شناسهٔ خبر: 23531120 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

مجدد از صبح دیروز‌

عملیات اطفای حریق کشتی حادثه دیده ایرانی آغاز شد

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به ادامه تلاش‌ها برای روشن شدن هرچه سریعتر وضعیت کشتی حادثه دیده ایرانی اشاره کرد و گفت: عملیات اطفای حریق این کشتی مجدد از ساعت 7:30 صبح روز جمعه، 22 دی ماه آغاز شده و عملیات همچنان ادامه دارد.به گزارش ایرنا، سیروس کیان ارثی در دیدار علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با سفیر کشور ژاپن در تهران در محل شرکت ملی نفتکش افزود: پیش‌بینی می‌شود چنانچه شرایط جوی اجازه بدهد عملیات اطفای حریق به زودی به اتمام برسد.وی به انفجاری که ساعت 10 دیروز در روی کشتی صورت گرفت نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکنون کشتی آتشخوار به شدت در حال اطفای حریق ناشی از این انفجار است.کیان ارثی به حرارت بسیار بالای متصاعد از نفتکش حادثه دیده ایرانی اشاره کرد و گفت: اکنون تلاش برای سرد سازی نفتکش آغاز شده است.وی از ورود گروه امداد و نجات کشورمان به منطقه خبر داد و افزود: گروه امداد و نجات ایران و چین برای ادامه امدادرسانی همکاری می‌کنند.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به افزایش احتمال سریعتر خاموش شدن آتش کشتی، ادامه داد: اگر شرایط جوی مساعد شود و حرارت کشتی آتش گرفته نیز کاهش یابد 12 نفر از ایران و یک تیم امداد و نجات چینی وارد کشتی خواهند شد.کیان ارثی خواستار کمک رسانی بیشتر مقام‌های کشور ژاپن در این زمینه شد و گفت: کشتی آتش گرفته به 135 مایلی کشور ژاپن رسیده است و تیم‌های امداد و نجات 6نفره آمادگی دارند به محض آماده شدن شرایط خود را به داخل کشتی برسانند.در این جلسه، طی تماس تلفنی که با منطقه از تهران برقرار شد کاپیتان ایرانی مستقر در منطقه هم گفت: امید است تا به زودی آتش کشتی به طور کامل مهار شود. عبدی زاده افزود: اکنون شدت باد در منطقه کاهش یافته که این امر به فرآیند اطفای حریق کمک خواهد کرد.
دیدار وزیر کار با سفیر ژاپن
مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی پس از دیدار با سفیر ژاپن درمورد اطفای حریق نفتکش ایرانی با تاکید بر اینکه هنوز وقت طلایی ما تمام نشده است، اظهارکرد: عملیات به شدت ادامه دارد و در صورت کاهش دما نیروهای تجسس وارد نفتکش خواهند شد.علی ربیعی که به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی برگزیده شده، در تشریح آخرین وضعیت عملیات اطفای حریق توضیح داد: تیم چینی از شب گذشته در انجام عملیات اطفای حریق فعال تر شده‌اند. همچنین آتشخوارهای ژاپن کنار آتشخوارهای چینی وارد عملیات شده و فوم زیادی روی نفتکش آتش گرفته پاشیده شده است. وی با بیان اینکه آتش نفتکش سانچی کمی‌تحت کنترل درآمده است افزود: چنانچه دمای کشتی اجازه دهد نیروها به صورت هلی‌برد روی عرشه خواهند رفت و عملیات تجسس آغاز خواهد شد. امیدوارم دیگر شاهد انفجار جدیدی نباشیم. مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی از انجام عملیات اطفای حریق به صورت مستمر در شب گذشته خبر داد و گفت: در حال حاضر دمای نفتکش به اندازه‌ای نیست که به نیروها اجازه ورود به عرشه را بدهد.
تشکیل ستاد مشترک ایران، چین و ژاپن
ربیعی از تشکیل ستاد مشترک بین سه کشور ایران، چین و ژاپن در شانگهای خبر داد و گفت: این ستاد عملیاتی فرایند اطفای حریق را بررسی می‌کند.وی با اشاره به مفقود شدن ۳۲ پرسنل نفتکش گفت: پس از آنکه پیکر یکی از مفقودین پیدا شد خبر خاص دیگری از ۳۱ پرسنل در دست نیست. شبیه سازی‌ها در حال انجام است و امیدواریم با پایین آمدن دمای کشتی نیروها بتوانند وارد شوند.ربیعی در پاسخ به این سوال که می‌توان به پیدا شدن مفقودین امیدوار بود یا خیر گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد اما نمی‌خواهیم خبر نگران کننده بدهیم. باید به خانواده‌های مفقودین آرامش بدهیم. ما هرچه در توان داریم انجام می‌دهیم. در این راستا با سفیر چین و ژاپن صحبت‌های لازم شده است. من هنگامی‌که از کارشناسان درمورد وضعیت پرسنل می‌پرسم به من پاسخ می‌دهند که پیش‌بینی این موضوع نیاز به علم پیچیده‌ای دارد. ما هنوز وقت طلایی داریم و هرچه در توان داشتیم انجام داده‌ایم. شب گذشته هم نیروهای امداد و نجات به محل رسیدند.
استقرار ۱۰ فروند کشتی اطراف نفتکش سانچی
براساس این گزارش اکبر جبل عاملی، مدیر فنی و عملیاتی ناوگان شرکت ملی نفتکش با بیان اینکه نفتکش به ۲۰ مایلی مرز دریایی چین و ژاپن رسیده است گفت: تیم‌های امداد و نجات در محل هستند. همچنین دو تیم شش نفره بر روی شناورهای اطراف نفتکش مستقر شدند تا به محض اینکه اطفا انجام شد وارد موتورخانه شوند.وی ادامه داد: در حال حاضر آتش در وسط کشتی قرار دارد و نمی‌توان از خاموش شدن آن مطمئن شد زیرا محموله کشتی میعانات گازی است.جبل عاملی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق از ساعت ۷:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز شده و همچنان ادامه دارد گفت: ۱۰ فروند کشتی در منطقه حضور دارند و مقدار زیادی فوم روی این کشتی‌ها تعبیه شده است که در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرد. به گزارش ایرنا، نفتکش ایرانی حامل 136 هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی‌ماه پس از برخورد یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد.کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی 64 هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می‌رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهوری اسلامی‌ایران برخورد کرد.این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از 32 نفر سرنشین آن شامل 30 نفر ایرانی و2 تن بنگلادشی خبری نیست.البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه‌های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و 21 خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند.عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت 32 خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما