شناسهٔ خبر: 23529107 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: هنگام | لینک خبر

عملیات کند مهار آتش نفتکش به دلیل انفجارهای پی‌درپی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انفجارهای پی‌درپی در نفتکش حادثه دیده طی چند روز گذشته، باعث شده تا عملیات مهار آتش تا امروز به طول بیانجامد.

صاحب‌خبر -
سایت خبری تحلیلی هنگام    Hengamnews.com:

هادی حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر، با تشریح آخرین وضعیت خاموش شدن آتش و تعیین سرنوشت خدمه نفتکش سانچی گفت: طی چند روز گذشته، درخواست‌های لازم از کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و سایر کشورهای منطقه برای خدمت‌رسانی در جهت مهار آتش نفتکش سانحه دیده انجام شده، اما متأسفانه طی سه روز گذشته، هرگاه به مراحل پایانی اطفای حریق نزدیک می‌شدیم، یک انفجار رخ می‌داد و این، عملیات اطفای حریق را با کندی مواجه می‌کرد.

وی ادامه داد: ساعت ۱۰ امروز به وقت شانگهای، مراحل پایانی مهار آتش در حال انجام بود، اما متأسفانه یک انفجار رخ داد که عملیات اطفای حریق را ناتمام گذاشت. از سوی دیگر، علاوه بر انفجارهای پی در پی، نشت گازهای سمی، عملیات مهار آتش را سخت کرد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در زمان وقوع حادثه، کشتی در فاصله ۱۵۵ مایلی بندر شانگهای بود، اما باد و موج، این کشتی را جابجا کرده و اکنون نفتکش در فاصله حدود ۲۷۰ مایلی ژاپن قرار دارد که این جابجایی، با وجود موج و باد، عملیات اطفای حریق را نیز با مشکل مواجه کرده است.

حق‌شناس، با بیان اینکه به دلیل جابجایی‌های کشتی، امکان انجام عملیات اطفای حریق از اطراف کشتی وجود ندارد، گفت: بنابراین باید از یک‌طرف، عملیات مهار آتش انجام گیرد.

وی تصریح کرد: در راستای هماهنگی‌های لازم، ساعت ۱۱ امروز با سفیر ژاپن در ایران، جلسه‌ای برگزار شد و درخواست کردیم که یدک‌کش‌های ژاپنی به ما کمک کنند. همچنین قرار شد از طریق هواپیما، عملیات‌ آبپاشی نیز صورت گیرد؛ اما به دلیل اینکه شرایط آب و هوایی مناسب نبود، تاکنون این امکان فراهم نشده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره برخی مسائل مبنی بر کارشکنی چینی‌ها در فرآیند مهار آتش نفتکش، با توجیه سوختن مواد آتش‌زای داخل کشتی و جلوگیری از نشت لکه‌های نفتی به داخل آب‌های چین، گفت: قطعاً اگر این اتفاق برای کشتی‌های غیرایرانی در آب‌های ایران رخ می‌داد، عملیات به گونه‌ای دیگر انجام می‌شد و قطعاً ایران تمام تلاش خود را برای مهار کردن هر چه سریعتر آتش به کار می‌گرفت؛ بنابراین هر چند چینی‌ها نیز باید استانداردهای لازم را رعایت کنند، اما انتظار داشتیم بیش از این، در فرآیند اطفای حریق کمک کند.

حق‌شناس، درباره زمان ورود نیروهای تجسس و نجات به داخل نفتکش افزود: ۱۲ نفر از نیروهای تجسس و نجات از ایران در محل حادثه حضور دارند. همچنین از ژاپنی‌ها نیز، نیروهای تجسس و نجات، آمادگی همکاری دارند، اما برای آغاز عملیات تجسس، باید شرایط ورود به داخل نفتکش فراهم شود که تاکنون، این شرایط فراهم نشده است.

 وی تأکید کرد: آنچه که فرآیند اطفای حریق را با کندی مواجه کرده، انفجارهای پی‌ در پی طی چند روز گذشته است.

نظر شما