شناسهٔ خبر: 23531413 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یک روز بعد از اظهارات نژادپرستانه رئیس جمهور آمریکا صورت گرفت

آزمون سلامت روانی ترامپ

چندی پیش 68 هزار متخصص روان و اعصاب درخواست تست سلامت روان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را کرده بودند و انجمن روان‌شناسی این کشور نیز می‌گوید، رئیس‌جمهور آمریکا دچار اختلال روانی است و ارزیابی سلامت روانی وی باید زیر نظر مستقیم آنان صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

او حرفهای عجیبی میزند، رفتارهایی میکند که نهتنها در شأن یک رئیسجمهور نیست؛ بلکه در شأن یک فرد عادی هم نیست به همین دلیل تردیدها درباره سلامت روانی او افزایش پیدا کرده است.

براساس گزارشها، ترامپ به دلخواه موافقت کرده بود تا دیروز 12 ژانویه خود را برای معالجات روانی به مرکز نظامی پزشکی والتر رید، معرفی کند تا مورد آزمایش و تستهای روانی قرار گیرد. آنجا مرکزی است برای ارزیابی سلامت جسمی و روانی روسایجمهور آمریکا که معالجات و نتایج آن کاملا محرمانه نگه داشته میشود.

در آخرین تحول در این ارتباط، او بار دیگر حرفی زده که بسیار جنجالبرانگیز شده است. گزارش شده ترامپ روز پنجشنبه طی نشستی در دفترش با قانونگذاران درباره مهاجرت، از کشورهای آفریقایی و هائیتی، این کشورها را «چاه توالت» خوانده و براساس اعلام سی.ان.ان، او خواهان مهاجرت بیشتر از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا شده است! ظاهرا وی از طرح قانونگذاران برای احیای اقدامات حمایتی برای مهاجرت از کشورهای هائیتی، السالوادور وکشورهای آفریقایی به عنوان بخشی از توافقنامه مهاجرت دلسرد شده بود.

ترامپ در نشستی در کاخ سفید که با حضور نمایندگان دو حزب جمهوریخواه و دموکرات برگزار شد، با اشاره به مهاجرانی که از هائیتی، السالوادور و بعضی از کشورهای آفریقایی به آمریکا مهاجرت کردهاند، گفت: چرا این مردم را از کشورهایی که چاه مستراح هستند، به اینجا راه میدهیم؟ رئیسجمهور آمریکا گفته است، ترجیح میدهد مهاجرانی از کشورهایی مانند نروژ به آمریکا بروند.

پیش از سخنان ترامپ، سناتور دموکرات، ریچارد دوربین درباره اهمیت اعطای ویزای اقامت موقت به شهروندان کشورهایی که دچار بلایای طبیعی، جنگ یا همهگیریها هستند، صحبت کرده بود. نمایندگان دموکرات در کنگره آمریکا گفتهاند، اظهارنظر ترامپ آشکارا نشان میدهد وی نژادپرست است. واشنگتنپست نخستین بار در گزارشی از اظهارنظر توهینآمیز ترامپ خبر داد. کاخ سفید بدون تکذیب این سخنان در بیانیهای اعلام کرد: بعضی از سیاستمداران در واشنگتن، مدافع منافع کشورهای خارجی هستند، ولی ترامپ همیشه برای مردم آمریکا میجنگد.

نیویورک تایمز نیز پیشتر در گزارشی به نقل از ترامپ نوشته بود: اهالی هائیتی مبتلا به ایدز هستند و اگر شهروندان نیجریه پایشان به آمریکا باز شود، دیگر به آلونکهای خود در کشورشان برنخواهند گشت. البته کاخ سفید اظهارات مربوط به ایدزی بودن شهروندان هائیتی را تکذیب کرد، اما توهینهای دیگر رئیسجمهور آمریکا را خیر.

واکنشها

به گزارش بی.بی.سی، سناتور جمهوریخواه، اورین هتچ در واکنش به این نقل قول از سوی ترامپ در توییتر نوشت خواهان دریافت توضیحات بیشتر درباره سخنان وی است. به گفته وی، مهاجرت افراد نخبه از همه کشورهای جهان به آمریکا از عوامل خاص بودن آمریکاست.

الینا راس لتینن، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان نیز در توییتر نوشت، اطلاق واژه «چاه مستراح» به هائیتی، بیتوجهی به خدمات مهاجران این کشور به آمریکاست و تاکید کرد: چنین واژههایی درخور کاخ سفید نیست. میا لاو، دیگر جمهوریخواه کنگره که اصالتش به هائیتی‏ برمیگردد، سخنان ترامپ را «نامهربانانه و نخبهگرایانه» دانسته است. پل آلتیدور سفیر هائیتی در آمریکا اظهارات توهینآمیز ترامپ ضد کشورش را بشدت محکوم کرد و خواستار توضیح رسمی در اینباره شد. آلتیدور به یامیچی آلسیندور، مقالهنویس شبکه
ان.بی.سینیوز گفت که اظهارات ترامپ «مبتنی بر کلیشهها» بود و رئیسجمهور یا «بیاطلاع» بود یا «بیتربیت». آلسیندور در توییتی گفت که سفیر هائیتی همچنین به او گفت که خواستار توضیح یک مقام رسمی آمریکا به مقامات دولت هائیتی درباره این اظهارات شده است. روپرت کولویل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل نیز از توهین رئیسجمهور آمریکا به کشورهای آفریقایی و هائیتی شدیدا انتقاد کرد و گفت: توهین رئیسجمهور آمریکا به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین «نژادپرستانه و شرمآور» است و «اگر این اظهارات تکاندهنده و شرمآور تائید شود، کلمهای جز نژادپرستانه برای توصیف آن نمیتوان به کار برد.»

ترامپ از دیدگاه «تایم»

مجله تایم به مناسبت اولین سالگرد ریاستجمهوری دونالد ترامپ تصویری از او را به شکل شعلههای آتش کشیده است که از دیدگاه این مجله معتبر نسبت به شخصیت ترامپ حکایت دارد.

گفتنی است ترامپ که سال 2016 مرد سال این نشریه شده بود، بسیار به مطرح شدن درباره این مجله علاقه دارد و آنچه را این نشریه دربارهاش مینویسد با علاقه دنبال میکند. ترامپ گفته است مجله آمریکایی تایم قصد داشته است مانند پارسال او را «مرد (شخصیت) سال» معرفی کند، اما او آن را رد کرده است. مجله تایم نیز در واکنش گفته است رئیسجمهور آمریکا دراین باره که این مجله چگونه شخصیت سال را انتخاب میکند، نادرست فکر میکند و مجله پیش از انتشار شماره معرفی شخصیت سال، درباره آن هیچ اظهارنظری نمیکند. عنوان «شخصیت سال» از سوی سردبیران مجله تایم به فرد یا افرادی داده میشود که بیشترین تاثیر را بر رویدادهای جهان داشته و به گفته ناشران این مجله، این تاثیر لزوما نباید مثبت باشد.

نظر شما