‌شويم در آن زمان هم رفتاري که آقاي قاليباف و آقاي روحاني داشتند و کمتر از آن رفتاري که آقاي رئيسي داشت، در روح و روان مردم تأثير خود را برجاي گذاشته است؛ اينکه بگوييم اين سه‌ هزار ميليارد يا هشت هزار ميليارد را چه کسي برد يا چه کسي خورد، شايد درست نباشد و ممکن است خيلي از اين موارد و اختلاس‌هايي که نام برده مي‌شود، معوقات بانکي باشد؛ در واقع دزدي نشده، اختلاسي نشده؛ بايد بروند پول را برگردانند».
او همچنين به ضرورت به‌رسميت‌شناختن حق اعتراض در کشور اشاره کرد و گفت: «امروز پا را يک گام فراتر گذاشته‌ايم. سال ۸۸ کسي جرئت نمي‌کرد، اما امروز مي‌بينيم هم اصولگرايان و هم اصلاح‌طلبان حق اعتراض را قبول دارند اما اصلاح‌طلبان همان موقع هم مي‌گفتند».
بايد اعتراض را در جمهوري اسلامي 
به رسميت بشناسيم
مطهري افزود: «بايد اعتراض را در جمهوري اسلامي به رسميت بشناسيم و اين به معني براندازي و مخالفت با ولايت فقيه نيست. ما هم مانند بقيه کشورها بايد اجازه دهيم مردم در يک فضا و مکان مناسب کار خود را انجام دهند. نبايد از شعاردادن مردم و توهين مردم به مقامات بترسيم».
او ادامه داد: «نبايد جوانان و دانشجويان را به انقلابي و غيرانقلابي و ارزشي و غيرارزشي تعبير کنيم. بايد بگوييم همه انقلابي هستند. امام جوانان مشروب‌خور را به تظاهرات شاه کشاند و کم‌کم اينها متحول شدند؛ تحولات روحي پيدا کردند و حتي به جبهه‌ها رفتند. آن قدر مردم را دسته‌بندي و خط‌کشي نکنيم».
مطهري با بيان اينکه در اين اعتراضات شاهد عدم حضور معترضان ۸۸ بوديم، گفت: «شعارهايي از سنخ شعار ۸۸ نداشتيم و به اين دليل است که اتهاماتي که مي‌زنند که برانداز و ضدانقلاب هستند، غلط است. بايد نگاهشان را به معترضان ۸۸ تغيير دهند».
اين عضو هيئت‌رئيسه مجلس در بخش ديگري از سخنان خود گفت: «شهيد مطهري يک اصل کلي را مطرح کرده‌اند که روحانيون نبايد پست اجرائي دولتي بگيرند مگر در شرايط اضطرار. اينکه روحانيت را مسئول توزيع مرغ و تخم‌مرغ و گوشت کنيم، کار درستي نيست؛ روحانيت بايد به کار خودش بپردازد».
امام به شدت هشدار مي‌داد
 که نظاميان بايد از سياست خارج شوند
او با تأکيد بر فارغ‌شدن نظاميان از سياست و اقتصاد گفت: «امام به‌شدت هشدار مي‌داد که نظاميان بايد از سياست خارج شوند. يک بار يکي از فرماندهان سپاه درباره اتفاقي در مجلس اظهارنظر کرده بود. امام با تندي گفت به سپاه چه مربوط که در مجلس چه مي‌گذرد؟
ادامه در صفحه 15

برچسب‌ها:

نظر شما