شناسهٔ خبر: 23525278 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

به یاد ‌چهره ماندگار تبلیغ‌ اصفهان؛ مبلغی که جوانان بسیاری در محضرش‌ متحول شدند‌

R41346/P1377/S6,51/CT7

حجت‌الاسلام مظاهری در سال ۱۳۱۰ در اصفهان متولد و از سال ۱۳۲۰ در حوزه علمیه مشغول به تحصیل شد و در سال ۱۳۸۹ به عنوان چهره ماندگار تبلیغ مورد تجلیل قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجت‌الاسلام مهدی مظاهری سال 1310 در خانه یک روحانی ساده زیست و متدین که عموم مردم اصفهان در آن زمان، ایشان را به نیکی یاد می‌کردند به نام شیخ محمد حسین کرونی دیده به جهان گشود. وی 3 برادر و 3 خواهر داشت.

عموی وی مرحوم حاج میرزا حسن شریعتی از شاگردان ارزشمند میرزا هاشم خوانساری (برادر آیت‌الله میرزا محمد باقر صاحب روضات) بودند و از ایشان اجازه اجتهاد داشتند که در اصفهان تحصیل کرده و بعد در کرون مقیم شدند.

پدر حجت‌الاسلام مهدی مظاهری دوست داشتند که او روحانی شود، اما برخی نزدیکان به‌خاطر مشکلات آن زمان، موافق این کار نبودند و می‌گفتند ایشان توانش را ندارند، اما پدر حاج آقا مهدی مظاهری می‌گفتند که من دوست دارم که این بچه نوکر امام حسین(ع) شود و خدا توان می‌دهد و اصرار زیادی داشتند که طلبه شده و به تحصیل مشغول شود.

حجت‌الاسلام مهدی مظاهری با اصرار پدر طلبه و در مدرسه میرزا حسین (جنب مسجد سید) مشغول تحصیل شد. ورود وی به تحصیلات حوزوی در سال 1320 بود.

معلمان و اساتید حجت‌الاسلام مظاهری

در اصفهان مرحوم آیت‌الله آقای حاج آقا احمد مقدس که یکی از اساتید بسیار ارزشمند به ویژه در صرف و نحو بودند؛ مرحوم آیت‌الله حاج آقا حسن مدرس که جنب مرحوم علامه مجلسی دفن هستند؛ مرحوم حاج شیخ محمد حسن نجف‌آبادی که از علماء ارزشمند و بزرگان بودند و مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباسعلی ادیب از اساتید ایشان در اصفهان بودند.

در قم نیز آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله سلطانی از اساتید حجت‌الاسلام مهدی مظاهری بودند.

خواندن دعای کمیل از حفظ

حجت‌الاسلام مهدی مظاهری در اصفهان از محضر آیت‌الله شهید شمس آبادی استفاده کرد. در خلال تحصیل و با پیشنهاد بعضی از دوستان شروع به خواندن دعای کمیل کرد. در مسجد آقا سید محمود امام (مسجد عصاری) اولین دعای کمیل را از حفظ خواند.

بعد از مدتی به مسجد سلام که مرحوم آقا شیخ اسماعیل پشمی نماز می خواندند رفت. بعد از مدتی او را به تخت پولاد دعوت کردند و آنجا در "تکیه کوهی" و "تکیه ملک" شروع به برگزاری مراسم دعا کردند و کم کم به جایی رسیدند که چندین هزار نفر در نیمه‌های شب جمعه در این مراسم شرکت می‌کردند.

نه تنها از شهر اصفهان، بلکه از دیگر شهرهای مجاور مانند نجف‌آباد‌، خوراسگان، خمینی‌شهر، شهرضا و … نیز جمعیت برای مراسم دعای کمیل می‌آمدند. دعای کمیل از 2 ساعت مانده به اذان صبح آغاز می‌شد، 45 دقیقه منبر می‌رفت و بعد از آن به مدت یک ساعت و پانزده دقیقه دعای کمیل طول می‌کشید.

جوانان بسیاری با شرکت در جلسات دعا متحول شدند

بعد از انقلاب دعا را به مسجد جامع انتقال دادند. در اثر اصرار دوستان حجت‌الاسلام مهدی مظاهری؛ از حدود 60 سال پیش دعای ابوحمزه را نیز آغاز کرد و نخستین جلسه‌ای که برگزار شد، جمعیت زیر 10 نفر بود. آن زمان خواندن دعای کمیل مرسوم بود و افراد زیادی بودند که در شهر اصفهان مراسم دعا را برگزار می‌کردند.

دعای ابوحمزه هم در ماه مبارک رمضان به‌صورت محدود، مثلا هفته‌ای یک یا دو بار برگزار می‌شد، اما حجت‌الاسلام مهدی مظاهری آغاز کردند و هر 30 شب ماه رمضان مراسم دعا را برگزار می‌کردند و هر شب همه دعا خوانده می‌شد و جلسات، بسیار معنوی برگزار می‌شد.

بسیاری از افراد بودند که در این جلسات مسیر زندگیشان عوض شد و متحول شدند. بسیاری از افراد بودند که دچار انحرافات فکری، اخلاقی و … شده بودند و به فیض جلسات دعا به راه راست هدایت شدند.

بعد از مدتی در مسیر انجام امور خیر برای نیازمندان، بیماران، نابینایان و … نیز افتادند که به گفته خودشان همه از برکات دعا بود.

خلاصه فعالیت‌های حجت‌الاسلام مظاهری

برگزاری دعای ابوحمزه ثمالی در طول بیش از 60 سال، تأسیس دانشگاه قرآن و معارف اسلامی، تأسیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان، رئیس و مؤسس دارالقرآن الکریم استان اصفهان، تلاش برای تأسیس انجمن خیریه مددکاری امام زمان(عج) و موسسه خیریه ابابصیر اصفهان، فعالیتهای گوناگون در زمینه نشر و ترویج معارف دینی و مبارزه با رژیم طاغوت و تحمل زندان برای پیروزی انقلاب اسلامی از جمله فعالیت های این چهره ماندگار تبلیغ به شمار می رود.

حجت‌الاسلام مهدی مظاهری سرانجام روز گذشته 21 دی بعد از تحمل مدتی درد و رنج بیماری درگذشت.

مراسم تشییع پیکر وی ساعت 8:30  روز شنبه از مقابل مسجد سید اصفهان آغاز می‌شود. قرار است پیکر حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی مظاهری در مقبره علامه مجلسی به خاک سپرده شود.

انتهای پیام/

نظر شما