شناسهٔ خبر: 23531162 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

نشست بروکسل با حضور ظریف، موگرینی و تروئیکای اروپایی برگزار شد

تاکید مجدد اروپا درباره لزوم اجرای برجام

صاحب‌خبر -

محمدجواد ظریف بامداد روز پنج‌شنبه به دعوت فدریکا موگرینی به منظور شرکت در نشست مشترک برجامی‌با حضور وزیران امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از اتمام سفر به مسکو وارد بروکسل شد.
وزیر خارجه کشورمان صبح روز پنج‌شنبه به وقت بروکسل در ابتدا با «ژان ایو لودریان » همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اهمیت اجرای تعهدات کشورهای عضو برجام، بر نقش فعال‌تر کشورهای اروپایی در این زمینه تاکید کرد. وزیر امور خارجه فرانسه نیز در این دیدار بر اهمیت اجرای برجام و عزم فرانسه در این زمینه تاکید کرد. طرفین همچنین بر اهمیت ثبات و امنیت منطقه و پیشبرد راه‌های مسالمت‌آمیز حل بحران‌های منطقه‌ای از راه گفت‌وگو و رایزنی‌های سیاسی تاکید کردند. وزیر امور خارجه فرانسه همچنین با تشکر از دعوتش به تهران، گفت که به زودی به تهران سفر خواهد کرد.  در ادامه این سفر‌، نشست مشترک محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان با فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلیس با محوریت برجام در مقر اتحادیه اروپا برگزار شد. در این نشست بر اساس آنچه که وزارت  امور خارجه ایران اعلام کرده است، طرفین در خصوص اقدامات لازم در شرایط کنونی به منظور تداوم اجرا و پایبندی همه طرف‌های برجام گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست بر اهمیت تعهد همه طرف‌ها، به ویژه اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی بر اجرای برجام در شرائط کنونی تاکید کرد. در این دیدار همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد توافق هسته‌ای ایران در حال عمل کردن به هدف اصلی خود مبنی بر حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است. موگرینی افزود: توافق هسته‌ای ایران در حال عمل کردن به هدف اصلی خود مبنی بر حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است. وی پس از دیدار با مقامات آلمان، انگلیس، فرانسه و ایران اعلام کرد: اتحاد جامعه بین‌المللی برای حفظ توافق هسته‌ای ایران ضروری است. توافقنامه هسته‌ای اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و از اجرای کامل آن حمایت می‌کنیم. اروپا درباره لزوم اجرای توافقنامه هسته‌ای توافق نظر دارد.
وزیر خارجه انگلیس در نشست بروکسل با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات برجامی‌خود پایبند بوده است و آژانس نیز آن را تایید کرده است گفت: تاکنون کسی نتوانسته است جایگزینی برای برجام ارائه دهد. بوریس جانسون در کنفرانس خبری مشترک وزرای خارجه چهارجانبه اروپایی در بروکسل درباره برجام و گفت‌وگوهایشان با همتای ایرانی خود گفت: این نشست بسیار مهم بود. ما اروپایی‌ها دور هم جمع شده‌ایم تا نظری مشترک را بیان کنیم. اول اینکه ارزش زیادی برای برجام قائلیم که توافق هسته‌ای با ایران است. ما معتقدیم که این دستاورد دیپلماتیک قابل توجهی بوده است. وی ادامه داد: این توافقنامه راهی برای متوقف کردن مسیر ایران در دستیابی به تسلیحات اتمی‌بوده است و همانطور که همکارانم هم گفتند ایران به این توافقنامه پایبند بوده و این مسئله را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌نیز تایید کرده است. جانسون افزود: این مسئله برای ما بسیار بسیار مهم است. اما همچنین روشن است که برای ما اهمیت دارد حمایتی جهانی را از این توافقنامه ایجاد کنیم تا ایران بتواند نشان دهد، همانطور که همکارانم گفتند، کشور و همسایه‌ای خوب در منطقه است. به همین علت مشروع و درست است که ما به موازات و غیرمرتبط با برجام، باید روی کارهایی تمرکز کنیم که ایران می‌تواند برای کمک به حل بحران وحشتناک یمن انجام دهد و به پیشبرد فرایند صلح در سوریه و حل دیگر مسائل در منطقه کمک کند. وی همچنین اظهار کرد: آنهایی که با برجام مخالفند باید راه حل بهتری ارائه کنند که ما تا کنون چنین راه حلی ندیده‌ایم. من همچنین فکر می‌کنم اگر بتوانیم این توافقنامه را حفظ کنیم، چیزی که خیلی امیدوارم می‌توانیم انجام دهیم. او ادامه داد: مردم ایران هم باید منافع اقتصادی حاصل از برجام را ببینند. به همین علت ما و دولت انگلیس به همراه یکدیگر و به همراه دوستان و شرکایمان در فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی و همچنین فدریکا موگرینی، همچنان به تلاشهایمان ادامه می‌دهیم تا تداوم برجام را حفظ کنیم.
وزیر خارجه فرانسه نیز پس از نشست بروکسل با همتایان ایرانی، انگلیسی و آلمانی خود به طور مستقیم از آمریکا خواست تا تعلیق تحریم‌های ایران را تمدید کند. ژان لودریان گفت که فرانسه با حساسیت خواستار اجرای اجرای برجام است و همه طرف‌ها باید به برجام و تعهدات خود پایبند بمانند. همچنین ضروری است که متحد آمریکایی ما نیز همین موضع را اتخاذ کند و به برجام پایبند بماند. وی افزود: پاریس تعهد خود به برجام را اعلام می‌کند و از همه طرف‌ها نیز درخواست می‌کند تا به این توافق پایبند باشند. ما همچنین از آمریکا می‌خواهیم تا تعلیق تحریم های ایران را تمدید کند. لودریان همچنین در مورد برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرد اما تاکید کرد این موضوع از برجام جدا است.
وزیر خارجه آلمان ضمن حمایت از برجام تاکید کرد که ایران باید از منافع اقتصادی این توافق بهره‌مند شود. زیگمار گابریل پس از پایان نشست بروکسل با همتایان ایرانی، انگلیسی، فرانسوی و نیز فدریکا موگرینی گفت: با توجه به اینکه کره شمالی به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، بسیار ضروری است که توافق هسته‌ای ایران حفظ شود. باید به طور کامل به توافقنامه هسته‌ای با ایران احترام گذاشت و از آن حمایت کرد. وی همچنین از آمریکا خواست تا برجام را از موضوعات دیگر جدا کند. گابریل همچنین بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی برجام تاکید کرد.
وزیر خارجه کشورمان بعد از اتمام دیدارهای خود در بروکسل در جمع خبرنگاران در تشریح نتایج سفر دو روزه‌اش به روسیه و بلژیک و دیدارهایی که در جریان این سفرها داشته است ، اظهار کرد: آن چه که از این جلسات مشخص بود ، این است که اجماع یکپارچه جامعه بین‌المللی بر این مبنا است  که هر حرکتی که به تخریب برجام بینجامد و بخواهند برجام را دستخوش تغییر کند، غیر قابل قبول است و جامعه جهانی با آن مقابله خواهد کرد‌. این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با اشاره به اینکه روز گذشته با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده است و امروز نیز در بروکسل در نشست مشترکی با حضور وزیران امور خارجه انگلیس، آلمان ، فرانسه و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت کرده است، تصریح کرد: در این رایزنی‌ها آن‌ها تاکید کردند که تمام تلاش‌شان را برای  تضمین بهره‌مندی مردم ایران از تمامی‌منافع برجام به کار می‌برند هم تا زمانی که ایالات متحده آمریکا تعهداتش را انجام دهد. بویژه بعد از آنکه ایالات متحده تعلیق تحریم‌ها را تمدید کرد همان طور که در برجام متعهد شده است که این کار را انجام دهد‌، اتحادیه اروپا نیز متعهد شده است که اقدامات خود را برای تضمین بهره‌مندی مردم ایران از منافع اقتصادی برجام دوچندان کند. وی همچنین افزود: در این جلسه در مورد برخی از روش‌ها بخصوص روش‌هایی برای فائق آمدن بر محدودیت‌های بانکی بحث و گفت‌وگو شد. ظریف با اشاره به اظهارات مقامات اتحادیه اروپا و همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌مبنی بر اینکه ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است، خاطرنشان کرد: تنها آژانس بایدپایبندی ایران به تعهداتش در برجام را اعلام کند که بارها نیز این موضوع را تایید کرده است و این که ایران حق دارد که از تمام منافع برجام بهره‌مند شود. رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما در این رایزنی‌ها تاکید کردیم برای اینکه  ایران به برجام پایبند بماند لازم است همه از جمله آمریکا به برجام کاملا پایبند باشند و برجام را اجرا کنندو  اتحادیه اروپا هم لازم است علاوه بر حمایت‌های علنی و گفتاری که از برجام می‌کند در عمل هم اقدامات خود را تقویت کندتا مردم ایران از منافع برجام بهره‌مند شوند. وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه از این نشست‌ها و گفت‌وگوها پیام یکپارچه و محکمی‌ارسال شده است و باید دید که نتیجه آن چه خواهد شد، ادامه داد: همان طور که بارها گفته‌ایم، ایران نشان داده که به تعهدات خود پایبند است اما همزمان نیز نشان داده که انتخاب‌های متعددی دارد و این انتخاب‌ها  حتما در جهت حفظ منافع مردم ایران خواهد بود . این دیپلمات عالی رتبه کشورمان، همچنین در مورد دیدارکوتاهش با بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس در حاشیه نشست بروکسل و توئیتی که این دیپلمات انگلیسی در ارتباط با رایزنی‌اش با ظریف منتشر کرده است افزود: گفت‌وگوی کوتاهی با وزیر امور خارجه انگلیس  در مورد موضوعاتی که قبلا صحبت کرده بودیم از جمله بحث‌های دو جانبه، مسائل کنسولی و دیگر مسائلی که بین دو کشور مطرح است، داشتیم. وی ادامه داد: همچنین در این دیدار  در مورد حرکتی که انگلیسی‌ها باید برای پایان دادن به درگیری‌ها در بحرین و جنگ در یمن انجام دهند، گفت‌وگو کردیم و امیدواریم دولت انگلیس اقدامات  لازم را انجام دهد.
در همین حال همچنین روز گذشته کرملین نیز مجددا خواستار حفظ برجام شد. سخنگوی کاخ کرملین گفت: روسیه بر لزوم حفظ توافقات کنونی بر سر برنامه هسته‌ای ایران تاکید دارد چرا که نشان دهنده اتفاق نظر بسیاری از طرف‌ها است. دیمیری پسکوف سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه روز جمعه در پاسخ به سوالی درباره رویکرد مسکو درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران توسط آمریکا، گفت: شما موضع روسیه را در این زمینه می‌دانید. ما متعهد به لزوم حفظ توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستیم. پسکوف ادامه داد: ما بر این باوریم که حفظ این اتفاق نظر و قابلیت اجرای توافق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نظر شما