شناسهٔ خبر: 23526811 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیتار نواز هندی، میزبان وزیر فرهنگ ایران

تهران- ایرنا- شهید پرویزخان سیتارنواز مشهور اهل هندوستان در دومین شب سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در حالی میهمان تالار وحدت بود که با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خود تبدیل به میزبان شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه خبرنگار موسیقی ایرنا، او که شامگاه پنجشنبه به همراه محمد اکرم خان؛ نوازنده طبلا، شبی به یادماندنی را برای طرفداران موسیقی خود رقم زد که این را می شد از حس و حال و شور طرفدارانش هنگام اجرا و تشویق او یا ارسال پخش زنده اینستاگرامی از اجرایش دریافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که به همراه سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری به تماشای این اجرا نشسته بود، تا پایان اجرای پرویزخان در تالار حضور داشت.
موسیقی پرویزخان، بدیع و بسیط، ولی اشارات و اثرات آن بسیار زیاد و گوش آشناست.
توازن ظریف سنت و نوآوری استاد ولایت خان از اساتید سیتارنواز، ساختار پرشکوه و ژرفای معنوی استاد امیرخان، استادی خیره کننده و الزامات موسیقیایی استاد باده غلام علی خان به گونه ای شگفت انگیز در نوازندگی و شهید پرویزخان این موسیقیدان اهل هند متبلور است.
استاد شهیدپرویزخان برخاسته از خانواده ای است که ٦ نسل آن سیتارنواز بودند، او یکی از مروجان پیشگام مکتب موسیقی ایتاوا است.
پرویزخان از سه سالگی زیر نظر پدرش و استاد عزیزخان شروع به آموزش سیتار کرد، پدربزرگ او نخستین استاد آوازش بودو بعدها آواز را نزد عموی خود حافظ خان، از آهنگسازان سینمای بالیوود دنبال کرد.
زمانی که هنوز نوجوان بود اصول ریتم و طبلا را فرا گرفت.
آموزش های دوران کودکی بهره های بسیاری برای پرویزخان به ارمغان آورد و او اکنون الحان خوش و ضرب آهنگ های گیرایش شناخته شده است.
پرویزخان به این شهره است که سنت های مکتب ایناوا در دستان خلاق او زنده مانده است.
او سخت کوشیده تا ظرفیت های بی همتای ساز را نشان دهد و نوازندگی خلاقانه ریتمیک و پرشور تانتراکاری را به سنتی که بسیار متکی بر شیوه های آواز سنتی است (گایاکی) باز شناسد.
نوازندگان اندکی در هندوستان از محبوبیتی همچون شهید پرویزخان برخوردارند، او دارنده جوایز ارزنده ای از جمله «جایزه پادما شیری» از دولت هند و «جایزه آکادمی سانگیت ناتاک» است.
او در اکثر جشنواره های مهم موسیقی در داخل و خارج از هند به اجرای برنامه پرداخته است و در جشنواره های هند که در آمریکا، روسیه، کانادا، خاورمیانه و استرالیا برگزار شده، شرکت کرده است.
تالار وحدت امروز جمعه ٢٢ دی ماه ساعت ١٨ و ٣٠ میزبان ارکستر پارس به رهبری ناصر نظر و گروه سنتور نوازی معاصر به سرپرستی اردوان کامکار است.
سی وسومین جشنواره موسیقی فجر از 20 تا 30 دی ماه با اجرای گروه های مختلف موسیقی در تالار وحدت، سالن رودکی، فرهنگسرای نیاوران، سالن ایرانیان، برج آزادی و برج میلاد تهران برگزار می شود.
فراهنگ**٩٠١٢**1055
خبرنگار: زهرا امیری**انتشار: زینب کارگر

انتهای پیام /*

نظر شما