شناسهٔ خبر: 23531356 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

حریری: حزب‌الله بخشی از دولت لبنان است

گروه جهان| سعد حریری نخست‌‌وزیر لبنان، تاکید کرده هیچ مخالفتی با مشارکت حزب‌الله در دولت ندارد و دخالت هیچ طرف خارجی در امور داخلی لبنان را نمی‌پذیرد. به گزارش ایسنا، سعد حریری در گفت‌وگویی با روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال گفته است:

صاحب‌خبر -

گروه جهان| سعد حریری نخست‌‌وزیر لبنان، تاکید کرده هیچ مخالفتی با مشارکت حزب‌الله در دولت ندارد و دخالت هیچ طرف خارجی در امور داخلی لبنان را نمی‌پذیرد. به گزارش ایسنا، سعد حریری در گفت‌وگویی با روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال گفته است: «حزب‌الله یکی از اعضای دولت است و این دولت فراگیر، تمام احزاب سیاسی را وارد پیکره خود کرده است و همین امر ثبات سیاسی در لبنان را موجب می‌شود. هدف اساسی من حفظ ثبات سیاسی جهت اتحاد در کشور است.»

نخست‌وزیر لبنان با تاکید بر لزوم تمرکز بیروت بر منافع ملی بدون دخالت هیچ طرف خارجی گفته است: «نمی‌توانیم بپذیریم که هیچ طرف خارجی در سیاست‌های لبنان دخالت کند.» سعد حریری با اشاره به اینکه رشد اقتصادی سالانه لبنان در حال حاضر یک تا 2درصد است، گفته است: «دور ماندن از اختلافات موجود در منطقه خاورمیانه و حفظ امنیت ملی تحقق رشد اقتصادی سالانه 4 تا 6درصد در کشور را فراهم می‌کند.»

سعد حریری در این مصاحبه از سخن گفتن درباره جزئیات سفرش به ریاض پایتخت عربستان‌سعودی و استعفای غیرمنتظره و عجیب و غریبش در اوایل ماه نوامبر گذشته خودداری کرد. حریری در آن سفر تحت فشار مقامات سعودی به‌طور کاملا غیرمنتظره استعفای خود از سمت نخست‌وزیری لبنان را اعلام کرده بود. نخست‌وزیر لبنان در این مصاحبه تنها به گفتن اینکه «عربستان‌سعودی هرگز در امور سیاسی لبنان به‌صورت مستقیم مداخله نمی‌کند» اکتفا کرده و گفته امیدوار است عربستان آماده کمک اقتصادی به لبنان باشد.

میشل عون رییس‌جمهوری لبنان استعفای حریری را ناشی از فشار عربستان خوانده و از پذیرش آن خودداری کرد. سعد حریری سرانجام با میانجی‌گری فرانسه به لبنان بازگشت و بعد از آن از استعفا خودداری کرد. به گزارش انتخاب، حریری با اشاره به اینکه هرگز به‌دنبال رویارویی با حزب‌الله نیست، گفته است: «مساله حزب‌الله ابعاد منطقه‌یی دارد و لبنان به تنهایی نمی‌تواند آن را حل کند.» به گفته الحریری، توقف مشارکت حزب‌الله در درگیری‌های نظامی در منطقه نیازمند گذر زمان است و به یک‌باره به وقوع نخواهد پیوست. نخست‌وزیر لبنان پیش‌بینی کرده که این روند با کاهش حضور رزمندگان حزب‌الله در یمن و عراق آغاز خواهد شد تا درنهایت به خروج نهایی بینجامد. نخست‌وزیر لبنان در بخش دیگری گفته تلاش می‌کند کشورش را از اختلاف بین عربستان‌سعودی و ایران دور بماند. نخست‌وزیر لبنان با اشاره به روابط کشورش با ایران گفته است: «روابط بیروت با تهران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس باید در بهترین شکل خود و در راستای منافع ملی لبنان باشد.»

 

نظر شما