شناسهٔ خبر: 23528923 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: پانا | لینک خبر

گزارش پانا از سرنوشت نامعلوم مفقودان حادثه کشتی نفتکش ایران؛

تاکید جدی تهران به پکن برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات ۳۰ ایرانی نفتکش سانچی

تهران(پانا) - 6 روز پس از آغاز حادثه و حریق کشتی نفتکش ایرانی آتش این کشتی مهار نشده است. پیگیری‌های دولت در این زمینه و تسریع روند امداد و نجات مفقودین این حادثه ادامه دارد و علی ربیعی وزیر کارو امور اجتماعی که مسئول کمیته رسیدگی به این حادثه ازسوی رئیس جمهور است عصر امروز به مقامات چین برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پانا، نفتکش ایرانی حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی صادراتی ایران به کره جنوبی عصر شانزدهم دی ماه پس از تصادم یک کشتی باری با آن، طعمه حریق شد.حریقی که شش روز است ادامه دارد.ازهمان ساعات ابتدایی این حادثه اعلام شد که ملوانان این کشتی نفتی مفقوده شده‌اند و به غیر از یک جسد سرنوشت باقی سرنشینان این کشتی در هاله‌ای از ابهام است.

وزیر کار مسئول مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی شد

گفتنی است حسن روحانی ربیس جمهوری با ابلاغ دستوری، علی ربیعی را به عنوان مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی که در آب‎های چین دچار سانحه شده، منصوب کرده است.

علی ربیعی مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی عصر امروز در نامه‎ای به مقامات چینی، پیگیری مناسب نیروی دریایی، وزارت حمل و نقل و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط چین را در حادثه سانچی خواستار شد.

در پیام مسئول کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش ایرانی به وزیر منابع انسانی و تامین اجتماعی جمهوری خلق چین آمده است: با توجه به این که زنده ماندن برخی از مفقود شدگان محتمل است و نیز تعلل‌های احتمالی صورت گرفته در امداد و نجات حادثه دیدگان، انتظار دارم پیگیری‌های مناسب توسط نیروی دریایی، وزارت حمل و نقل و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط آن کشور انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که نفتکش سانچی در حال نزدیک شدن به مرزهای آبی ژاپن است، گفت: انتظار داریم در صورتی که نفتکش سانچی به طرف آبهای ژاپن رفت، چین همچنان در عملیات مهار آتش همکاری داشته باشد و ناهماهنگی در تعاملات بین المللی در عملیات مهار آتش، تاثیر منفی نداشته باشد.

علی ربیعی عصرروز گذشته در دیدار با پانگ سن سفیر چین در ایران درباره وضعیت مهار آتش نفتکش سانچی، اظهار کرد: امروز به ما اطلاع دادند که شرایط بهتر شده و چند نفر از نیروهای شرکت ملی نفتکش توانستند که در مرکز عملیات مهار آتش در چین حضور داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ، مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی اضافه کرد: حضور شمار بیشتری از ایرانیان در مرکز مدیریت حادثه می تواند شرایط را بهتر کرده و باعث اطمینان بخشی برای مردم شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: به دلیل این که جریان باد به صورتی است که نفتکش را به سوی آبهای ژاپن منتقل می کند، تلاش کرده ایم که کشتی های آتشخوار ژاپنی را نیز وارد عملیات کنیم.

نفتکش تقریبا نزدیک آبهای ژاپن شده است

وی خطاب به سفیر چین گفت: از شما می خواهیم که هماهنگی لازم برای آغاز فعالیت کشتی ژاپنی در مهار آتش انجام شود.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی ادامه داد: انتظار داریم در صورتی که نفتکش سانچی به طرف آبهای ژاپن رفت، چین همچنان در عملیات مهار آتش همکاری داشته باشد و ناهماهنگی در تعاملات بین المللی در عملیات مهار آتش، تاثیری نداشته باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نفتکش تقریبا نزدیک آبهای ژاپن شده و خوشبختانه ژاپنی ها آمادگی خود را اعلام کرده اند، چینی ها نیز قول داده اند که تا پایان این بحران، به همکاری خود ادامه می دهند.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی تصریح کرد: امیدوار هستیم که هماهنگی لازم انجام شود تا به محض فراهم شدن شرایط، افراد بتوانند برای اطلاع از وضعیت سرنشینان، وارد نفتکش شوند.

ربیعی افزود: ما اطمینان داریم که قدرت فناوری چین به حدی بالا هست که بتواند عملیات نجات را در شب نیز انجام دهد، بنابراین از آنها خواسته ایم که عملیات مهار آتش را در شب نیز ادامه دهند.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی درباره نحوه همکاری چین در مدیریت این بحران گفت: چینی ها در این حادثه تلاش زیادی کرده اند اما انتظار داریم که باز هم فعالیت خود را بیشتر کنند.

تلاش دولت برای ایجاد همکاری بین ‌المللی در مهار آتش کشتی نفت‌کش

ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که در حال ساماندهی یک همکاری بین المللی هستیم، ادامه داد: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در نظر دارد با نخست وزیر چین درباره این موضوع و لزوم تسریع در عملیات مهار آتش صحبت کند، اما به دلیل مسافرت وی به خارج از چین امکان این هماهنگی و صحبت وجود نداشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که از ۶ کشور درخواست کرده ایم که در عملیات مهار آتش نفتکش، مشارکت کنند، اضافه کرد: امروز علایم خوبی وجود داشت که نشان می داد آتش در حال مهار شدن است اما به دلیل رسیدن شب، چینی ها دوباره فعالیت خود را کند کرده اند.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی درباره این که آیا تا فردا مهار می شود یا نه؟ گفت: ما پیش بینی می کردیم که تا فردا مهار شود اما با توجه به این که فعالیت در شب متوقف شده، نمی دانیم که تا فردا انفجار جدیدی رخ بدهد یا نه؟

وی با بیان این که به نجات سرنشینان نفتکش ها امیدوار هستیم، تصریح کرد: تمهیداتی در این کشتی ها پیش بینی می شود تا افراد بتوانند خود را نجات دهند.

مسئول کمیته ویژه رسیدگی حادثه نفتکش سانچی با بیان این که پیش بینی شرایط دشوار است، اظهار داشت: کارشناسان بر اساس شواهد به ما می گویند امیدوار باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هیچ کارشناسی هنوز از نجات سرنشینن قطع امید نکرده است، بنابراین هر کاری که از دستمان بر می آید باید انجام دهیم.

دیدار ربیعی با خانواده نگران سرنشینان نفتکش حادثه دیده

علی ربیعی نماینده رئیس جمهور و رئیس کمیته پیگیری نفتکش سان چی، صبح امروز در جمع خانواده های بی‌تاب و نگران سرنشینان نفتکش ایرانی حادثه دیده در آبهای چین حاضر شده و با آنها گفتگو کرد. در این دیدار دوساعته، خانواده ها در یک فضای عاطفی، نگرانی های خود را بیان کردند و علی ربیعی نیز شنونده دردل ها و درخواست های آنان بود . ربیعی، رئیس کمیته پیگیری نفتکش سان چی در این نشست اعلام کرد عملیات اطفای حریق در مراحل پایانی خود قرار گرفته است .

تیم امداد و نجات ایران برای شرکت در عملیات جستجو وارد چین می‌شوند

گروه امداد و نجات ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از 12 متخصص با هدف کمک به عملیات جست‌وجو و شناسایی دریانوردان ایرانی، عصر امروز وارد چین می شوند.

به گزارش ایرنا، قرار است این تیم تخصصی در کنار تیم های امداد و نجات چینی در عملیات جست‌وجو و شناسایی دریانوردان ایرانی شرکت کنند.

عملیات اطفاي حریق کشتی حادثه‌دیده ایرانی از صبح امروز از سر گرفته شد

گفتنی است مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران  نیز در اظهاراتی اعلام کرد عملیات اطفاء حریق این کشتی مجدد از ساعت 7:30 صبح امروز، 22 دی ماه آغاز شده و عملیات همچنان ادامه دارد.

به گزارش وزارت نفت، سیروس کیان ارثی روز جمعه در دیدار علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با سفیر کشور ژاپن در تهران در محل شرکت ملی نفتکش افزود: پیش بینی می شود چنانچه شرایط جوی اجازه بدهد عملیات اطفاء حریق فردا به اتمام برسد.

وی به انفجاری که ساعت 10 امروز در روی کشتی صورت گرفت نیز اشاره کرد و ادامه داد: اکنون کشتی آتشخوار به شدت در حال اطفاء حریق ناشی از این انفجار است.

کیان ارثی به حرارت بسیار بالای متصاعد از نفتکش حادثه دیده ایرانی اشاره کرد و گفت: اکنون تلاش برای سرد سازی نفتکش آغاز شده است.

وی از ورود گروه امداد و نجات کشورمان به منطقه خبر داد و افزود: گروه امداد و نجات ایران و چین برای ادامه امدادرسانی همکاری می کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به افزایش احتمال سریعتر خاموش شدن آتش کشتی، ادامه داد: اگر شرایط جوی مساعد شود و حرارت کشتی آتش گرفته نیز کاهش یابد 12 نفر از ایران و یک تیم امداد و نجات چینی وارد کشتی خواهند شد.

کیان ارثی خواستار کمک رسانی بیشتر مقام های کشور ژاپن در این زمینه شد و گفت: کشتی آتش گرفته به 135 مایلی کشور ژاپن رسیده است و تیم های امداد و نجات 6نفره آمادگی دارند به محض آماده شدن شرایط خود را به داخل کشتی برسانند.

کشتی فله بر هنگ کنگی به نام «کریستال» با مالکیت یک شرکت لجستیکی در استان «جه جیانگ» چین حاوی ۶۴ هزار تن غله بود که از آمریکا به مقصد استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین می رفت و در بین راه به کشتی نفتکش «سانچی» با مالکیت شرکت «برایت» از جمهورری اسلامی ایران برخورد کرد.

این حادثه سبب انفجار و آتش سوزی در کشتی نفتکش شد و از ۳۲ نفر سرنشین آن شامل ۳۰ نفر ایرانی و۲ تن بنگلادشی خبری نیست.البته دوشنبه پیکر یکی از خدمه های ایرانی این نفتکش در سه مایلی محل حادثه کشف شد. کشتی باری چینی که حامل غلات آمریکایی بود، آسیب جزیی دید و ۲۱ خدمه آن که همگی اتباع چین هستند، نجات یافته اند. عملیات برای اطفای حریق و تعیین سرنوشت ۳۲ خدمه نفتکش همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما