شناسهٔ خبر: 23527996 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

فقدان سواد سلامت دندان در کشور!

اکنون نظام سلامت و طرح تحول درمان را اولویت اصلی قرار دادند در صورتی که پیشگیری و سواد سلامت مغفول مانده است و به جای سرمایه‌گذاری روی درمان باید روی سواد سلامت مردم سرمایه گذاری کنیم

صاحب‌خبر -
شفاآنلاین>سلامت> نصیبی گفت: سوادسلامت جامعه در حوزه بهداشت دهان و دندان کافی نیست و نظام سلامت باید روی پیشگیری سرمایه گذاری کند.

به گزارش شفاآنلاین، مهدی نصیبی متخصص سلامت دهان و دندان پزشکی عنوان کرد: اکنون نظام سلامت و طرح تحول درمان را اولویت اصلی قرار دادند در صورتی که پیشگیری و سواد سلامت مغفول مانده است و به جای سرمایه‌گذاری روی درمان باید روی سواد سلامت مردم سرمایه گذاری کنیم.

وی ادامه داد: اگر سواد سلامت در جامعه(Society) خوب بود مردم در سیکل معیوب قرار نمی‌گرفتند و هزینه‌های گزاف بر دوش مردم و نظام سلامت تحمیل نمی‌شد.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مردم در جامعه ما زمانی در حوزه دهان و دندان به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند که تنها باید به درمان آنها رسیدگی کرد و به نوعی کار از کار گذشته است که اگر افراد جامعه در گام اول در بحث تغذیه، بهداشت دهان و دندان و سایر ابعاد سلامت نظیر چکاب 6 ماهه، سبک زندگی سلامت محور و سایر موضوعات آگاهی داشته باشند در گام‌های نهایی و در روند درمان به کلینیک‌های درمانی مراجعه نمی‌کنند.

 نصیبی افزود: سیاستگذاران و متولیان سلامت باید برنامه‌های بلند مدتی داشته باشند تا روی نسل آینده کار کنیم و بتوانیم ادعا کنیم که نسلی عاری از پوسیدگی دندان داریم.

هر فرد به طور میانگین 2 دندان پوسیده دارد

 وی افزود: اولین آمار پوسیدگی دندان در سال 1338 منتشر شد که 58 سال پیش وقتی سلامت دهان و دندان افراد 12 دوازده ساله بررسی شد، به طور متوسط 2 عدد دندان پوسیده که شامل ترمیم، پوسیدگی و کشیدگی لحاظ شد و با بررسی آمارهای کنونی وزارت خانه نیز می‌بینیم که 2 عدد دندان پوسیده برای افراد جز آمارها محسوب می‌شود و اگر به این موضوع فکر کنیم که بعد از 58 سال همین آمارها شنیده و مشاهده می‌شود باید بگوییم روی پیشگیری(prevention) کارهای اصولی انجام نشده است.

 وی گفت:  58 سال پیش 300 الی 400 دندان پزشک در حوزه بهداشت دهان و دندان فعالیت می‌کردند اما امروز که 30 هزار دندان پزشک در جامعه است نباید شاهد این آمارها باشیم که این نشان می‌دهد درمان جواب نمی‌دهد و باید روی سطح سواد سلامت جامعه و موضوع پیشگیری سیاست‌ گذاری‌های منطقی داشته باشیم.

 متخصص سلامت دهان و دندان پزشکی اجتماعی افزود: اگر مردم سواد سلامت داشته باشند می‌دانند که مشکلات کجاست و در گام‌های نهایی با از دست دادن دندان و تشدید عوارض به سراغ دندان پزشک‌ها نمی‌آیند.

 وی ادامه داد: سیستم سلامت کشور باید با ایجاد ستاد فرماندهی واحد و مشارکت بین بخشی به منظور پرهیز از موازی کاری و جزیره‌ای عمل کردن در حوزه ارتقای سلامت دهان و دندان گام بردارد که خوشبختانه وزارت خانه این دغدغه را دارد و امیدواریم با گام‌های عملیاتی شاهد اخبار خوبی در این حوزه باشیم.

 نصیبی اظهار کرد: در سیاست‌های کلان باید سرنوشت بکار گیری 30 هزار دندان پزشک، نحوه اشتغال و بکار گیری آنها نیازهای بخش‌های بهره‌مند مانند نیروی‌های حد واسط، صنایع و تولیدکنندگان مواد و تجهیزات دندان پزشکی در راستای ارتقای سلامت دهان و دندان بررسی شود و با بررسی همه ابعاد بتوانیم شاهد کاهش عوارض بیماری‌های دهان و دندان، نسلی عاری از پوسیدگی دندان و ارتقای بهداشت دهان و دندان در جامعه باشیم.

نظر شما