شناسهٔ خبر: 23530812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رجا | لینک خبر

هم زمان با تمدید توقف موقت تحریم‌ها، 14 شخصیت حقیقی و حقوقی ایران به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شدند/ رئیس قوه قضائیه در لیست تحریم‌ها قرار گرفت/ شرایط 4 گانه ترامپ برای باقی ماندن در برجام

مقامات بلندپايه دولت آمريکا اعلام کردند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار آن است موافقتنامه هسته اي ايران با قيد و بندهايي سخت تر همراه شود و ترامپ براي آخرين بار تعليق تحريم هاي هسته‌اي عليه ايران را تمديد خواهد کرد و خواستار موافقتنامه اي الحاقي با شرکاي اروپايي و همچنين اصلاح قانون آمريکا در ارتباط با موافقتنامه هسته اي ايران است.

صاحب‌خبر -
گروه‌ بین‌الملل-رجانیوز: همزمان با اضافه شدن 14 شخصیت حقیقی و حقوقی را به لیست تحریم‌های آمریکا دونالد تعلیق تحریم‌های ایران را برای 120 روز دیگر تمدید کرد. 
 
به گزارش رجانیوز مطابق با بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا افراد و نهادهایی که به لیست تحریم‌های آمریکا –sdn list-  اضافه شده‌‌اند عبارتند از: 
 
صادق آملی لاریجانی  رییس قوه قضاییه ایران
مرتضی رضوی ، رییس شرکت ارتباطات موج سبز و فناموج( گروه صنعت دفاعی دریایی ایران و سپاه)
غلامرضا ضیایی، مدیر زندان رجایی‌شهر
یوهوآ شی‌ و ژو یوئه ‌چان از چین
شرکت سرامیک بوچو آنگ مستقر در شانگهای ،
شرکت‌ ارتباطاتی گرین ویو مستقر در کوالامپور
صنایع هواپیمایی ایران
شرکت تجدید و پشتیبانی هلیکوپتر ایران
سازمان دفاع سایبری و نرم افزاری نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
مرکز ملی فضای سایبری،
شرکت پردازان سیستم  نماد آرمان،
زندان رجایی‌شهر 
شورای عالی فضای مجازی 
 
 
 
 
 
 
گفتنی است که اضافه شدن این افراد به لیست تحریم‌ها نقض ماده 26،28 و 29 برجام است.
 
مقامات بلندپايه دولت آمريکا اعلام کردند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار آن است موافقتنامه هسته اي ايران با قيد و بندهايي سخت تر همراه شود و ترامپ براي آخرين بار تعليق تحريم هاي هسته‌اي عليه ايران را تمديد خواهد کرد و خواستار موافقتنامه اي الحاقي با شرکاي اروپايي و همچنين اصلاح قانون آمريکا در ارتباط با موافقتنامه هسته اي ايران است.
 
اين مقامات افزودند اين آخرين بار خواهد بود که ترامپ تعليق اين تحريم ها را عليه ايران تمديد مي کند و در عين حال براي تقويت موافقتنامه هسته اي سال 2015 با ايران اقداماتي انجام خواهد داد.
 
مقامات آمريکايي گفتند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار اصلاح قانون آمريکا در مورد ايران است به گونه اي که در آن اعلام شود آمريکا برنامه موشکي دور برد ايران را بخشي لاينفک از برنامه هسته اي اين کشور مي داند.
 
ترامپ:  نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید
 
رئیس جمهور آمریکا پس از تمدید توقف موقت تحریم های ایران گفت: 
 
من نظرم درباره برجام را به صراحت اعلام کرده‌ام. این توافق در ازای امتیازهای اندک برای ما به ایران امتیازهای زیادی اعطا کرده است.
من علی‌رغم تمایل قوی‌ که به خارج کردن آمریکا از توافق هسته‌ای ایران هنوز این کار را انجام نداده‌ام.
من دو مسیر را برای ادامه ترسیم کرده‌ام: یا نقائص فاجعه‌بار برجام را اصلاح کنید یا آمریکا از آن خارج می‌شود.
آماده همکاری با کنگره برای تهیه یک طرح فراحزبی درباره ایران هستم.
 
شرایط چهار گانه ترامپ برای باقی ماندن آمریکا در برجام
 
 
هر طرح قانونی که من درباره برجام امضا می‌کنم بایستی شامل چهار مولفه باشد:
 
اولاً، بایستی از ایران بخواهد اجازه بازرسی‌های نظامی در تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی را بدهد. 
 
دوم، بایستی ضمانت کند ایران هرگز حتی به تملک سلاح هسته‌ای نزدیک هم نمی‌شود.
 
سوم، بر خلاف این توافق هسته‌ای مفاد آن طرح نبایستی تاریخ انقضا داشته باشند. سیاست من این است که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به بمب، نه برای ده سال بلکه برای همیشه بسته شوند. 
 
چهارم، این طرح بایستی به صراحت - برای اولین بار- در قوانین آمریکا ذکر کند که موشک‌های دوربرد و برنامه‌های تسلیحات اتمی، جداناپذیر هستند و ساخت و آزمایش موشک‌ توسط ایران بایستی مشمول تحریم‌های شدید شود.
 
 اروپا باید کل سازمان‌ حزب‌الله را تروریستی اعلام کند
 
متحدان ما بایستی علاوه بر اقدامات دیگر، منابع تأمین مالی سپاه و نائبان آن را قطع کنند. 
 
آنها بایستی حزب‌الله لبنان را - به صورت کامل- در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.
 
آنها بایستی با ما برای مهار توسعه موشکی ایران و متوقف کردن اقدامات آن در اشاعه موشک‌ها به ویژه برای یمن همراه شوند. 
 
باید برای مهار اقدامات تهاجمی ایران در زمینه کشتی‌رانی بین‌المللی به ما بپیوندند.
 
 باید رژیم ایران را برای متوقف کردن نقض حقوق شهروندانش تحت فشار قرار دهند. 
 
و آنها نباید وارد تجارت با گروه‌هایی شوند که حکومت ایران را ثروتمند می‌کنند یا سپاه و نائبانش را تأمین مالی می‌کنند.
 
 
با اروپایی‌ها برای رسیدن به توافق مکمل برجام تعامل کرده‌ایم
 
بر خلاف دولت اوباما، دولت من وارد تعامل با متحدان اروپایی‌مان شده تا بتوانیم به یک توافق مکمل دست پیدا کنیم که ایران را در صورت اقدام برای ساخت یا آزمایش موشک‌های دوربرد، ممانعت از بازرسی‌ها یا حرکت به سمت سلاح‌های هسته‌ای هدف تحریم‌های جدید قرار دهد. 
همانند طرحی که از کنگره انتظار دارم، مفاد این توافق مکمل هم هرگز نباید منقضی شوند.
 
همانند طرحی که از کنگره انتظار دارم، مفاد این توافق مکمل هم هرگز نباید منقضی شوند.
 
 
 امروز اعمال برخی تحریم‌های معین هسته‌ای را متوقف می‌کنم، اما تنها برای اینکه توافق متحدان اروپایی‌مان برای اصلاح نقائص فاحش توافق هسته‌ای ایران را محفوظ نگاه دارم. 
 
این آخرین فرصت است. بدون وجود چنین توافقی، ایالات متحده از تعلیق مجدد تحریم‌ها برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد. 
 
 اگر در هر زمان قضاوت من این باشد که چنین توافقی قابل دستیابی نیست، فوراً از توافق هسته‌ای خارج می‌شوم.
 
هیچ‌کس نباید به کلام من شک داشته باشد. گفتم توافق هسته‌ای را تأیید نخواهم کرد و این کار را انجام ندادم. به این تعهد هم پایبند می‌مانم. 
 
بدین‌وسیله از کشورهای اروپایی می‌خواهم با ایالات متحده برای اصلاح نقائص عمده در توافق هسته‌ای و حمایت از مردم ایران همراه شوند. 
 
 اگر سایر کشورها در خلال این زمان اقدام نکنند، من به توافقمان با ایران خاتمه خواهم داد. 
 
 کسانی که به هر دلیل انتخابشان این باشد که با همکاری نکنند جانب بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران را گرفته‌اند و به مخالفت با مردم ایران و ملل صلح‌دوست جهان برخاسته‌اند.
 
نیکی هیلی: رفتار خطرناک و بی‌ثبات‌کننده ایران را تحمل نخواهیم کرد
 
نماینده آمریکا در سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای پیرامون اقدام ترامپ گفت: 
 
 
رئیس جمهور اقدامات قاطعی را انجام داده است تا روشن شود که ایالات متحده به شرایط توافق هسته ای ایران پایبند است، اما رفتار خطرناک و بی ثبات کننده ایران را تحمل نخواهد کرد.ما انتظار داریم کشورهای دیگر به ما برای مقابله با رفتار خطرناک و بی ثبات کننده ایران ملحق شوند. ما در سازمان ملل به دنبال همکاری های بین المللی جدید برای تقویت اقدام علیه فعالیت های موشکی ایران، سختگیری علیه کمک تسلیحاتی ایران به گروه ها در منطقه و حمایت ایران از تروریسم و همچنان ممانعت از نقض حقوق بشر در ایران هستیم.
 
 
ظریف: آمریکا برجام را نقض کرده است
 
وزیر خارجه کشورمان در واکنش به وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران در حساب توئیتری خود نوشت: 
 
سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست. بجای تکرار لفاظی‌های نخ‌نما شده، آمریکا باید خودش را کاملا منطبق با برجام کند، مانند ایران.
 
 
 
 
گفتنی است که طبق بند سوم مصوبه مجلس شورای اسلامی و فرمان رهبر انقلاب به حسن روحانی درباره الزامات اجرای برجام، دولت موظف است که در در شرایط فعلی اجرای برجام را متوقف کرده و غنی‌سازی  را به شرایط پیش از برجام بازگرداند. در بند سوم مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده است:
 
 دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.  
 
در فرمان رهبر انقلاب به حسن روحانی نیز می‌خوانیم: 
 
ثانیاً: در سراسر دوره‌ی ۸ ساله وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تكراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یك از كشورهای طرف مذاكرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند ۳ مصوبه‌ی مجلس اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف كند.
 
وزارت خارجه 28 ماه عقب‌تر از منتقدین دلسوز توافق هسته‌ای! پیش بینی  جلیلی درباره تحریمهای جدید آمریکا با وجود برجام
 
 


جلیلی در کمیسیون برجام.mp4 | دانلود فیلم 

 
 
 

نظر شما