شناسهٔ خبر: 23528208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

گزارش فردا از مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته

وقتی ورزشی‌ها، سینما را هم قرق کردند!/ ارتباط تنگاتنگ نامه‌نگاری‌های اصغر فرهادی با جایزه‌های بین‌المللی/ چرا مدیری مجری هفت نشد؟

برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان پخش آثار جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها، توزیع فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» در شبکه نمایش خانگی و آغاز سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر از جمله مهمترین اتفاقات فرهنگی هفته‌ای بود که گذشت.

صاحب‌خبر -

سرویس فرهنگی فردا: سینمایی‌ها این هفته نیز مثل اغلب اوقات سال بخش مهمی از اخبار فرهنگی کشور را به خود اختصاص دادند، به ویژه آن که با نزدیک شدن به ایام برگزاری سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر هر روز خبرهای تازه‌ای در ارتباط با این رویداد سینمایی منتشر می‌شود. این هفته برگزاری مراسم قرعه‌کشی زمان پخش فیلم‌ها در سالن رسانه‌ها و انتشار شایعاتی در ارتباط با سپردن سکان اجرای برنامه هفت در زمان جشنواره فجر به مهران مدیری از جمله پر سروصداترین خبرهای فرهنگی هفته بودند که مورد توجه اغلب رسانه‌ها قرار گرفت.

۵ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از تسخیر سینما توسط ورزشی‌ها تا شایعه حضور مدیری در هفت

وقتی ورزشی‌ها، سینما را هم قرق کردند!

شاید آن روزی که علی انصاریان و پژمان جمشیدی و برخی دیگر از ورزشکاران کشورمان با اصرار و اشتیاق برخی از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان و به بهانه جذب بیشتر مخاطب وارد آثار سینمایی و تلویزیونی شدند، هیچکس باور نمی‌کرد که روزی اجرای مراسم‌های سینمایی نیز با وجود گروه انبوهی از مجریان باسابقه و جوان در این حوزه، به یک مجری برنامه‌های ورزشی سپرده شود!

مراسم قرعه‌کشی زمان اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سالن رسانه‌ها در حالی با حضور سازندگان آثار این دوره و اهالی رسانه در آخرین روزهای این هفته برگزار شد که اجرای آن را محمدحسین میثاقیان مجری برعهده داشت. البته گذشته از حضور میثاقیان به عنوان مجری برنامه، اساسا برگزاری چنین مراسمی در این دوره از جشنواره فجر نیز خود یکی از بدعت‌های تازه در این رویداد فرهنگی بود.

هر چند که این بدعت در بعد اجرای مراسم چندان اتفاق قبول قبولی محسوب نمی‌شد ولی حداقل فایده آن، رعایت بیشتر عدالت در زمینه اکران آثار جشنواره فجر بود و این بار بدون شک اعتراضات نسبت به این موضوع در این دوره کمتر خواهد بود. براساس قرعه‌کشی صورت گرفت، این دوره از جشنواره فیلم فجر با نمایش فیلم سینمایی «کامیون» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی در سالن رسانه‌های جشنواره فجر آغاز می‌شود و آخرین سانس سالن رسانه‌ها نیز به نمایش مستند «زنانی با گوشواره های باروتی» اختصاص پیدا کرد.

ورود گران، پرخرج‌ترین پروژه سینمایی کشور به شبکه نمایش‌خانگی

فیلم سینمایی محمد رسول الله ساخته مجید مجیدی که در سال 94 راهی اکران عمومی شده بود در حالی این هفته و پس از دو سال کشمکش بر سر اکران جهانی این اثر و سپس توزیع آن در شبکه نمایش خانگی توانست وارد این چرخه شود، که قیمت این مجموعه همانند بلیت‌های زمان اکران آن، دوبرابر قیمت عادی آثار حاضر در شبکه نمایش خانگی است.

این اثر سینمایی که به لحاظ هزینه تولید گران‌ترین پروژه سینمایی کشور محسوب می‌شود، قرار بود همزمان با نمایش داخلی در برخی از کشورهای دیگر جهان نیز به نمایش درآید اما به دلایل مختلفی از جمله ضعف عملکرد پخش‌کننده بین‌المللی آن، در نهایت نتوانست به نتیجه مثبتی در این زمینه دست پیدا کند. در شرایطی که انتشار نسخه غیرقانونی و قاچاق این فیلم در یکی از کشورهای عربی و سپس انتشار گسترده آن در شبکه یوتیوب عملا زمینه اکران جهانی این اثر را از بین برده بود سازندگان آن تصمیم گرفتند برای جلوگیری از اتلاف بیشتر سرمایه‌های صرف شده برای تولید این اثر، بالاخره آن را در این هفته وارد چرخه نمایش خانگی کنند.

 

البته قیمت دی‌وی‌دی‌های این مجموعه نسبت به سایر دی‌وی‌دی‌های شبکه نمایش خانگی گران‌تر است و با قیمت 10 هزار تومانی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. هرچند که به احتمال فراوان دلیل اصلی این تفاوت قیمت حدود 2 برابری، بالاتر بودن زمان اثر است ولی بدون شک این افزایش قیمت در شرایط فعلی اقتصادی کشور و قدرت خرید پایین مردم باعث کاهش فروش این اثر نسبت به بسیاری از آثار ارزان‌تر حاضردر شبکه نمایش خانگی خواهد شد.

ارتباط تنگاتنگ نامه‌نگاری‌های اصغر با جایزه‌های بین‌المللی

این هفته اما یک خبر سینمایی جالب دیگر نیز داشت. خبری که با نام اصغر فرهادی گره خورده بود. فرهادی که سال پیش و پس از انتشار تصاویر متعلق به گورخواب‌های بهشت زهرا در آستان برگزاری مراسم اسکار با نگارش نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور زبان به گلایه نسبت به وضعیت بخشی از مردم جامعه گشوه بود، این بار نیز پس از اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر و البته در آستانه اهدای جوایز بفتا (که اصغر فرهادی با «فروشنده» خود یکی از نامزدهای دریافت جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان آن است) بار دیگر از رئیس جمهور گلایه کرد.

 

فارغ از محتوای نامه فرهادی و نظرات و دیدگاه او در ارتباط با حوادث اخیر، دو موضوع بیش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اولی که برای اولین بار توسط کانال برنامه اینترنتی «کات» مطرح شد، بررسی ارتباط نامه‌نگاری‌های فرهادی با زمان توزیع جوایز سینمایی از جمله اسکار و بفتا و همچنین سکوت او در مواجه با اتفاقات بسیار مهمی همچون زلزله کرمانشاه (که زمان آن نزدیک به برگزاری هیچکدام از مراسم‌های سینمایی جهان نبود) است. نکته‌ای ظریف که تامل در آن به احتمال فراوان باعث تغییر بخشی از نگاه‌ها نسبت به دلایل نگارش چنین نامه‌ای در این شرایط پی ببرند.

جشنواره موسیقی شیوه‌نامه‌دار می‌شود

آغاز سی‌وسومین دوره جشنواره موسیقی فجر یکی دیگر از رویدادهای فرهنگی مهم این هفته بود. یکی از مهمترین اتفاقات مرتبط با این دوره از جشنواره صحبت‌های وزیر ارشاد در حاشیه دومین روز این جشنواره بود. سیدعباس صالحی در سخنانی در ارتباط با کم رنگ شدن استقبال از موسیقی‌های سنتی و کلاسیک از تدوین یک شیوه نامه برای جشنواره موسیقی فجر صحبت کرد که می‌تواند در سال‌های آینده شرایط را برای انواع‌ موسیقی‌های حاضر در این جشنواره تغییر دهد.

 

سیدعباس صالحی با حضور در جمع خبرنگاران در ارتباط با این موضوع گفت: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی‌ مشتری باشد و مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست؛ فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما نیز باید ارتقاء مخاطب پیدا کند. به گزارش مهر، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضور در دومین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره چرایی بحران مخاطب در برخی اجراهای سنتی جشنواره گفت: من هم قبول دارم این اشکال وجود دارد و ما هنوز آن تعادل مورد نظر را ایجاد نکردیم. ما به هیچ عنوان نمی خواهیم بگوییم موسیقی پاپ باید بی مخاطب و بی مشتری باشد. به هر حال مخاطب داشتن این گونه موسیقایی اصلا نقص نیست. ما فقط بر این باوریم در این سوی ماجرا موسیقی سنتی و کلاسیک ما باید ارتقا مخاطب پیدا کند.  وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره دلیل فقدان اساسنامه در جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: در این مورد شیوه نامه ای تهیه شده اما اینکه این شیوه نامه نهایی شده تا بر آن مبنا معیارهای جشنواره شکل بگیرد حتما مورد نظر ما هم هست. به هر صورت جشنواره باید شیوه نامه های روشنی داشته باشد که بر آن اساس جشنواره اتفاق بیفتد. دوستان هم شیوه نامه ای را طراحی کردند اما ما باید به یک شیوه نامه دائم مصوب شده برسیم که امیدواریم این اتفاق در پایان جشنواره صورت بگیرد.

۵ اتفاق مهم فرهنگی هفته، از تسخیر سینما توسط ورزشی‌ها تا شایعه حضور مدیری در هفت

چرا مدیری مجری هفت نشد؟

اما شاید جالب‌ترین شایعه و یا حتی اتفاق هفته را باید مربوط به شایعه اجرای برنامه هفت توسط مهران مدیری دانست. شایعه‌ای بسیار جدی که اتفاقا در حال تبدیل شدن به یک واقعیت بود ولی ورود یکی از چهره‌های فرهنگی به این موضوع روند آن را تغییر داد. شایعه از آنجا آغاز شد که ابتدا تعدادی از رسانه‌ها مدعی شدند که برای اجرای برنامه هفت در زمان جشنواره فیلم فجر، مذاکراتی از سوی مدیران شبکه سه با مهران مدیری صورت گرفته است. این شاعه که حضور حالت جدی‌تری به خود می‌گرفت ناگهان با انتشار تکذیبیه مدیر روابط عمومی برنامه دورهمی به طور کلی تکذیب شد.

اما نکته آن بود که در این میان شنیده‌های بسیار موثق و جدی وجود داشت که قرار بود مهران مدیری در این برنامه حضور داشته باشد ولی گویا در دقیقه نود و به واسطه برخی از صحبت‌های صورت گرفته با او، از این کار منصرف می‌شود.

 

نظر شما