شناسهٔ خبر: 23529293 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ادامه واکنش ها به اظهارات توهين آميز ترامپ

واکنش ها به اظهارات توهين آميز دونالد ترامپ درباره مهاجران آفريقايي و مهاجران برخي کشورهاي ديگر ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما ، واکنش ها به اظهارات توهين آميز دونالد ترامپ درباره مهاجران آفريقايي و مهاجران برخي کشورهاي ديگر ادامه دارد.
مقامات دولت بوتسوانا روز جمعه، سفير آمريکا را در اين کشور، در اعتراض به اظهارات توهين آميز به دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درباره کشورهاي آفريقايي، احضار کردند.
اعلام اين خبر در حالي است که روزنامه واشنگتن پست نخستين بار در گزارش خود اعلام کرد ترامپ در اشاره به کشورهاي آفريقايي، آنها را "کشورهاي کثافت خانه" ناميده است.

وزارت خارجه بوتسوانا در بيانيه اي که در شبکه اجتماعي توييتر منتشر شد در اين باره اعلام کرد: "دولت بوتسوانا، امروز سفير آمريکا را به بوتسوانا احضار کرد تا مراتب ناخرسندي خود را از اظهارات رئيس جمهور آمريکا اعلام کند."
در پايان بيانيه مذکور آمده است: "ما اين اظهارات رئيس جمهور کنوني آمريکا را بسيار غير مسئولانه، قابل سرزنش و نژادپرستانه مي دانيم."

54 کشور آفريقايي از ترامپ خواستند عذرخواهي کند

پنجاه و چهار کشور آفريقايي از دونالد ترامپ خواستند به دليل مطالب رکيکي که در مورد مهاجران آفريقايي تبار به زبان آورده است، عذرخواهي کند و سخن خود را در مورد کثافتخانه ناميدن برخي از کشورها پس بگيرد.

اتحاديه آفريقا: اظهارات ترامپ با توجه به تاريخ برده داري آمريکا نگران کننده است

ابا کالوندو Ebba Kalondo سخنگوي رئيس کميسيون اتحاديه آفريقا گفت: اظهارات ترامپ با توجه به تاريخ برده داري آمريکا نگران کننده است.
کالوندو گفت: اظهاراتي که در باره مهاجران کشورهاي آفريقايي،هائيتي و السالوادور به رئيس جمهور آمريکا نسبت داده مي شود اگر درست باشد، به خاطر طبيعت نژادپرستانه آنها (آمريکايي ها) و همچنين به خاطر اينکه بسياري از آفريقايي ها در جريان دوران برده داري و تجارت برده به آمريکا منتقل شدند، هشدار دهنده است. اين اظهارات اگر درست باشد بسيار خطرناک است.
وي افزود: اين اظهارات به مردي نسبت داده مي شود که بالاترين مقام را در آمريکا در اختيار دارد. او در کشوري حضور دارد که بر اساس مهاجرت بنا نهاده شده است. اظهارات وي در نوع خود متناقض است. او به مهاجرت از چهارچوب نفرت مي نگرد. او موضوع مهاجرت را با يک شي کم ارزش مقايسه مي کند که اين موضوع خطرناکي است. اين موضوع نه تنها براي آفريقا بلکه براي آمريکا هم موضوع خطرناکي است. اين موضوع خطرناکي براي سراسر جهان است.
او گفت: من نتوانستم بدانم که اين سخنان چگونه بايد از دهان ترامپ بيرون آمده باشد. آنچه آنها بار ديگر انجام داده اند اين است که تلاش کرده اند قدرت سخن خود را به ديگران نشان دهند اما بايد توجه کنند که اين موضوع سبب بحث هاي جدي در سراسر جهان در باره موضوع مهاجرت مي شود.

سخنگوي سازمان ملل: به کرامت همه انسانها بايد احترام گذاشته شود

استفان دوجاريک سخنگوي سازمان ملل در واکنش به اظهارات ناشايست رئيس جمهور آمريکا گفت: بار ديگر مي گويم من به هيچ روشي ندانسته ام که چه گفته شده است و چه گفته نشده است. ما شاهد رد کردن اين موضوع از طرف رئيس جمهور (آمريکا) بوده ايم.بار ديگر من موضع اصلي دبير کل را تکرار مي کنم .او بارها و بارها موضع خود را تکرار کرده است. او ديروز هم موضع خود را به طور شفاف اعلام کرده است. موضع او اين است که شرافت، کرامت، حقوق بشر و برابري تمامي آنهايي که به دنبال زندگي بهتر هستند لازم است در همه جا محترم شمرده شود.

واتيکان، سخنان ترامپ درباره مهاجرت را خشن و تهاجمي دانست

لوسرواتوره رومانو L'Osservatore Romano روزنامه رسمي واتيکان روز جمعه اظهارات اخير دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را در باره موضوع مهاجرت به طور ويژه خشن و تهاجمي توصيف کرد. اين روزنامه اعلام کرد: اظهارات ترامپ سبب جنجال و خشم شده است.

سفير آمريکا در پاناما استعفا کرد

سفير آمريکا در پاناما از سمت خود استعفا و به وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد ديگر نمي تواند در خدمت دونالد ترامپ رئيس جمهور اين کشور باشد.
در استعفانامه جان فيلي John Feeley که رويترز روز جمعه به آن دسترسي پيدا کرد آمده است: « من به عنوان يک ديپلمات سوگند ياد کرده ام صادقانه در خدمت رئيس جمهور و دولت او باشم، حتي اگر با برخي سياست هاي رئيس جمهور موافق نباشم.»
وي افزود: « مربيان من اين مسئله را براي من روشن کرده اند که اگر نمي توانم چنين کاري را انجام دهم، بهتر است از سمت خود استعفا کنم.»

واکنش برني سندرز

برني سندرز سناتور آمريکايي در حساب توئيتري خود نوشت : پدر من از همان کشوري آمده که من حدس مي زنم ترامپ آن را کشور کثافتخانه ناميده است. وي (پدر من) توانست به آمريکا بيايد و به يک آمريکايي بزرگ تبديل شود.

اعتراض السالوادور

وزير امور خارجه السالوادور روز جمعه به اظهارات توهين آميز دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا رسما اعتراض کرد.

انتقاد فرانسه
سخنگوي دولت فرانسه از اظهارات دونالد ترامپ در خصوص کشورهاي آفريقايي به شدت انتقاد کرد.
به گزارش تلويزيون فرانسه، بنيامين گريووکس، سخنگوي دولت فرانسه روز جمعه در واکنش به اظهارات توهين آميز رئيس جمهور آمريکا درباره کشورهاي آفريقايي گفت هنگام حرف زدن در مورد کشورهايي که در فقر و شرايط دشوار به سر مي برند بايد مراقب آنچه مي گوييم باشيم.
گريووکس گفت: «من فکر مي کنم در چنين شرايطي، سکوت بر هر واکنش ديگري مرجح است.

ترامپ به درد رياست‌جمهوري نمي‌خورد

يک نماينده ارشد شوراي اتحاديه اروپا گفت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا «فراموش کرده است پيش از صحبت کردن در مورد مهاجران به مغز خود رجوع کند و براي سمت رياست جمهوري مناسب نيست.»
به گزارش خبرگزاري اسوشيتدپرس، جياني پيتلا (Gianni Pittella) رئيس گروه سوسياليست در شوراي اتحاديه اروپا گفت ترامپ پس از توهين به مکزيکي ها و مسلمانان، حالا به مردم هائيتي و السالوادور و شهروندان کشورهاي آفريقايي توهين کرده و براي اشاره به آنها از عبارات نژادپرستانه و دور از ادب استفاده مي کند.
پيتلا گفت «هر روز که مي گذرد ترامپ بيشتر نشان مي دهد که به درد رياست جمهوري آمريکا و به دست گرفتن سکان رهبري جامعه بين المللي در موضوعات مختلف نمي خورد. توهين، تحقير، زورگويي و تهديد تنها زباني است که دونالد ترامپ مي تواند آن را درک کند. اين رفتار ترامپ ديگر به هيچ عنوان قابل تحمل نيست.»

فرماندار نيويورک: سخنان ترامپ درباره مهاجران زشت و تنفر آور است

کومو گفت: به نظرم اظهارات رئيس جمهور زشت بودند.به نظرم اين اظهارات چندش آور بودند.به نظرم اين اظهارات تنفر آور بودند.به نظرم اين اظهارات شان و جايگاه رئيس جمهور را پايين آورد.به نظرم اين اظهارات نشان دهنده اين طرز فکر است که آنها حقيقتا نمي دانند که اين کشور در وهله نخست براي چه به وجود آمده است.

انتقاد سناتور دموکرات

ديک دربين سناتور دموکرات آمريکايي روز جمعه گفت دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در نشست روز پنجشنبه درباره مهاجرت در کاخ سفيد، « چندين بار » از اصطلاح « کثافت خانه » استفاده کرده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، اين سناتور با زير سؤال بردن توئيت ترامپ که بامداد جمعه در واکنش به موج اعتراضات در جهان، اين اظهارات خود را تکذيب کرد گفت « وي با حالتي سرشار از نفرت، چندين بار اين کلمات را تکرار کرد. »

هائيتي اظهارات ترامپ را محکوم کرد

دولت هائيتي در بيانيه اي که روز جمعه منتشر شد، سخنان توهين آميز دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا را درباره هائيتي غيرقابل قبول دانست و آن را ساده انگارانه و نژادپرستانه توصيف کرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پورتوپرنس، در اين بيانيه آمده است « دولت هائيتي اين اظهارات شنيع و نفرت انگيز را به شدت محکوم مي کند.

ترامپ تکذيب کرد!

رئيس جمهور آمريکا در توئيت خود نوشت هرگز با سخنان و الفاظ توهين آميز از کشور و مردم هائيتي ياد نکرده است.
دونالد ترامپ در واکنش به گزارش‌هايي مبني بر اينکه او هائيتي و برخي ديگر از کشورهاي آفريقايي را «کثافت خانه» ناميده بود، در صفحه توئيتر خود نوشت:«هرگز سخن توهين آميزي درباره مردم هائيتي نگفتم، جز اينکه روشن است که هائيتي کشوري دچار مشکل و فقير است. هرگز نگفتم "آنها را بيرون ببريد". اين را دموکرات‌ها (از خودشان) ساخته‌اند. من، روابط فوق العاده اي با مردم هائيتي دارم. احتمالاً بايد جلسات آينده را ضبط کنم، متأسفانه ديگر اعتمادي وجود ندارد!»

نظر شما