شناسهٔ خبر: 23530368 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

آخرین وضع نفتکش‌ حادثه دیده ایرانی در آب‌های چین ‏

صاحب‌خبر -
 

سرویس حوادث: همه تلاش‌هابرای مهارآتش و ورود نیروهای امدادی به داخل نفتکش حادثه دیده ایرانی درآبهای چین ادامه دارد.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی از تشکیل یک تیم کاری بین ایران، ژاپن و چین برای بررسی ابعاد حادثه کشتی و تسهیل در ارائه خدمات امدادی به این حادثه خبر داد.‏
ربیعی دیروز در دیدار با سفیر ژاپن در تهران افزود: این کمیته مشترک قرار است روند عملیات امداد و نجات را پیگیری کند تا هر سه کشور با همکاری یکدیگر بتوانند به حادثه دیدگان این کشتی کمک رسانی کنند.
وزیر تعاون، که با حکم رئیس‌جمهوری به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی انتخاب شده است، از فعال شدن آتش خوارهای ژاپنی در کنار آتش خوارهای چینی خبر داد وگفت: عملیات آتش خواری از سوی هردو کشور چین و ژاپن درحال انجام است و فوم زیادی بر روی کشتی پاشیده شده است.
ربیعی با بیان اینکه تا حدود زیادی آتش کشتی کنترل شده است، افزود: نیروهایی که باید به کشتی اعزام شوند، اکنون به حالت آماده باش برروی کشتی‌ها هستند و از سوی ایران درخواست شده تا ژاپن نیز به بحث هلی برد کمک کند.
وی ادامه داد: ایران از ژاپن درخواست کرده است کشتی‌هایی را آماده داشته باشد تا در صورت نیاز از آنها استفاده شود.
مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی از آماده بودن دماسنج‌ها برای اندازه گیری حرارت کشتی خبر داد تا اگر این حرارت اجازه داد افراد بتوانند وارد کشتی شوند، اما با حجم عملیاتی که صورت گرفته آتش به طور کامل کنترل نشده است. ربیعی با تاکید براین‌که آتش بسیار محدود شده است، ابراز امیدواری کرد انفجار جدیدی در کشتی صورت نگیرد.
وزیرتعاون، از ادامه یافتن ساعت کاری امدادرسانی خبر داد و گفت: عملیات ادامه داردو منتظر اعلام میزان دمای کشتی هستیم. ربیعی با بیان این‌که شرایط غیرقابل پیش بینی است، افزود: اکنون دمای کشتی به اندازه‌ای نیست که کسی بتواند وارد کشتی شود، اما لحظه به لحظه کار از تهران پیگیری می‌شود. به گفته وی، تاکنون هیچ خبر جدیدی از ۳۰ خدمه ایرانی کشتی در دست نیست، اما با استفاده از شبیه سازی‌هایی که درحال انجام است جای امیدواری است و گشت هوایی نیرودریایی به طور کامل در منطقه مستقر است.
عضو هیات دولت ادامه داد: دولت هرچه که در توان دارد به خدمت گرفته تا سرنوشت این افراد روشن شود.
ربیعی انتشار اخباری درباره ممانعت چین از ورود ژاپن برای امدادرسانی را تکذیب کرد و افزود: تشکیل ستاد مشترک در شانگهای نشان از همکاری سه کشور با یکدیگر است.
وی با بیان اینکه هردو کشور ژاپن و چین با مسئله انسانی مواجهند، از استقبال خوب آنها در امداد رسانی خبرداد.‏
حساسیت ژاپن به کمک‌رسانی
ربیعی گفت: سفیر ژاپن به حساسیت کشورش در این زمینه اشاره کرد و گفت: با همه تجهیزات علمی مددرسانی خواهد کرد.
وزیرتعاون،با تاکید بر اینکه نمی‌توان هیچ پیش بینی در باره سرنوشت خدمه کرد، گفت: همه احتمالات وجود دارد و با توجه به برخی شواهد هنوز «وقت طلایی» وجود دارد. هنوز جای امیدواری است و هرچه درتوان داشته‌ایم انجام داده ایم. ‏ نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی، عصر شانزدهم دی جاری پس از برخورد یک کشتی باری چینی ، در آب‌های چین طعمه حریق شد.در این حادثه۳۲ نفر سرنشین آن شامل ۳۰ نفر ایرانی و۲ تن بنگلادشی دچار حادثه شده‌اند که تاکنون جسدیکی ازآنها پیدا شده است.‏ بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در انگلیس از رایزنی بامقامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (‏IMO‏) درلندن و تلاش برای تسریع در روند اطفای حریق نفتکش سانچی خبر داد‏ سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران به ادامه تلاش‌ها برای روشن شدن هرچه سریعتر وضع کشتی حادثه دیده ایرانی اشاره کرد و گفت: عملیات اطفاء حریق این کشتی ادامه داردو چنانچه شرایط جوی اجازه بدهد عملیات اطفاء حریق امروزبه اتمام برسد.
وی به انفجاری که ساعت ۱۰ دیروز در روی کشتی صورت گرفت نیز اشاره کرد و ادامه داد: کشتی آتشخوار به شدت در حال اطفاء حریق ناشی از این انفجار است.
نزدیک شدن سانچی به مرزهای ژاپن ‏
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دیدار با پانگ سن سفیر چین هم با بیان این که نفتکش سانچی در حال نزدیک شدن به مرزهای آبی ژاپن است، گفت: انتظارداریم در صورتی که نفتکش سانچی به طرف آبهای ژاپن رفت، چین همچنان در عملیات مهار آتش همکاری داشته باشد و ناهماهنگی در تعاملات بین المللی در عملیات مهار آتش، تاثیر منفی نداشته باشد. ربیعی اظهار داشت: به ما اطلاع دادند که شرایط بهتر شده و چند نفر از نیروهای شرکت ملی نفتکش توانستند که در مرکز عملیات مهار آتش در چین حضور داشته باشند.
مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی اضافه کرد: حضور شمار بیشتری از ایرانیان در مرکز مدیریت حادثه می‌تواند شرایط را بهتر کرده و سبب اطمینان بخشی برای مردم شود.‏
وزیر تعاون، گفت: نفتکش تقریبا نزدیک آب‌های ژاپن شده و خوشبختانه ژاپنی‌ها آمادگی خود را اعلام کرده اند، چینی‌ها نیز قول داده‌اند که تا پایان این بحران، به همکاری خود ادامه می‌دهند.‏
همکاری مؤثر چینی‌ها
ربیعی افزود: ما اطمینان داریم که قدرت فناوری چین به حدی بالا هست که بتواند عملیات نجات را در شب نیز انجام دهد، بنابراین از آنها خواسته‌ایم که عملیات مهار آتش را در شب ادامه دهند. مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی درباره نحوه همکاری چین در مدیریت این بحران گفت: چینی‌ها در این حادثه تلاش زیادی کرده‌اند اما انتظار داریم که باز هم فعالیت خود را بیشتر کنند.‏ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هیچ کارشناسی هنوز از نجات سرنشینان قطع امید نکرده است، بنابراین هر کاری که از دستمان بر می‌آید باید انجام دهیم.
همچنین گروه امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از ۱۲ متخصص با هدف کمک به عملیات جستجو و شناسایی دریانوردان ایرانی، وارد چین شدند.قرار است این تیم تخصصی در کنار تیم‌های امداد و نجات چینی در عملیات جستجو و شناسایی دریانوردان ایرانی شرکت کنند.
ورود ازعقب نفتکش
سخنگوی کمیته ویژه رسیدگی به وضع نفتکش سانچی گفت: مرکز امداد و نجات دریایی چین در حال اندازه گیری و ارزیابی دمای پاشنه (عقب) نفتکش است تا در صورت مساعد بودن شرایط، نیروها بتوانند برای تعیین تکلیف سرنشینان نفتکش وارد بدنه کشتی شوند.
وی درباره وضع موتورخانه نفتکش که گفته می‌شود سرنشینان می‌توانند در آنجا پناه گرفته باشند، اظهار داشت: هنوز چیزی مشخص نیست. موتورخانه نفتکش حدود ۱۵ متر در زیر آب قرار دارد، بنابراین شرایط مناسبی را برای استقرار سرنشینان نفتکش دارد.‏
‏ اولویت، نجات خدمه کشتی است
فرمانده ایرانی عملیات اطفاء نفتکش حادثه دیده سانچی گفت: تمام اولویت ما برنامه‌ریزی برای نجات خدمه و دریانوردان این کشتی است که امیدواریم به زودی اتفاق بیافتد. کاپیتان علیرضا نوذری با اشاره به این‌که کنترل آتش کشتی و اطفای آن از لحاظ فنی دارای محدودیت‌ها و مشکلاتی است و به همین دلیل تیم امداد و نجات نمی‌تواند وارد کشتی شود گفت: ابتدا باید آتش کشتی را کنترل کنیم و شرایط ایمنی کشتی مانند دما و وضعیت گازهای سمی را بررسی نماییم تا بعد بتوانیم تیم امداد و ونجات را وارد کنیم.
وی با اشاره به خاص بودن این رویداد افزود: این اتفاق در ۳۰ سال گذشته سابقه نداشته است به همین دلیل در بحث کنترل آتش تا کنون به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم اگر چه خیلی پیشرفت کرده ایم.
نوذری گفت: از طرف دیگر هیچ کشتی هم نمی‌تواند به نزدیکی نفتکش حادثه دیده ما که هیچ کنترلی روی آن نیست نزدیک شود.
به گفته وی، ۳ یدک کش عملیاتی در کنار ۳ یدک کش کمکی که تجهیزات بالایی دارند عملیات اطفا را انجام می‌دهند. وی اضافه کرد: دو تیم سه تایی ژاپنی و چینی در حال حاضر در حال انجام عملیات هستند.
درخواست معتمد آریا ‏
‏ فاطمه معتمد آریاسفیر مهر جامعه دریانوردان ایران، در پی برخورد یک نفتکش ایرانی و یک کشتی چینی که باعث حریق نفتکش و گم‌شدن خدمه آن شده است، در یاداشتی از مسئولان درخواست کرد که اجازه ندهند فاجعه غمناک دیگری برای کشور تکرار شود. ‏
دیدار نماینده رئیس‌جمهوری با خانواده خدمه نفتکش ایرانی
نماینده رئیس‌جمهوری و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سانچی، دیروز در جمع خانواده‌های بی‌تاب و نگران سرنشینان نفتکش ایرانی حادثه دیده حضور یافت.
ربیعی در جمع این خانواده‌ها، با آنها به گفتگونشست.در این دیدار دوساعته، خانواده‌ها در یک فضای عاطفی، نگرانی‌های خود را بیان کردند وربیعی نیز شنونده دردل‌ها و درخواست‌های آنان بود.‏

نظر شما