شناسهٔ خبر: 23525601 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیام فاینانس ها؛ اطمینان از ثبات مالی ایران

رئیس کل بانک مرکزی درباره قرارداد خط اعتباری فاینانس به ارزش ۵ میلیارد یورو بین ایران و ایتالیا نکات مهمی را مطرح کرد.

صاحب‌خبر -

پيامِ فاينانس ها؛ اطمينان از ثبات مالي ايرانبه گزارش خبرگزاري صداوسيما، ولي الله سيف در يادداشت تلگرامي خود آورده است: روز گذشته قرارداد خط اعتباري فاينانس به ارزش 5 ميليارد يورو بين ايران و ايتاليا منعقد شد. انعقاد اين قرارداد، گامي ديگر در مسيري است که نظام بانکي ايران پس از برجام در رابطه با فراهم کردن امکان تأمين مالي پروژه هاي عمراني و توليدي کشور آغاز کرد.

وي افزود: راهي که در آغاز، پيمودن آن دشوار به نظر مي رسيد اما مداومت و استمرار تلاشِ همکارانم در شبکه بانکي و همکاري سايردستگاه ها از جمله وزارت امور اقتصادي و دارايي و وزارت امور خارجه به تدريج به نتيجه مطلوب رسيد و ثمرات تلاش هايي که در سالها و ماه هاي گذشته انجام شد، اکنون يکي از پس از ديگري مشاهده مي شود.

سيف گفته است: در سال هايي که تحريم هاي ظالمانه بين المللي عليه کشور وضع شده بود، نه تنها دريافت فاينانس براي تأمين مالي پروژه هاي کشور عملاً متوقف شده بود، بلکه حتي بازپرداخت فاينانس هاي سابق نيز به دليل‌ِ نبود کانال بازپرداخت، با مشکل مواجه شده بود و متأسفانه با بانک هاي ايراني همچون بدهکارانِ بدحساب رفتار مي شد. پس از رفع تحريم ها به موجب برجام، اولين گامي که بايد برداشته مي شد، تسويه تعهدات معوق بود که خوشبختانه در مدت کوتاهي و با در نظر داشتن کليه ملاحظات و منافع کشور انجام شد.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: اين اقدام، اثر خود را در مدت کوتاهي بر بهبود رتبه اعتباري کشور نشان داد و متعاقب آن بانکها و تأمين کنندگان منابع مالي در کشورهاي مختلف، اعلام آمادگي کردند تا خطوط اعتباري جديدي را به نظام بانکي کشور ارائه دهند.

وي آورده است: بر اين اساس، مذاکرات با بانکها و موسسات مالي معتبر در کشورهاي مختلف انجام و قراردادهاي مختلفي با کشورهاي چين، کره جنوبي، اتريش، دانمارک، روسيه و ايتاليا منعقد شد که ارزش آنها در حال حاضر، به بيش از معادل 40 ميليارد دلار مي رسد. قرارداد ديروز با ايتاليا، بزرگترين قرارداد وامي است که تاکنون با يک وام دهنده اروپايي منعقد شده و به صورت خط عمومي فاينانس در نظر گرفته شده است که پروژه هاي بخشها و صنايع مختلف اعم از دولتي و غير دولتي مي توانند از آن استفاده نمايند.

وي افزود: استفاده از اينگونه خطوط اعتباري، مي تواند برخي خلاءهاي تأمين مالي در کشور را مرتفع کند و خصوصاً در پروژه هايي که به دانش فني يا تجهيزات پيشرفته و به روز از کشورهاي پيشرو صنعتي نياز دارند، اعم از پروژه هاي بخش دولتي و خصوصي مورد استفاده قرار گيرند.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: علاوه بر قراردادهاي فوق، مذاکرات تأمين مالي با کشورهاي فرانسه، ژاپن، آلمان و اتريش در جريان است تا خطوط اعتباري ديگري نيز براي صنايع مختلف کشور فراهم شود و بدين ترتيب، امکان اجراي پروژه هاي اولويت دار با استفاده از طيف وسيعي از منابع مالي وجود داشته باشد.

وي افزود: انعقاد اين گونه قراردادهاي فاينانس، از دو جهت حائز اهميت است. نخست از جهت مالي و فراهم کردن امکان اجراي پروژه هاي عمراني که هر يک به نوبه خود مي تواند سهم مهمي در ايجاد اشتغال و افزايش رفاه مردم داشته باشد و دوم از جهت سياسي که نشان دهنده اعتماد و اطمينان جامعه بين الملل نسبت به ثبات و امنيت بلند مدت اقتصادي در ايران اسلامي است.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: انعقاد اين گونه قراردادها نشانگر اين است که کشورهاي مختلف، از ثبات اقتصادي و توانايي مالي شرکتها و بانکهاي ايراني در بلند مدت اطمينان کافي دارند و به همين دليل، حاضر به اعطاي خطوط اعتباري و انعقاد چنين توافقات بلند مدتي با بانکهاي ايراني شده اند.

سيف افزود: قراردادهايي که امروز ازجانب نظام بانکي کشور منعقد مي شود، هر يک مانند بذري است که در زميني کاشته مي شود و ثمرات آن به تدريج و يکي پس از ديگري آشکار خواهد شد.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: طرح هايي که با استفاده از منابع مالي خارجي تأمين مالي مي شود، علاوه بر اينکه در دوره ساخت صدها و هزاران شغل را براي جوانان عزيز اين مرز و بوم ايجاد خواهند کرد، در دوره بهره برداري نيز منابع درآمد پايدار و سرشاري را براي کشور فراهم خواهند کرد و اثر آنها بر افزايش درآمد و رفاه عمومي، غير قابل انکار خواهد بود.

وي افزود: با اين حال، ذکر اين نکته ضروري است که اگرچه وجود منابع مالي براي توسعه کشور و رشد اقتصادي، ضروري است اما آنچه از آن مهم تر و اساسي تر است، "اميد به آينده" است؛ اما اگر يأس و نااميدي در جامعه ترويج شود، آنگاه حتي وجود منابع مالي فراوان نيز گرهي را نخواهد گشود.

سيف گفت: برخورداري از منابع مالي تجهيز شده همراه با استفاده از سرمايه هاي انساني جوان، تحصيل کرده، با نشاط و سرشار از اميد به آينده در پرتوِ کار و کوشش فراوان و صبر و حوصله، باعث مي شود مشکلات يکي پس از ديگري مرتفع شوند و کشور عزيزمان با تکيه بر مفاهيم و اصول اقتصاد مقاومتي در مسير رشد و تعالي قرار گرفته و رفاه و آسايش مردم بزرگوار ميهن اسلامي را به ارمغان آورد.

نظر شما