شناسهٔ خبر: 23531990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بیشترین عملی که موجب ورود به بهشت می گردد

چهار خصلت است اگر در کسى باشد ایمانش کامل مى شود، اگرچه از سر تا پایش گناهانى باشد، این گناهان چیزى از او نمى کاهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

حسن خلق و رعایت موازین اخلاقی در آموزه های دینی ما از چنان جایگاه بالایی برخوردار است که خداوند درباره چرایی بعثت پیامبر(ص) می فرماید: انی بعثت لاتم مکارم الاخلاق.

بدیهی است که خوش رفتاری مؤمنان با یکدیگر، یکی از ارزش های والای اخلاقی به حساب می آید. قرآن کریم، یاران رسول اکرم(ص) را به این صفت ستوده و می فرماید: "مُحَمَّدٌ رَسوُلُ اللهِ وَ الَّذینَ مَعَهُ اَشِدّاءُ عَلَی الْکُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ...". فتح29/

از این رو در این نوشتار برخی از روایات پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) درباره شأن و جایگاه خوش رفتاری و خلق نیک و برکات و آثار آن مرور می شود.

رسول خدا(ص) فرمودند: در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت، چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود، نیز فرمودند: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست.

امام صادق(ع) می فرمایند: مومن، پس از واجبات، عملی محبوب تر از خوشرفتاری با مردم بر خدا عرضه نکرده است.

امام صادق(ع) فرمودند: چهار خصلت است اگر در کسى باشد ایمانش کامل مى شود، اگرچه از سر تا پایش گناهانى باشد، این گناهان چیزى از او نمى کاهد؛ فرمودند: و آن چهار چیز: صدق و اداى امانت و حیا و حسن خلق است.

امام باقر(ع) که شکافنده علوم و حقایق و بیناى به اسرار است در این زمینه مى فرمایند: کامل ترین مؤمنین از جهت ایمان نیکوترین آنان از نظر اخلاق است.

قرب الهی از جمله این آثار است، امیرالمومنین(ع) می فرمایند: هیچ چیزی همانند خوش اخلاقی موجب قرب الهی نمی شود.

از رسول خدا(ص) پرسیدند: بیشترین چیزی که موجب ورود به بهشت می گردد چیست؟ فرمودند: تقوای الهی و خوش اخلاقی.

همچنین، رسول خدا(ص) فرمودند: نزدیک ترین شما به من و بهره مندترین شما از شفاعت من در روز قیامت، راستگوترین، امانت دارترین، خوش اخلاق ترین و نزدیک ترین شما به مردم است.

امام صادق(ع) نیز می فرمایند: خدا در برابر حسن خلق بنده اش، به او پاداش مجاهدی را می دهد که در راه خدا پیوسته، شب و روز جنگیده باشد.

امیرالمومنین(ع) نیز درباره برکات نرم خویی و حسن خلق می فرمایند: گنجینه های روزی در نرمخویی و گشاده رویی است و هرکس خلقش نیکو شد، راه های زندگی برایش هموار می شود.

نظر شما