شناسهٔ خبر: 23530246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تحريم‌هاي جديد همراه با تمديد تعليق تحريم‌هاي برجامي

واشنگتن علاوه بر افزودن 14 نهاد و شخصيت ايراني به فهرست تحريم هاي اعمال شده عليه تهران، اعلام کرد تمديد تعليق تحريم‌هاي برجامي براي آخرين بار خواهد بود.

صاحب‌خبر -

تحريم‌هاي جديد همراه با تمديد تعليق تحريم‌هاي برجاميبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از خبرگزاري اسپوتنيک، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا روز جمعه، تعليق تحريم ها عليه ايران را به مدت چهار ماه ديگر تمديد کرد.

رئيس جمهور آمريکا روز جمعه در بيانيه اي اعلام کرد براي آخرين بار تحريم هاي هسته اي ايران را تعليق مي کند تا واشنگتن و متحدان اروپايي آن فرصتي براي رفع « نقص هاي وحشتناک » موافقتنامه هسته اي سال 2015 به دست آورند.
ترامپ اعلام کرد: «اين آخرين فرصت است. در صورتي که چنين موافقتنامه اي وجود نداشته باشد (موافقتنامه‌اي که نقص هاي آن از بين رفته باشد)، آمريکا بار ديگر براي باقي ماندن در موافقتنامه هسته اي ايران، تحريم ها را تعليق نخواهد کرد. و اگر در هر زمان به اين نتيجه برسم که چنين موافقتنامه اي به دست نخواهد آمد، فورا از موافقتنامه هسته اي خارج خواهم شد.»

مقامات بلندپايه دولت آمريکا اعلام کردند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار آن است موافقتنامه هسته اي ايران با قيد و بندهايي سخت تر همراه شود و ترامپ براي آخرين بار تعليق تحريم هاي هسته‌اي عليه ايران را تمديد خواهد کرد و خواستار موافقتنامه اي الحاقي با شرکاي اروپايي و همچنين اصلاح قانون آمريکا در ارتباط با موافقتنامه هسته اي ايران است.
اين مقامات افزودند اين آخرين بار خواهد بود که ترامپ تعليق اين تحريم ها را عليه ايران تمديد مي کند و در عين حال، براي تقويت موافقتنامه هسته اي سال 2015 با ايران اقداماتي انجام خواهد داد.

مقامات آمريکايي گفتند دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا خواستار اصلاح قانون آمريکا در مورد ايران است به گونه اي که در آن اعلام شود آمريکا برنامه موشکي دور برد ايران را بخشي لاينفک از برنامه هسته اي اين کشور مي داند. 

شرايط چهارگانه ترامپ براي باقي‌ماندن در برجام

­رئيس جمهور آمريکا در بيانيه جديدش براي تمديد تعليق‌ هاي هسته‌اي عليه ايران بار ديگر از آشوب‌گران در ايران حمايت کرد و از «همه ملت‌ها» خواسته روال مشابهي پيش بگيرند!
دونالد ترامپ رييس‌جمهور آمريکا در بيانيه اش درخصوص تمديد تعليق‌ هاي هسته‌اي عليه ايران مدعي شد: هر طرح قانوني که من درباره برجام امضا مي‌کنم بايستي شامل چهار مولفه باشد:
اول: بايستي از ايران بخواهد اجازه بازرسي‌هاي نظامي در همه سايت‌هاي مورد درخواست بازرسان بين‌المللي را بدهد.
دوم: بايستي ضمانت کند ايران هرگز حتي به تملک سلاح هسته‌اي نزديک هم نمي‌شود.
سوم: بر خلاف اين توافق هسته‌اي، مفاد آن طرح نبايستي تاريخ انقضا داشته باشند. سياست من اين است که همه مسيرهاي ايران براي دستيابي به بمب، نه براي ده سال بلکه براي هميشه بسته شوند.
چهارم: اين طرح بايستي به صراحت -براي اولين بار- در قوانين آمريکا ذکر کند که موشک‌هاي دوربرد و برنامه‌هاي تسليحات اتمي، جداناپذير هستند و ساخت و آزمايش موشک‌ توسط ايران بايستي مشمول تحريم‌هاي شديد شود.

واکنش ها:

واکنش ظريف

محمد جواد ظريف وزير خارجه کشورمان در پيامي توئيتري به بيانيه ترامپ واکنش نشان داد و نوشت: بيانيه ترامپ تلاشي نوميدانه در جهت تضعيف برجام است.
ظريف در پيام توئيتري خود نوشت: سياست ترامپ و بيانيه امروزش به تلاش هاي نوميدانه براي تضعيف يک توافق چندجانبه دامن مي زند و به شدت بندهاي بيست و شش، بيست و هشت و بيست و نه برجام را تخريب مي کند. طرح جامع اقدام مشترک قابل مذاکره مجدد نيست. آمريکا بايد به جاي تکرار لفاظي هاي خسته کننده همانند ايران به طرف تعهد کامل به توافق حرکت کند.

استقبال ايپک از مواضع دولت آمريکا در قبال برجام و تحريم هاي بيشتر عليه ايران

لابي صهيونيستي موسوم به کميته امور عمومي آمريکا و اسرائيل (ايپک) در صفحه توئيتري خود در واکنش به تصميم دولت آمريکا به اعمال تحريم هاي بيشتر عليه افراد و نهادها در جمهوري اسلامي ايران نوشت:
ايپک از تصميم امروز(جمعه به وقت آمريکا) دولت آمريکا در تحريم کردن افراد و نهادهاي بيشتر(ايراني) به علت حمايت از فعاليت هاي غيرقانوني و نقض هاي حقوق بشري ايران، قدرداني مي کند. ما همچنين از عزم دولت آمريکا براي رفع کاستي هاي برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) از جمله نقص مربوط به منقضي شدن بسياري از محدوديت هاي هسته اي ايران پس از گذشت هشت سال، قدرداني مي کنيم. آمريکا بايد به همپيمانان اين کشور فشار وارد کند تا درباره آينده مفادهاي انقضا شونده برجام، به يک درک برسند.

نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل: اقدامات‌مان را خارج از برجام ادامه مي دهيم

نيکي هيلي در بيانيه‌اي نوشت: امروز رئيس جمهور در اقدامي قاطعانه به روشني اعلام کرد که آمريکا به مفاد توافق هسته اي ايران پايبند است اما رفتار بي ثبات کننده و خطرناک ايران را بر نمي تابد و انتظار دارد ديگر کشورها نيز به ما بپيوندند. اينجا در سازمان ملل، ما در پي آن هستيم که در همکاري بين‌المللي تازه اي، اقدام هاي خود را ضد فعاليت موشکي ايران تقويت کنيم، تحريم هاي تسليحاتي را که ايران نقض مي کند(!)، اعمال کنيم، به پشتيباني ايران از تروريسم (مقاومت) پايان بدهيم و (ادعاي) نقض حقوق بشر را از سوي ايران تا مي توانيم برجسته سازي نماييم. همه اين اقدام ها را مي توان خارج از توافق هسته‌اي به اجرا گذاشت.

وي در ادامه، مدعي شد: اما اگر نتوانيم بر سر اين اقدام ها به اجماع بين المللي دست پيدا کنيم آنگاه بيش از پيش آشکارتر خواهد شد که توافق هسته اي مانعي بر سر راه صلح و آشتي است!

آلمان اعلام کرد به اجراي برجام ادامه خواهد داد

سخنگوي وزارت خارجه آلمان گفت اين کشور همچنان به تلاش ها براي اجراي کامل توافق هسته اي سال 2015 قدرت هاي جهاني با ايران ادامه خواهد داد.

وي اعلام کرد با شرکاي اروپايي خود درمورد مسيري مشترک براي حرکت به جلو پس از بيانيه دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره موافقتنامه هسته اي ايران، رايزني خواهيم کرد.

سفير فرانسه در آمريکا: فرانسه به اجراي کامل و موثر برجام پايبند مي ماند

ژرار آرو سفير فرانسه در آمريکا در حساب توئيتري خود نوشت: فرانسه درباره بيانيه کاخ سفيد در خصوص توافق هسته اي ايران با شرکاي خود مشورت مي کند. فرانسه به اجراي کامل و موثر برجام پايبند مي ماند.

بيانيه رئيس کميته روابط خارجي سناي آمريکا

سناتور باب کورکر در بيانيه اي اعلام کرد: معتقدم که همه آمريکا در رابطه با اين موضوع که بايد جلوي دستيابي ايران به سلاح اتمي(!) گرفته شود، هم نظر هستند.افرادي و از جمله من و رئيس جمهور با آن مخالفت کرديم زيرا معتقديم که اين توافق يک توافق بد بوده است.در مقابل ما هم اکنون فرصتي وجود دارد تا بهتر عمل کنيم.به درخواست رئيس جمهور، من با تيم امنيت ملي وي و شماري از همکارانم در مجلس سنا از هر دو حزب همکاري مي کنيم تا به روشي با نقايص توافق بدون اينکه آمريکا تعهدات خود را نقض کند، رسيدگي کنيم و آنها را رفع کنيم.ما در چند ماه اخير پيشرفت هايي داشته ايم من امروز و در تماسي تلفني به رئيس جمهور گفتم که به تعامل خود با تمام قدرت براي رسيدن به هدف مشترک خود ادامه خواهيم داد.اين هدف مشترک ما يک توافق بهتر براي آمريکاست که حقيقتا از يک ايران مسلح به سلاح اتمي جلوگيري کند(!)

عضو مجلس نمايندگان آمريکا: کنگره نمي تواند برجام را تغيير دهد

نماينده نيويورک در مجلس نمايندگان آمريکا در بيانيه اي اعلام کرد کنگره آمريکا نمي تواند يکجانبه توافق هسته اي ايران را تغيير دهد و اقدام يکجانبه ي کنگره براي ايجاد تغيير در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شايعه اي بي پايه و اساس است.

به گزارش پايگاه اينترنتي مجلس نمايندگان آمريکا، اليوت اِنگل در اين بيانيه نوشت: تصميم (دونالد ترامپ) در تمديد تعليق تحريم هاي هسته اي ايران، تصميم درستي است. اما سياست دولت ترامپ که امروز اعلام شد استانداردهاي غيرممکني را پيش مي کشد که در نهايت به جاي اينکه نظام تهران را منزوي کند، آمريکا را در جهان به انزوا مي کشاند.

وي افزود بايد اين شايعه بي پايه و اساس را کنار بگذاريم که کنگره مي تواند يکجانبه اين توافق را تغيير بدهد. هر قانوني که بر پايبندي آمريکا به توافق هسته اي ايران اثر بگذارد از ما کشوري مي سازد که تعهداتش را زير پا گذاشته است. چه بخواهيم چه نخواهيم بايد به تعهداتمان پايبند باشيم تا بتوانيم ايران را وادار کنيم به تعهداتش پايبند بماند.

 فهرست اسامي 14 نهاد و شخصيت ايراني در فهرست تحريم هاي آمريکا... 

 

 

نظر شما